Responsabilitate Sociala

Distribuie prietenilor:


Articolele publicate din 1 iunie 2020 nu au fost supuse verificarilor

Marketplace online pentru producătorii din Ungheni, Călărași, Nisporeni

xl 91a6a6a0 acff 446c bfe7 97861410454dFermierii şi producătorii agroalimentari din Ungheni, Călărași, Nisporeni îşi vor putea comercializa produsele prin intermediul unei platforme online. „AGROCONEX” îşi propune să ofere o piaţă de desfacere pentru producătorii din această industrie. Platforma a fost creată de „Business InnoHub Ungheni”, care a beneficiat de un grant de 60 de mii de euro din partea Uniunii Europene şi Suediei.

„AGROCONEX” îşi propune să devină o platforma regională, care să susțină dezvoltarea calitativă a sectorului agroindustrial, prin oferirea oportunității de interacțiune a vânzătorului și cumpărătorului pe întregul lanț valoric agricol.

„În acest mod, organizația îşi propune să ajute producătorii să-şi realizeze marfa, să contribuie la creşterea potențialului „Business Hub-ului” prin valorificarea potențialului antreprenorial al regiunii și dezvoltarea companiilor existente din sectorul agroindustrial. Totodată, prin implicare directă, stabilim legături la nivel de lanț valoric, făcând posibilă întâlnirea tuturor actorilor pe aceeași platformă, care oferă soluții de identificare a partenerilor la fiecare etapă de dezvoltare a afacerii agroindustriale”, spune Angela Ciocîrlan, Directorul „Business InnoHub”.

Antreprenorii din regiune consideră că dezvoltarea unei astfel de Platforme i-ar ajuta să-şi comercializeze mai uşor produsele. Denis Tanaşciuc deţine o afacere în domeniul cofetăriei şi patiseriei în oraşul Ungheni. Antreprenorul de 29 de ani spune că până la declanşarea pandemiei îşi comerializa produsele prin intermediul cafenelei și cofetăriei. Acum însă, vânzările online au crescut semnificativ. Antreprenorul spune că platforma ar fi un colac de salvare pentru producătorii din regiune.

10.07.2019 5 3„Orice piaţă de desfacere reprezintă un avantaj pentru întreprinzători. Noi, antreprenorii, trebuie să profităm de toate avantajele pe care ni le oferă Internetul, pentru a ne realiza produsele. Ar fi o metodă eficientă”, spune antreprenorul din Ungheni.

ovoshchi i fruktyȘi Olesea Cebotari, o antreprenoare specializată în producerea și comercializarea fructelor și legumelor, spune că un astfel de Marketplace online este foarte util și necesar. „Noi vom avea un spațiu unde să ne expunem marfa, iar cumpărătorul va avea posibilitatea să aleagă din varietatea de produse. Pe această platformă, clienții noștri vor putea să plaseze și comentarii și recomandări la produsele noastre. În alte țări, de mult timp există o astfel de practică”, menționează antreprenoarea de 32 de ani.

„AGROCONEX” este creată după ce organizaţia a accesat un grant de 60 de mii de euro din partea Uniunii Europene şi Suediei, printr-un proiect implementat de Fundaţia Est-Europeană. Tot în cadrul aceluiași proiect, a fost creat şi „Business InnoHub”, prin intermediul căruia mai mulţi antreprenori au fost încurajați și ajutați să-şi extindă sau lanseze afacerea.

Acest articol este realizat în cadrul proiectului Societatea civilă contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării", proiect implementat de către Fundația Est-Europeană, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Suedia.

Asociația Obştească „Viitorul din Maramonovca” ajută tinerii din raionul Drochia șă-și îndeplinească visele

62051400 2347339431997472 4971482193386799104 oAu între 18 și 35 de ani dar știu să gestioneze o afacere, contribuind la modernizarea localităților din care provin. Mai mulți tineri din raionul Drochia au reușit să se lanseze în antreprenoriat sau să-și modernizeze întreprinderea după ce au participat la instruirile organizate de Centrul Rural de Instruire din localitatea Maramonovca. CRIM a fost creat de Asociația Obştească Viitorul din Maramonovca” prin intermediul uni proiect implementat de Fundaţia Est-Europeană şi finanțat de UE și Suedia.

Organizaţia a reușit să inaugureze Centrul Rural de Instruire Maramonovca acum doi ani. Până acum, 47 de tineri au participat la programele de inițiere și ghidare în antreprenoriat, iar cinci dintre ei au reușit să-și lanseze sau dezvolte o afacere. Fiecare dintre ei a beneficiat de o finanțare nerambursabilă, în valoare de 4500 de euro.

