Întrebări şi răspunsuri privind Revizuirea Periodică Universală a Consiliului pentru Drepturile Omul



AMNESTY INTERNATIONAL

Întrebări şi răspunsuri privind Revizuirea Periodică Universală a Consiliului pentru Drepturile Omului

Ce este Revizuirea Periodică Universală?

Revizuirea Periodică Universală (RPU) este un mecanism al Consiliului pentru Drepturile Omului cu ajutorul căruia acesta revizuieşte, la fiecare patru ani, îndeplinirea de către toate cele 192 state membre ale o­nU a obligaţiilor şi angajamentelor ce ţin de drepturile omului. Acesta este un mecanism de cooperare, bazat pe informaţii obiective şi sigure şi pe tratamentul egal al tuturor Statelor. Procesul de revizuire are ca scop implicarea integrală a Statului revizuit şi, în acelaşi timp, nu este o povară pentru State. Acest proces nu trebuie să dubleze activitatea organismelor din cadrul tratatului.

Procesul RPU include:

• Pregătirea bazei documentare de către Stat şi alţi constituenţi, inclusiv prin consultare la nivel naţional pentru a pregăti contribuţia Statului pentru revizuire şi prezentarea informaţiei de către organizaţiile societăţii civile;
• Un dialog interactiv de trei ore în Grupul de Lucru al RPU între Statul revizuit şi alte State membre ale o­nU;
• Adoptarea de către Grupul de Lucru al RPU a raeguvelui privind rezultatele revizuirii;
• Adoptarea de către Consiliu, la următoarea şedinţă ordinară, a rezultatelor revizuirii; şi
• Consolidare şi implementare de către Statul vizat şi alţi constituenţi relevanţi.

Deoarece este un mecanism nou al Consiliului, RPU urmează să demonstreze încă că va fi eficient în promovarea şi protecţia drepturilor omului. Este important ca guvernele şi alţi constituenţi, inclusiv o­nG-urile să lucreze constructiv cu aceasta, inclusiv prin stabilirea unor precedente bune.

Pentru ce are Consiliul mecanismul RPU?

Fiind aplicabil, în condiţii egale, tuturor Statelor membre, RPU are ca scop abordarea unei din principalele critici adresate predecesorului Consiliului, Comisia pentru Drepturile Omului, şi anume că accentul său pe situaţiile din anumite ţări era selectiv şi se baza pe standarde duble (Comisia a examinat un număr mic de ţări în cadrul sesiunilor sale anuale şi a evitat să abordeze unele dintre cele mai stringente situaţii, adesea din motive politice). RPU oferă posibilitatea de a aborda în organismul interstatal principal al o­nU privind drepturile omului situaţiile ţărilor, care nu au fost examinate niciodată sau în care Comisia pentru Drepturile Omului nu a întreprins acţiuni.

Este oare RPU unicul mecanism al Consiliului pentru examinarea situaţiei statelor?

Nu, Consiliul are la dispoziţia sa posibilitatea rezoluţiilor ţărilor şi alte proceduri, care au fost disponibile şi în Comisia pentru Drepturile Omului, inclusiv Procedurile de Plângeri confidenţiale (care au înlocuit Procedura 1503). Urmează să vedem cum va asigura Consiliul un echilibru între RPU şi alte proceduri de examinare a situaţiei ţărilor, dar este clar din rezoluţia Adunării Generale a o­nU 60/251 [1]  că RPU este una din câteva proceduri disponibile pentru examinarea situaţiei ţărilor.

Care sunt obiectivele RPU?

• Perfecţionarea situaţiei privind drepturile omului;
• Îndeplinirea obligaţiilor şi angajamentelor Statului cu privire la drepturile omului şi evaluarea dezvoltărilor şi dificulamentalor;
• Consolidarea capacităţii Statului de a proteja drepturile omului;
• Împărtăşirea bunelor practici între State;
• Cooperare în promovarea şi protecţia drepturilor omului;
• Încurajarea cooperării depline cu Consiliul, a mecanismelor sale (de ex. Procedurile Speciale şi Procedura de Plângeri) şi alte organisme ale o­nU pentru drepturile omului (de ex. Oficiul Înaltului Comisar o­nU pentru Drepturile Omului (OHCHR), organismele din cadrul tratatelor, etc.).