„Datorită suportului european, un tânăr cu dizabilități din Drochia a reușit să înființeze un atelier de comercializare și reparație a calculatoarelor, o tânără a deschis întreprindere de confecționare a hainelor în stil etno, o altă tânără - o întreprindere de producere a foilor de ceară, un beneficiar gestionează o întreprindere de servicii auto, iar o gospodărie țărănească a reușit să procure utilaj modern de vânzare a laptelui”, precizează coordonatoarea de proiecte a A.O. „Viitorul din Maramonovca”, Angela Croitor.117389762 3302886046442801 5083759421342697986 o

În total, au fost create cel puțin 13 locuri de muncă. Ideile tinerilor au prins viață datorită unui proiect implementat de Fundația Est-Europeană, cu suportul Uniunii Europene și al Suediei. În acest sens au fost alocate 45 000 euro. „Datorită acestui suport, tinerii au început să aibă mai multă încredere în propriile forțe. Pentru ei a fost foarte important că cineva i-a ajutat și susținut. Este foarte greu să ieși din zona de confort și să creezi ceva spune managerul de proiect.

Ceilalți tineri, care au participat la instruiri, au fost încurajați și ajutați să implementeze alte proiecte pentru a contribui la dezvoltarea regiunii. Până acum, cu suportul ONG-ul, a mai fost finanțat un popas turistic, create două sere, amenajat un teren de joacă de lemn, prin contribuția meșterilor din zonă și dotat cu utilaj modern un centru medical.

„Avem locuri de muncă nou create, avem întreprinderi noi și beneficiile acestor proiecte vor fi resimțite de oamenii din regiune. Eu consider că principalul rol al societății civile este de a pregăti tinerii pentru viață, pentru ca ei să poată construi o economie durabilă, o societate pentru oameni. ONG-urile au menirea de a dezvolta societatea din toate punctele de vedere”, punctează Angela Croitor.

Asociația Obştească, creată în 2003, are și rolul de a promova colaborarea dintre societatea civilă, sectorul public și mediul de afaceri, prin identificarea și soluționarea problemelor locale. Membrii ONG-ului au contribuit la reparația școlii medii din satul Maramonovca, renovarea și instalarea sistemului de încălzire la grădinița din localitate și reabilitarea infrastructurii.

 

Acest articol este realizat în cadrul proiectului Societatea civilă contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării", proiect implementat de către Fundația Est-Europeană, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Suedia.

 

 

„Business InnoHub Ungheni”– accelerare, transformare și creștere pentru start-upuri și IMM-uri

img Hub Ungheni 6Suntem gata să te ajutăm să dai viața ideilor tale! Este unul dintre mesajele promovate de „Business InnoHub”, o platformă de lansare și accelerare a afacerilor pentru antreprenorii din Ungheni, Nisporeni şi Călărași. Iniţiativa a fost implementată după ce Asociația Obștească „Făclia” a beneficiat de un grant din partea Uniunii Europene şi Suediei.

Prin intermediul „Business InnoHub”, organizaţia şi-a propus să motiveze tinerii şi femeile din raionale Ungheni, Călărași și Nisporeni să-şi dezvolte potențialul antreprenorial și să participe activ în economie, dar şi susținerea, dezvoltarea și creșterea competitivității IMM-urilor prin accesarea piețelor noi de desfacere și adaptarea inovațiilor. Platforma oferă servicii de consultanţă în afaceri şi managment, coaching și mentorat, instruire antreprenorială şi organizează sau sprijină defăşurarea unor evenimente în regiune.

img Hub Ungheni 12„Business InnoHub” asigură succesul fiecărui proiect. Misiunea noastră constă în stimularea potențialului creativ și inovator din raioanele Ungheni, Nisporeni și Călărași, prin sprijinirea tinerilor care își doresc să deschidă o afacere, și crearea unei comunități antreprenoriale în regiune. Contribuim la dezvoltarea socială și economică în raioanele Nisporeni, Călărași și Ungheni prin crearea unei infrastructuri educaționale și de suport în afaceri”, spune Directorul „Business InnoHub-ului”, Angela Ciocîrlan.

Platforma propune soluții inteligente pentru accelerarea, transformarea și creșterea afacerilor din regiune. „Business InnoHub” este mai mult decât un loc fizic, este o comunitate emergentă, formată din oameni cu valori comune, dorință de a crește și o viziune comună: să trăiască într-o lume în care fiecare persoană să poată atinge cea mai bună versiune a sa și să producă un impact pozitiv. Ne-am angajat într-o misiune ambițioasă, pentru a dezvolta o comunitate și a conecta antreprenorii și potențialii antreprenori care împărtășesc idei, adună informații, se inspiră unii pe alții, crează și dezvoltă afaceri de succes”, adaugă Angela Ciocîrlan.

img Hub Ungheni 13„Business InnoHub” oferă următoarele servicii pentru antreprenorii din regiune: informare, instruire, consultanță, mentorat și coaching, suport în accesarea fondurilor. Astfel, peste 375 IMM-uri din raioanele Ungheni, Călărași și Nisporeni au beneficiat de serviciile platformei. Prin intermediul Programului „Acceleratorul ideilor de faceri”, 89 tineri au obținut abilități de dezvoltare a potențialului antreprenorial. În perioada pandemiei, activităţile s-au desfăşurat online. Astfel, 35 femei au primit sfaturi practice pentru gestionarea afacerii prin intermediul webinarelor realizate în parteneriat cu „Asociația Femeilor Antreprenoare din Moldova”. Alte 200 de femei au fost ajutate să-şi dezvolte o afacere, să identifice potențiali clienți, să testeze instrumentele de marketing şi să-şi promoveze afacerea online. Totodată, 60 antreprenori din Ungheni, Călărași și Nisporeni au beneficiat de suport informațional în perioada pandemiei COVID -19, cu suportul Asociației Businessului European.

„În aprilie 2020, „Business InnoHub” a chestionat 72 antreprenori din raioanele Ungheni, Călărași și Nisporeni pentru a identifica provocările cu care aceștia se confruntă, atât în legătură cu pandemia, cât și în privința altor aspecte. În baza rezultatelor, au fost desprinse cele mai esențiale probleme și provocări din acest domeniu, care vor sta la baza unei transformări inovative, care la rândul său, va spori încrederea fermierilor în partenerii fideli și corecți. Prin urmare, „Business InnoHub” lucrează la dezvoltarea unei abordări menite să depășească blocajul economic”, punctează coordonatoarea de evenimente a A.O. „Făclia”, Daniela Dîrzu.

Mihaela Ceban este una dintre antreprenoarele care a participat la instruiri. Tânăra de 24 de ani gestionează afacerea de marketing digital „Lira Digital Voice”. Compania sa oferă servicii de copywrite, branding, strategii de digtial marketing sau campanii de promovare. Tânăra şi-a înregistrat afacerea doar după ce a participat la trainingurile organizate de „Business InnoHub”. „Eu am participat la aproximativ 10 traininguri în urma acestora am prins curaj. Chiar dacă am studii în economie, informaţiile pe care le-am obținut aici mi-au fost de mare ajutor. M-au ajutat să previn anumite riscuri dar şi pierderi”, afirmă antreprenoarea.

Tânăra spune că accesează des serviciile „Business Hub-ului” pentru a afla despre oportunităţile de formare și finanțare. „Considerăm că astfel de servicii sunt foarte utile, nu doar pentru antreprenorii care sunt la început de cale, dar şi pentru cei cu experienţă, deoarece ne ajută să ne dezvoltăm conceptul de business, să ne definim strategia de dezvoltare. Programele educaționale în domeniul antreprenoriatului din cadrul „Business InnoHub-ului” ne oferă instrumentele necesare dezvoltării unei afaceri de succes. Cel mai important este însă că putem crea conexiuni cu profesioniștii din diverse sectoare”, afirmă Mihaela Ceban.

img Hub Ungheni 17„Business InnoHub” a fost lansat după ce A.O. „Făclia” a beneficiat de un grant de 60 de mii de euro din partea Uniunii Europene şi Suediei, printr-un proiect implementat de Fundaţia Est-Europeană. Acum, organizaţia îţi propune să lanseze o nouă platformă de comunicare și e-learning „Business Club”. „Formând o comunitate și o bază de date cu posibili clienți vom putea, astfel furniza, atât produsul nostru de bază sub formă de abonament, cât și alte servicii adiționale. Vom putea oferi instantaneu, pentru membrii platformei, prin aplicațiile mobile, informații despre: oportunitățile de finanțare, evenimentele organizate în regiune, știri despre economia locală, notificări video despre unele realizări sau idei, posibilități de training la subiecte actuale sub formă de abonament”, spune Angela Ciocîrlan.

„Business InnoHub” din Ungheni ajută antreprenorii să-şi crească afacerea rapid și durabil şi contribuie la crearea unui mediu favorabil de comunicare și dezvoltare pentru oamenii de afaceri și potențialii antreprenori din regiune.

Acest articol este realizat în cadrul proiectului „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării", proiect implementat de către Fundația Est-Europeană, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Suedia.