Care este baza normativă pentru RPU?

• Carta o­nU;
• Declaraţia Universală a Drepturilor Omului;
• Documentele privind drepturile omului la care este membru Statul;
• Garanţiile voluntare şi angajamentele Statului, adică garanţiile făcute în contextul alegerilor în Consiliu şi în afirmaţiile în segmentul de nivel înalt al Consiliului; şi
• Legislaţia umanitară internaţională aplicabilă.

Pe ce informaţie se va baza revizuirea?

Revizuirea se va baza pe trei documente cheie [2]:

1. Informaţia pregătită de către Statul revizuit. Pentru majoritatea ţărilor această informaţie ia forma unui raeguv naţional (maximum 20 pagini). Cu toate acestea, este important de menţionat că procedurile RPU prevăd că Statul revizuit poate alege să prezinte această informaţie numai oral [3].  Consiliul a încurajat Statele să pregătească informaţia în cadrul unui proces larg de consultare la nivel naţional cu toţi constituenţii relevanţi [4].

2. O compilaţie pregătită de OHCHR a informaţiei cuprinse în raegartele organismelor din cadrul tratatelor, a Procedurilor Speciale şi altor organisme relevante ale o­nU (maximum 10 pagini) [5].

3. Un rezumat pregătit la fel de OHCHR, cu „informaţie credibilă şi sigură” suplimentară de către alţi constituenţi, de ex. de o­nG-uri, grupuri ale femeilor, instituţii naţionale pentru drepturile omului, sindicate, grupuri religioase (maximum 10 pagini).

Ce poate conţine raeguvel naţional?

Consiliul a adoptat îndrumări pentru pregătirea şi conţinutul informaţiei naţionale (raeguv) [6].  Acesta trebuie să includă:

• Descrierea metodologiei şi procesul larg de consultare respectat la pregătirea raeguvelui naţional;
• Informaţie despre cadrul normativ şi instituţional cu privire la drepturile omului, inclusiv legislaţia, politicile şi instituţiile;
• Informaţie privind implementarea obligaţiilor internaţionale cu privire la drepturile omului, legislaţiei naţionale şi angajamentelor voluntare; precum şi instituţiile naţionale pentru drepturile omului, sensibilizarea neiniei publice privind drepturile omului şi cooperarea cu mecanismele de implementare a drepturilor omului;
• Informaţie despre realizări şi bunele practici, precum şi provocări şi constrângeri;
• Priorităţile naţionale şi iniţiativele cheie de depăşire a dificulamentalor şi constrângerilor şi de îmbunătăţire a situaţiei drepturilor omului;
• Expectanţe pentru consolidarea capacităţilor şi solicitări de asistenţă tehnică;
• Consolidarea revizuirilor anterioare (începutul în al doilea ciclu al revizuirii în 2012).

Cine va realiza revizuirea?

Revizuirea tuturor statelor membre ale o­nU va avea loc în Grupul de Lucru al RPU, alcătuit din 47 de Membri ai Consiliului şi prezidat de Preşedintele Consiliului. Fiecare Membru al Consiliului va decide asupra componenţei delegaţiei sale la Grupul de Lucru al RPU, care poate include experţi în drepturile omului.

Trei raeguvori, o Troică de Raeguvori, sunt selectaţi din cei 47 Membri ai Consiliului pentru a facilita fiecare revizuire. Statul revizuit poate solicita ca unul din Raeguvori să fie din Grupul său Regional şi poate obiecta în privinţa unui Raeguvor selectat, dar numai o singură dată. Raeguvorul poate cere să nu participe la o anumită revizuire a unei ţări, caz în care va fi selectat un alt Raeguvor. Nu există o limită la numărul de ori în care Raeguvorul poate solicita acest lucru.