 

 

8 recomandări importante pentru gestionarea oboselii și anxietății după COVID-19

Persoanele care au trecut prin COVID-19 suferă de oboseală, tulburări de somn, anxietate sau o stare emoțională precară. Cum își pot gestiona oboseala și controla emoțiile? Ce tehnici de relaxare pot include în programul cotidian? Dar și care sunt modalitățile de a trece peste epuizare în procesul de reabilitare? Aceste subiecte au fost abordate de experta Jana Chihai, doctor în medicină, conferențiar universitar, USMF „N. Testemițanu” în cadrul webinarului „Gestionarea oboselii și tehnici de relaxare recomandate după COVID-19”, moderat de jurnalista Ana Bejenaru.

Evenimentul online s-a desfășurat live pe 23 decembrie 2020 și face parte din campania „Suport în reabilitarea fizică și psihologică după COVID-19”, desfășurată de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale în parteneriat cu Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare. Campania vine în ajutorul persoanelor care au suferit de o formă gravă de COVID-19, oferindu-le recomandări și informații utile pentru a le ușura procesul de reabilitare.

Iată care sunt cele mai importante informații privind gestionarea oboselii, dar și metodele de relaxare, recomandate în perioada de reabilitare după COVID-19:

  1. Protejează-ți energia vitală. Organizează activitățile zilei și stabilește-ți prioritățile, eliminând consumul inutil de energie fizică și psihică. Prelungește termenul de implementare al sarcinilor. Compensează 10 minute de activitate cu 30 de minute de odihnă.
  1. Dormi suficient, nu mai puțin de 8 ore și nu mai mult de 10 ore pe noapte, pentru a te regenera.
  1. Informează-te corect. Apelează la medicul de familie sau consultă surse credibile. Conștientizează ceea ce ți se întâmplă. Atât timp cât nu știi ce trebuie să faci, creierul percepe situația ca un pericol.
  1. Ocupă-te cu activități care îți aduc plăcere. Gătește, fă menaj, citește o carte, ascultă muzică, privește un film sau dedică timp pasiunilor tale, pentru o stare de bine.
  1. Menține relațiile cu persoanele dragi, familia, prietenii. Evită întâlnirile fizice, dar petrece mult timp cu cei apropiați pe rețelele de socializare, combinând interacțiunea online cu alte activități. Acestea sunt cel mai bun suport pentru menținerea stării psiho-emoționale.
  1. Include tehnicile de relaxare în programul zilnic. Orice tehnică de relaxare are efecte pozitive. Pune muzică, închide ochii și gândește-te la 5 mirosuri din cameră pe care le poți sesiza, la 5 sunete pe care le auzi, la 5 senzații tactile sau la 5 culori din încăperea în care te afli. Meditează sau încearcă orice alte tehnici de relaxare ale corpului și ale minții.
  1. Evită alcoolul, țigările și substanțele nocive, deoarece îți oferă o stare de plăcere pe moment, urmată de o stare de inhibiție dăunătoare organismului.
  1. Apelează la un psiholog sau psihoterapeut atunci când nu ai cu cine discuta sau când simți că starea ta emoțională se agravează. Specialistul în sănătatea mintală nu este implicat emoțional, este obiectiv și te poate ajuta să treci peste anxietate, depresie sau alte stări îngrijorătoare.

Vezi recomandările expertei în webinarul integral aici: 

https://www.facebook.com/OMSMoldova/videos/206560494285715

Află mai multe despre reabilitarea post-COVID urmărind paginile OMS Moldova și MSMPS.

9 recomandări importante pentru reabilitarea fizică după COVID-19

Cum se poate reveni corect la alimentația sănătoasă, care sunt alimentele indicate și cele interzise după perioada de spitalizare cu COVID-19? Cât de importantă este reluarea activității fizice, care sunt exercițiile necesare, durata și ritmul recomandat pentru pacienții care au suportat boala? Despre aceste subiecte au vorbit experții invitați Victoria Ursu, specialistă în nutriție clinică și comunitară și Alisa Tăbîrță, doctor în științe medicale, conferențiar universitar, USMF, în cadrul webinarului „Alimentația și activitatea fizică după COVID-19”, moderat de Cristina Stratulat, consilier în comunicare la MSMPS. Evenimentul online din 11 decembrie 2020 este parte din campania „Suport în reabilitarea fizică și psihologică după COVID-19”, desfășurată de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale în parteneriat cu Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare. Campania vine în ajutorul persoanelor care au suferit de o formă gravă de COVID-19, oferindu-le recomandări și informații utile pentru a le ușura procesul de reabilitare.

Iată care sunt cele mai importante recomandări privind alimentația și activitatea fizică în perioada de reabilitare după COVID-19:

  1. Evită alimentele cu efecte inflamatorii:
  • Zahărul, făina albă, drojdia, produsele de patiserie;
  • Produse marinate sau murate;
  • Aromatizatori, aditivi, coloranți.
  1. Consumă cât mai multe lichide – apă, ceaiuri din plante naturale, chefir, supe-cremă. Acestea vor menține corpul hidratat și vor ajuta la refacerea sa mai rapidă.
  1. Ține cont de nutrienții necesari pentru o alimentație sănătoasă și echilibrată – micronutrienții (vitaminele și mineralele) și macronutrienții (proteine, lipide, carbohidrați), pe care îi poți include-i în dieta zilnică astfel:
  • Mic dejun – terciuri pe bază de cereale (se pot adăuga nuci, banane, lapte) sau omletă cu legume și pâine cu cereale.
  • Prânz: proteine – lapte, pește, fructe de mare, ficat (de 1-2 ori pe săptămână pentru aportul de fier), legume coapte, leguminoase (năut, fasole, mazăre etc.), paste integrale și salată.
  • Cină – alimente ușor digerabile, cum ar fi salata, supele cremă din diverse legume, brânzeturi.
  1. Urmează cele mai importante reguli din nutriție:
  • Respectarea necesarului caloric în funcție de metabolismul bazal al fiecărei persoane (în general se recomandă 1500 Kcal/zi pentru femei și 2000 Kcal/zi pentru bărbați).
  • Varietatea texturii, gustului, aromei – alimentație cât mai diversificată (moale, crocant, lichid, solid, dulce, sărat etc.).
  • Moderația – masa se servește așezat, fără grabă, într-o atmosferă plăcută și se mestecă minuțios.
  • Personalizarea - regim alimentar personalizat în funcție de efortul fizic, starea de sănătate și preferințe.
  1. Reia activitatea fizică în perioada post-acută, când ești într-o stare stabilă, prin reeducare respiratorie și creșterea rezistenței și forței fizice.
  1. Revino la exerciții treptat, de la un tempo lent până la mers, alergat, ciclism, sau alte activități practicate înainte de boală.
  1. Ține cont de durata exercițiilor fizice – 10, 15 sau 20 de minute pe zi, de 2-3 ori pe săptămână.
  1. Efectuează exerciții de respirație, acestea sunt extrem de importante pentru a antrena mușchii respiratori, începând de la mișcări simple până la cele mai complexe.
  1. Întrerupe activitatea fizică și apelează la medic în cazul în care apar simptome îngrijorătoare: dispnee, cefalee, vertij, amețeli, greață.

Vezi toate recomandările experților în webinarul integral aici:  facebook.com/OMSMoldova/videos/821092221790249

Află mai multe despre reabilitarea post-COVID urmărind pagina OMS Moldova

(Infografic) Rezultatele proiectului ”Societatea civilă contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării”

În cadrul proiectului ”Societatea civilă contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării” finanțat de către Uniunea Europeană și co-finanțat de Suedia 2018-2020, au fost create 6 centre de suport în afaceri, 5 centre de învățare pe parcursul vieții, 5 parteneriate locale pentru o piață incluzivă a muncii, 10 Fonduri de antreprenoriat pentru tineri și 15 întreprinderi sociale. Fundația Est-Europeană, în colaborare cu European Business Association, HelpAge International, Centrul pentru inovare și dezvoltare socială și Centrul Parteneriat pentru dezvoltare au susținut reprezentanții societății civile la nivel local să implementeze inițiative care dezvoltă comunitățile. Împreună suntem mai Puternici!

5 rezumat orizontal 00015 rezumat orizontal 0002

(Infografic) Societatea civilă contribuie la dezvoltarea socială și economică a țării: Întreprinderi Sociale

În cadrul proiectului ”Societatea civilă contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării” finanțat de către Uniunea Europeană și co-finanțat de Suedia, au fost create cincisprezece întreprinderi sociale. Administratorii întreprinderilor sociale sunt reprezentanții societății civile care au beneficiat de instruiri în domeniul gestionării afacerilor, iar beneficiarii direcți ai întreprinderilor sociale sunt persoanele din categorii defavorizate.

Fundația Est-Europeană a susținut întreprinderile sociale, le-a ghidat și a monitorizat gestionarea acestora. Rezultatele acestor 15 întreprinderi sunt prezentate mai jos.

4 inografic Intreprinderi Sociale 00014 inografic Intreprinderi Sociale 0002

Tinerii din raionul Ștefan Vodă își fac vocea auzită prin implicare!