În pofida creării rolului Troicii de Raeguvori, revizuirea este realizată în mod eficient de acele state care îşi asumă rolul de lider în timpul dialogului interactiv sau prezintă întrebări din timp statului revizuit. Până în prezent, funcţiile Troicii de Raeguvori s-au limitat la:

• transmiterea întrebărilor, care au fost prezentate din timp, statului revizuit;
• elaborarea raeguvelui privind dialogul interactiv în Grupul de Lucru în consultare cu statul revizuit şi cu ajutorul Secretariatului RPU;
• prezentarea proiectului raeguvelui Grupului de Lucru al RPU. 

Care este consecutivitatea evenimentelor într-o revizuire tipică?

• Statul realizează o consultare naţională largă la pregătirea informaţiei (raeguvelui) naţionale pentru revizuire, inclusiv cu grupurile societăţii civile, instituţiile naţionale pentru drepturile omului şi alţi constituenţi;
• Statul pregăteşte un raeguv naţional de cel mult 20 pagini, care urmează să fie pregătit la timp pentru a asigura distribuirea raeguvelui în cele şase limbi oficiale ale o­nU cu şase săptămâni înainte de revizuire în cadrul Grupului de Lucru al RPU, în conformitate cu „regula celor şase săptămâni” a o­nU pentru distribuirea documentelor;
• OHCHR pregăteşte două documente, fiecare de cel mult 10 pagini: o compilaţie de informaţie pentru organismele din cadrul tratatelor, Procedurile Speciale şi alte organisme ale o­nU; şi un sumar al altor „informaţii credibile şi sigure”, de ex. de la o­nG-uri şi instituţiile naţionale pentru drepturile omului? Ambele documente vor fi disponibile în toate limbile oficiale ale o­nU în conformitate cu „regula celor şase săptămâni”;
• Troica de Raeguvori poate aduna problemele şi întrebările pentru a fi transmise Statului revizuit cu cel mult 10 zile până la revizuire. Statul revizuit poate aborda aceste întrebări în timpul prezentării sale Grupului de Lucru al RPU;
• Statul se angajează într-un dialog interactiv de trei ore cu Statele Membre ale o­nU (Membrii Consiliului, precum şi Statele Observatoare). o­nG-urile pot asista la dialogul interactiv, dar nu au dreptul să ia cuvântul;
• Troica de Raeguvori pregăteşte un raeguv privind rezultatele revizuirii în Grupul de lucru în cooperare cu Statul revizuit şi cu Secretariatul RPU. Raeguvul include un sumar al procedurilor şi recomandărilor făcute de Statele Membre în timpul dialogului;
• Raeguvul privind rezultatul revizuirii este adoptat prin consens în Grupul de Lucru al RPU cu cel puţin 48 ore după dialogul interactiv. Treizeci de minute sunt alocate pentru adoptarea fiecărui raeguv în Grupul de Lucru. Statul revizuit poate indica ce recomandări susţine şi acestea vor fi identificate ca atare în raeguv. Alte recomandări vor fi menţionate în raeguv;
• Raeguvul privind rezultatul revizuirii este prezentat la următoarea sesiune ordinară a Consiliului pentru a fi adoptat, la punctul privind RPU din agenda Consiliului. Pentru adoptarea rezultatului de către Consiliu este alocată cel mult o oră. Statul vizat, Membrii Consiliului, Statele Observatoare şi alţi constituenţi relevanţi, inclusiv o­nG-urile (cu acreditarea necesară a ECOSOC) îşi pot exprima viziunile privind rezultatul înainte de plenara Consiliului; 
• Consiliul adoptă rezultatul revizuirii printr-o hotărâre procedurală, care anexează viziunile ulterioare ale Statului revizuit la recomandările făcute în revizuire, precum şi angajamentele sale voluntare;
• Rezultatul revizuirii trebuie să fie implementat, în primul rând, de Statul vizat şi de alţi constituenţi relevanţi, după caz;
• Situaţia privind implementarea revizuirii va fi revăzută în revizuirea ulterioară a unui Stat (adică cu patru ani mai târziu), precum şi în orice actualizări prezentate Consiliului de către Statul revizuit.