IMG 6273Instalarea filtrelor de apă în școli, plantarea pomilor în spațiile verzi și amenajarea sau dotarea sălilor de fitness cu echipamente sportive. Sunt doar câteva dintre inițiativele implementate de elevii și tinerii din raionul Ștefan Vodă cu suportul A.O. „Asociației de Dezvoltare Durabilă Generația Pro”, care i-a ajutat să obțină mini-granturi. Totodată, cu ajutorul financiar al UE și Suediei, prin intermediul Fundaţiei Est-Europene, organizația a creat „Fondul de Antreprenoriat pentru Tineri Ştefan Vodă”, prin intermediul căruia a impulsionat șase beneficiari să-și lanseze sau extindă o afacere.

Mai mulţi tineri din orașul Ștefan Vodă au procurat încălțăminte sportivă pentru 13 minori din Centrul pentru copii în situaţii de risc din localitate, după ce A.O. „Asociația de Dezvoltare Durabilă Generația Pro” i-a ajutat să obțină un mini-grant de peste 4000 de lei. Totodată, cu ajutorul organizației, în curtea Gimnaziului din Slobozia a fost amenajat un spațiu pentru dezvoltarea fizică a copiilor şi tinerilor. Tot Asociația a fost cea care a încurajat elevii din satul Cioburciu să editeze un ziar prin care să-și facă vocea auzită.

„Timp de 5 ani am reușit să finanțăm 49 de proiecte în cadrul „Programului de Granturi Mici”. Toate aceste proiecte au fost implementate prin intermediul unui proiect implementat, al cincilea an consecutiv, cu suportul Fundației Est-Europene și al Guvernului Suediei, cu ajutorul financiar al Consiliului Raional. Astfel, ne propunem să mobilizăm şi să încurajăm participarea tinerilor şi a voluntarilor în dezvoltarea socio–economică a comunităţilor”, spune coordonatoarea de proiecte a Asociației, Adelina Barbăneagră.

Acum, locuitorii din Olănești și Crocmaz se bucură de o alee a prieteniei după ce elevii din cele două școli au plantat flori și copaci. „Au fost plantați aproximativ 500 butași de trandafiri dintre care  350 în curtea Liceului ,,Bogdan Petriceicu Hașdeu’’din Olănești și  150 la Gimnaziul ,,Ecaterina Malcoci” din Crocmaz. Tot aici au fost instalate și șase bănci și sădiți mai mulți puieți”, mai adaugă Adelina Barbăneagră.

Recent, ONG-ul a creat „Fondul de Antreprenoriat pentru Tineri Ştefan Vodă”, cu suportul financiar al UE și Guvernului Suediei, prin intermediul Fundației Est-Europene. Incubatorul de Afaceri din Ştefan Vodă este un partener de încredere în implementarea acestui proiect.

IMG 6276„Noi am reușim să ghidăm peste 30 de tineri în inițierea, dezvoltarea și planificarea afacerii și să oferim granturi pentru șase antreprenori. Patru dintre ei au beneficiat de câte 3000 euro, iar alți doi de câte 1250 și respectiv 1750 euro. Valoarea proiectului este de 45 de mii de euro. Au fost create și dezvoltate afaceri în domeniul serviciilor auto, croitorie, producerea jocurilor intelectuale, apicultură. Beneficiarii au între 25 și 35 de ani. Până acum, acești antreprenori au reușit să creeze 8 locuri de muncă”, punctează reprezentanta A.O. „Asociației de Dezvoltare Durabilă Generația Pro”.

Inițiativa europeană a impulsionat autoritățile din regiune să analizeze necesitatea finanțării unui fond raional de antreprenoriat. „Noi mizăm pe continuarea acestui proiect, care reprezintă o premieră pentru raionul Ștefan Vodă. Mulți primari au apreciat și conștientizat importanța unui asemenea fond și au venit cu inițiativa de a crea un astfel de mecanism de susținere a tinerilor la nivel raional. Datorită suportului european, am ajutat tinerii din Ștefan Vodă să contribuie la dezvoltarea localităților din care fac parte. Investind în tineri, investim în viitor”, spune Adelina Barbăneagră.

 

Acest articol este realizat în cadrul proiectului Societatea civilă contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării", proiect implementat de către Fundația Est-Europeană, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Suedia.

(Infografic) Societatea civilă contribuie la dezvoltarea socială și economică a țării: Centre de suport în afaceri

În cadrul proiectului ”Societatea civilă contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării” finanțat de către Uniunea Europeană și co-finanțat de Suedia, au fost create șase centre de suport in afaceri. Beneficiarii direcți ai acestor inițiative sunt agenții economici din șase regiuni care au beneficiat de instruiri in domeniu, sesiuni de coaching, vizite de studiu și instrumente de vizibilitate gratuite. Fundația Est-Europeană, în colaborare cu European Business Association, a susținut centrele de suport în afaceri și a monitorizat implementarea activităților acestora. Rezultatele acestor 6 centre de suport sunt mai jos.

3 inografic suport afaceri 00013 inografic suport afaceri 0002

Voluntarii „Fondului de Antreprenoriat pentru Tineri Orhei” – generatori de schimbare

82296435 1934964959980193 4416657798398476288 nSunt creativi, originali, inteligenți și harnici. Vorbim despre voluntarii „Fondului de Antreprenoriat pentru Tineri Orhei”, care, prin implicare și efort, au contribuit ca șase antreprenoare din Orhei să-și lanseze sau dezvolte afacerea. Tinerii au pus umărul la implementarea proiectului inițiat de Asociația Obștească „Agenţia de Dezvoltare Rurală – CENTRU” și finanțat de Uniunea Europeană și Suedia.

La doar 18 ani, Maria-Elena Livițchi a văzut, cu proprii ochi, cum se coc șase afaceri. Drumul a fost plin de experiențe memorabile. După ce, mai întâi, a participat la un program de instruire antreprenorială, ulterior și-a împărtășit cunoștințele obținute cu alți tineri din raion, care au aplicat la „Fondul de Antreprenoriat pentru Tineri Orhei”. Voluntara a făcut parte și din comisia de evaluare și selectare a proiectelor câștigătoare.

„Am obținut cunoștințe valoroase atât despre antreprenoriat, cât și despre oameni. Am descoperit cum se gestionează rațional un buget, se stabilesc corect obiectivele realizabile, am înțeles cât de important este să fii autentic, pentru că toate ideile de afaceri au fost diferite. Am ales să fac voluntariat din dorința de a mă descoperi, dar și de a-i înțelege mai bine pe cei din jur și de a stabili legături de colaborare cu ei”, spune Maria-Elena Livițchi.

Iar Ana-Maria Morozan, o altă voluntară, spune că va aplica abilitățile și cunoștințele obținute în perioada de implementare a proiectului în lansarea propriei afaceri. Tânăra este hotărâtă să-și deschisă un magazine vestimentar online. „De mică visez să gestionez o afacere. Vreau să fie una cu impact global. Această experiență m-a ajutat să aflu foarte multe despre domeniul de antreprenoriat. Mi-a plăcut că oamenii cu care am interacționat, erau foarte cooperanți și deschiși, ideile lor m-au inspirat. Eu personal aș fi oferit mai multe granturi”, afirmă tânăra.

Împreună cu Asociația „Agenţia de Dezvoltare Rurală – CENTRU”, voluntarele au îndrumat beneficiarele granturilor oferite prin intermediul „Fondului de Antreprenoriat pentru Tineri Orhei” să-și transpună ideile în practică. Astfel, după ce a obținut un credit nerambursabil de 3000 de euro, o educatoare din orașul Orhei a deschis un centru de logopedie. În localitatea Chiperceni a apărut un atelier de croitorie computerizată, iar la Mălăiști o antreprenoare a reușit să-și îmbogățească crescătoria de iepuri cu rase noi. Totodată, o brutărie din Orhei și-a extins gama de produse integrale după ce a aplicat la program, iar o altă beneficiară de grant din Orhei și-a utilat cabinetul stomatologic pentru copii cu utilaj performant de sterilizare. Tinerele și membrele Asociației au decis, în urma economiilor pe care le-au făcut, să mai contribuie la îndeplinirea unui vis și au ajutat o tânără din satul Ciocîlteni să ofere servicii fotografice, prin oferirea unui grant de 2500 de euro.

„Beneficiarele au între 26-35 de ani. Valoarea totală a proiectului, implementat de Fundația Est-Europeană cu suportul financiar al Uniunii Europene și Suediei, este de 45 de mii de euro. În total, au fost create nouă locuri de muncă. Dacă nu era pandemia, cred că numărul ar fi fost mult mai mare, dar cel mai important este că toate antreprenoarele au făcut față provocărilor și că afacerile, atât de utile pentru raion, nu au fost sistate”, spune coordonatoarea de proiecte a Asociației „Agenţia de Dezvoltare Rurală – CENTRU”, Corina Erhan.