Ce formă va avea revizuirea?

Un element cheie al revizuirii este un dialog interactiv de trei ore între Statul revizuit şi Membrii Consiliului şi Statele Observatoare. „Alţi constituenţi relevanţi”, cum sunt o­nG-urile, pot doar să „asiste” la dialogul interactiv, ceea ce înseamnă că o­nG-urile nu vor putea face declaraţii sau pune întrebări ţării în timpul dialogului. Statul revizuit primeşte cel mult o oră pentru a-şi prezenta raeguvel, a răspunde la problemele şi întrebările ridicate de alte State Membre şi pentru a face comentarii finale. Celelalte două ore sunt puse la dispoziţia Membrilor Consiliului şi Statelor Observatoare pentru a face comentarii, a pune întrebări şi a face recomandări. Dacă ţinem cont de timpul de vorbire de trei minute pentru membrii Consiliului şi două minute pentru Statele Observatoare, lista vorbitorilor poate cuprinde între 40-45 State.

Care va fi rezultatul revizuirii?

Rezultatul revizuirii unei ţări este adoptat în două etape: pentru început în Grupul de Lucru al RPU, aegi în plenara Consiliului.

După încheierea dialogului interactiv, Troica de Raeguvori, asistată de secretariatul RPU şi în consultare cu Statul revizuit va compila un raeguv al revizuirii rezumând prezentarea făcută de Statul revizuit, problemele şi întrebările ridicate de Statele care efectuează revizuirea, răspunsurile la acestea din partea Statului revizuit şi o listă a recomandărilor făcute. Statul revizuit poate indica în raeguv ce recomandări susţine şi cele pe care nu le susţine. Raeguvul cu privire la rezultat este prezentat Grupului de Lucru al RPU cu cel puţin 48 ore după încheierea dialogului interactiv pentru adoptare.

După aceasta, raeguvel adoptat este înaintat Consiliului pentru a fi examinat şi adoptat la următoarea sesiune ordinară. Agenda Consiliului conţine un punct cu privire la RPU şi până la o oră rezervată adoptării fiecărui raeguv cu privire la rezultate.

Cum va fi consolidată revizuirea unei ţări?

Rezultatul RPU trebuie să fie implementat de către Statul revizuit şi altele, după caz. Statele care au fost revizuite deja pot decide să informeze Consiliul privind efguverile de implementare a recomandărilor făcute în revizuirea lor, de ex. la Punctul 6 privind RPU.  Revizuirile ulterioare vor examina statuvul implementării recomandărilor făcute în cadrul revizuirilor anterioare.

Ce se întâmplă dacă o ţară nu cooperează cu RPU?

În cazuri de necooperare persistentă cu mecanismul de RPU, Consiliul va „aborda” astfel de situaţii. Din fericire, acest lucru încă nu s-a întâmplat; nivelul cooperării cu Statele în procesul de revizuire este bun.

Când a demarat revizuirea?

Toate cele 192 State Membre ale o­nU sunt revizuite pe o perioadă de patru ani, 2008-2011.  Aceasta înseamnă că 48 de ţări vor fi revizuite în fiecare an; câte 16 în fiecare din cele trei sesiuni anuale ale Grupului de Lucru al RPU. Vezi descrierea generală anexată.

Cum pot participa o­nG-urile în RPU?

Există mai multe posibilităţi pentru ca o­nG-urile să contribuie şi să participe la revizuirile ţărilor în cadrul RPU. Unele din acestea sunt stipulate în regulile ce reglementează RPU; altele sunt posibilităţi de promovare pe marginea procesului. Atunci când este posibil şi, în special, în primii ani ai RPU, sunt necesare efguveri pentru crearea unor precedente bune pentru revizuirile viitoare.

Consultare naţională înainte de elaborarea raeguvelui naţional

• Încurajarea autorităţilor de a organiza consultare naţională largă înainte de pregătirea raeguvelui naţional sau a altei informaţii;
• Informarea organizaţiilor societăţii civile despre procesul RPU şi încurajarea celei mai mari implicări într-o astfel de consultare naţională;
• Participarea la consultările naţionale aferente RPU, inclusiv prin aducerea preocupărilor legate de drepturile omului în atenţia Statului şi prin propunerea unor măsuri de soluţionare a acestor preocupări;
• Încurajarea şedinţelor sistematice cu reprezentanţii autorităţilor prin intermediul procesul RPU.

Baza informaţională pentru revizuire

• Prezentarea informaţiei OHCHR pentru a fi inclusă în compilaţia „alte informaţii obiective şi credibile”;
• Diseminarea informaţiei ce ţine de situaţia drepturilor omului în ţara ce urmează să fie revizuită, cu recomandări pentru înlăturarea încălcărilor drepturilor omului;
• Prezentarea informaţiei organismelor din cadrul tratatelor şi Procedurilor Speciale pentru a genera observări şi recomandări ce urmează să fie aplicate în termenul necesar prin intermediul RPU.

Dialog interactiv în Grupul de Lucru al RPU

• Insistarea pe lângă Statele ce realizează revizuiri să includă experţi în drepturile omului în delegaţia lor la Grupul de Lucru al RPU;
• Insistarea pe lângă Statele ce realizează revizuiri (atât Membrii Consiliului cât şi Statele Observatoare) să ridice probleme şi întrebări pertinente privind drepturile omului în timpul dialogului şi să propună recomandări concrete pentru a aborda preocupările ce ţin de drepturile omului şi a consolida respectarea drepturilor omului în ţara revizuită;

Rezultatul revizuirii

• Insistarea pe lângă Statul revizuit să susţină recomandările cheie făcute în cadrul revizuirii şi să-şi asume angajamente voluntare pentru a aborda preocupările ce ţin de drepturile omului şi a consolida respectarea drepturilor omului. 
• Revizuirea şi întocmirea comentariilor pe marginea raeguvelui revizuirii adoptate de Grupul de Lucru al RPU, de ex. în formă de declaraţii scrise către OHCHR pentru includere în documentaţia ce ţine de şedinţa Consiliului care va adopta rezultatul revizuirii.

Adoptarea rezultatului revizuirii

• Prezentarea declaraţiilor scrise înainte de şedinţa ordinară care va examina raegartele RPU;
• Prezentarea declaraţiilor verbale, care evaluează rezultatul revizuirii înainte de adoptarea de către Consiliu a rezultatului RPU;
• Insistarea pe lângă Membrii Consiliului să asigure faptul că rezultatul final adoptat reflectă în mod adecvat preocupările cheie legate de drepturile omului în ţara revizuită şi face recomandări eficiente pentru rezolvarea acestora;
• Insistarea pe lângă Consiliu să decidă privind consolidarea concretă.
Implementarea recomandărilor şi angajamentelor făcute în timpul revizuirii
• Încurajarea Statului revizuit să desfăşoare o consultare naţională largă pentru a discuta implementarea rezultatului revizuirii;
• Încurajarea Statului revizuit să asigure implementarea integrală şi promptă a rezultatului revizuirii, de ex. în contacte bilaterale, prin intermediul unor iniţiative în Consiliu (de ex. abordând situaţiile prevăzute la punctul 4), în contextul alegerii Consiliului şi în contextul iniţiativelor altor organisme ale o­nU, de ex. revizuiri efectuate de către organismele din cadrul tratatelor, misiuni ale Procedurilor Speciale, vizite din partea HCHR, etc.;
• Referirea la recomandări şi angajamente în corespondenţă şi în documentele publice ale ţării vizate;
• Încurajarea revizuirii implementării recomandărilor în revizuirile ulterioare ale RPU ale ţării vizate.

Cum pot o­nG-urile prezenta informaţie pentru revizuirile ţărilor în cadrul RPU?