MyCollagesVoluntarii recunosc că au examinat fiecare business plan cu mare responsabilitate, pentru că știau că de decizia lor depinde viața unei afaceri. „Atunci când am văzut cele 17 planuri de afaceri m-am speriat puțin, dar cunoștințele pe care le-am obținut la instruiri m-au ajutat să fac alegeri corecte. M-am simțit utilă pentru că am participat la un proces care a schimbat viața mai multor oameni din raion în bine. Au apărut niște afaceri frumoase și necesare, dar și mulți beneficiari mulțumiți”, spune membra comisiei de evaluare a planurilor de afaceri, Daniela Gonciar.

received 1150683741758755Iar voluntara Parascovia Duca afirmă: „Am simțit o responsabilitate foarte mare pentru ideile de afaceri care au fost promovate, pentru imboldul pe care l-ar putea avea pentru societate, am încercat să analizez totul dintr-o perspectivă analitică, dar puțin cu frică, pentru că de mine depindea visul unui om. După această experiență am devenit mai echilibrată, mai calculată, mai sceptică, mai analitică, mai încrezătoare în forțele proprii”.

117650732 1808613969281589 1257244532518530991 nVoluntarele au fost coordonate de Maria Babei, asistenta de proiect, care a pus la punct fiecare detaliu organizatoric. „Cel mai mult îmi place să cred că am reușit să asigur o atmosferă de muncă stabilă, confortabilă pentru voluntari, membrii ONG-ului implicați în proiect, tinerii care au participat la instruiri și beneficiarele granturilor. Cel mai interesant mi s-a părut interacțiunea cu oamenii, schimbul de idei. Tot ce am învățat poate fi aplicat în toate sferele vieții, nu doar în antreprenoriat”, punctează Maria Babei.

Proiectul european a reușit să adune în jurul unui scop - cel de a contribui la dezvoltarea comunității din care fac parte, tineri cu spirit inovativ și o Asociație dornică să-i ajute să-și manifeste altruismul față de cei din jur. „Eu cred că fiecare grant, în esență, este despre oameni. Oameni care vor să ajute Republica Moldova - donatorii, despre alți oameni, care vor să facă ceva pentru comunitatea lor - voluntarii, membrii societății civile, aplicanții programelor de grant, cei care vor să creeze condiții mai bune pentru viață și nu în ultimul rând, despre omenii care beneficiază de serviciile nou create în localitățile lor.  Ideile adună oamenii, iar ideile bune produc schimbarea, precizează coordonatoarea de proiecte a Asociației „Agenţia de Dezvoltare Rurală – CENTRU”, Corina Erhan.

Acest articol este realizat în cadrul proiectului Societatea civilă contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării", proiect implementat de către Fundația Est-Europeană, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Suedia.

Mai multe articole...

  1. Clubul „Speranța Caragaș”–umărul de încredere al celor aflați în dificultate
  2. Activistul civic, Veaceslav Palii: „Suportul european i-a ajutat pe beneficiari să aibă mai multe încredere în forțele proprii, iar pe reprezentanții ONG-ului să se consolideze”
  3. Asociația Întreprinzătorilor din Găgăuzia „NEXT” încurajează antreprenorii din sudul țării să-și exporte produsele peste hotare
  4. BusinessHub - prima platformă de afaceri pentru antreprenorii din Autonomia Găgăuză
  5. „Hospice Angelus Moldova” alină suferința bolnavilor incurabili
  6. O inițiativă frumoasă, care prinde viață ACASĂ la Cahul
  7. Inițiativă globală de educație ecologică: Mesajele și desenele elevilor din Moldova ar putea ajunge pe... MARTE
  8. Ambasada SUA, Eco-Răzeni și Floare de cireș: împreună pentru bine
  9. Fundația Medpark lansează proiectul „Grijă pentru colegi”, în susținerea lucrătorilor medicali care au suportat infecția COVID-19
  10. StarNet susține proiectul „Educație Online” și include 24 de canale de studii în grila TV
  11. Compania StarNet a proiectat și construit în timp record rețeaua IT a Centrului de triere COVID-19
  12. Echipa MOLDASIG a donat 100 de mii de lei Echipajelor de Ambulanțe
  13. METRO Moldova donează 1 milion de lei pentru lupta împotriva COVID-19
  14. Scrisoare deschisă din partea familiei Moldcel
  15. Simpals donează laringoscoape instituțiilor medicale din R. Moldova
  16. Angajații unei întreprinderi au donat peste 200 de mii de lei Spitalului Clinic Bălți
  17. „Ajut. Îmi pasă!” Kaufland Moldova donează peste 2 milioane de lei pentru lupta cu COVID -19
  18. Purcari Wineries Group donează 1 milion de lei pentru lupta cu efectele noului Covid-19 în Moldova
  19. Bitdefender oferă gratis soluții de securitate tuturor spitalelor din lume 
  20. Holdingul Transoil a transferat instituțiilor medicale și medicilor din Moldova 1 mln de lei

logoStarNet

Hostingul si serviciile internet pentru administrarea portalului CIVIC.MD sunt oferite gratuit de compania Starnet