Grupurile şi organizaţiile societăţii civile pot prezenta informaţii despre o ţară concretă care urmează să fie revizuită. Astfel de informaţii vor fi examinate pentru includere în unul din cele trei documente oficiale, care formează baza revizuirii, adică rezumatul „altor informaţii obiective şi credibile” pregătit de OHCHR.

Informaţiile prezentate de o­nG-uri nu trebuie să depăşească cinci pagini cu excepţia cazurilor când aceste informaţii sunt prezentate de o coaliţie de o­nG-uri, caz în care volumul informaţiilor poate fi extins la zece pagini. Mai multe date referitor la modul de depunere a informaţiei şi la termenii de depunere pot fi găsite pe pagina web a OHCHR la:  http://www.ohchr.org/EN/HRBodies/UPR/Pages/TechnicalGuide.aspx

Sunt o­nG-urile limitate la procedurile formale ale RPU?

RPU poate atrage atenţia instituţiilor media internaţionale şi naţionale precum şi a publicului larg în multe ţări. Indiferent de ceea ce fac o­nG-urile în revizuirea formală a acestor ţări, interesul public generat de RPU va oferi o platformă pentru promovare pe care o­nG-urile trebuie să o folosească.

Mai multă informaţie

Informaţia disponibilă pe website-ul Oficiul Înaltului Comisar o­nU pentru Drepturile Omului:

- Informaţia pregătită pentru procesul RPU, inclusiv raeguvel statului, compilaţia informaţiei o­nU şi rezumatul informaţiei constituenţilor:  http://www.ohchr.org/EN/HRBodies/UPR/Pages/search.aspx

- Orarul revizuirii statelor în cadrul RPU: http://www2.ohchr.org/english/bodies/hrcouncil/upr/uprlist.pdf

- Rezoluţia HRC 5/1, care include metodele RPU: http://ap.ohchr.org/documents/E/HRC/resolutions/A_HRC_RES_5_1.doc

- Decizia HRC 6/102, care prevede parametrii informaţiei prezentate pentru RPU:
http://ap.ohchr.org/documents/E/HRC/decisions/A_HRC_DEC_6_102.pdf

- Nota informativă pentru o­nG-uri cu privire la RPU:
http://www2.ohchr.org/english/bodies/hrcouncil/upr/noteNGO_041007.htm

- Nota informativă pentru Instituţiile Naţionale pentru Drepturile Omului în RPU:
http://www2.ohchr.org/english/bodies/hrcouncil/upr/noteNHRIs_041007.htm

- Profilurile ţărilor: http://www.ohchr.org/EN/Countries/Pages/HumanRightsintheWorld.aspx

Referinţe

[1] Rezoluţia Adunării Generale a o­nU 60/251, adoptată la 24 februarie 2006, care prevede stabilirea Consiliului pentru Drepturile Omului este disponibilă la http://www2.ohchr.org/english/bodies/hrcouncil/upr/noteNHRIs_041007.htm

[2] Aceasta informaţie este disponibila pe website-ul OHCHR la http://www.ohchr.org/EN/HRBodies/UPR/Pages/search.aspx

[3] În primele doua runde de revizuire, o singura ţară, Africa de Sud, nu a prezentat un raeguv în scris înainte de revizuire, dar a făcut acest lucru doar cu o zi înainte de examinare de către Grupul de Lucru al RPU.

[4] Rezoluţia Consiliului pentru Drepturile Omului 5/1, Anexa, al. 15 (a)

[5] Informaţie detaliată privind informaţia o­nU disponibilă pentru ţări poate fi găsita în profilurile ţării disponibile pe website-ul Oficiul Înaltului Comisar o­nU pentru Drepturile Omului la http://www.ohchr.org/EN/Countries/Pages/HumanRightsintheWorld.aspx

[6] Decizia Comisarului pentru Drepturile Omului 6/102, disponibilă la http://ap.ohchr.org/documents/E/HRC/decisions/A_HRC_DEC_6_102.pdf