hackathon

Despre Teleleviziune, sau "Cine și pe cine are?"


Ultimele ”evenimente” di sfera TV-ului moldav nu pot să nu mă fac să las totul și, necătând la toată oboseala să arunc câteva fraze aici. Am mai scris despre ”lupta pentru mințile moldovenilor” și investițiile mari în mass-media care nu sunt în stare să fie sustenabile. Acum însă bogații din afară care au băgat bani grei în Publika și Jurnal au luat țeapă de la ... Vlad Plahotniuk! Da, anume așa, cu o audiență gata de peste 40% (spre deosebire de Jurnal), cu știri evident tendențioase, dar de această dată în favoarea AIE (în perioada electorală va fi sigur - PD și nu prea cred să fie PLDM, așa cum s-a văzut foarte repede la Publika), plus profesionalism (iarăși spre deosebire de Publika), plus venituri de nu mai puțin de 35% din piața publicitară de la noi (asta spre deosebire de toate celelalte canale TV luate la un loc). Una le unește clar pe toate - dorința de a desființa PCRM ca forță politică, insistența asupra promovării limbii române, axarea excesivă pe politic în cadrul emisiunilor de știri și analitice. Le deosebește însă mult sursa de finanțare și scopul pe termeni scurți. Dacă Publika nu se sfiește de a mai face niște propagandă aidoma unor dulăi bine plătiți (aici mă tem că poate fi nu doar o comparație agresivă!), cunoscătorii dedesubturilor politicumului moldovenesc nu se miră că obiectul lustruirii (lingerii) de imagine terfelită de lipsa unor acțiuni clare în reformarea poliției, justiției, populism, aroganță, scandaluri legate de vamă și obsorbția de comuniști etc., etc. - nu, ghiciți voi cine să fie!

Acuma Jurnal, par aberante afirmațiile despre cotele parte aparținând lui Filat și apropiaților acestuia în cadrul Trustului, altfel acesta ar fi portavocea prin care să curgă tot glodul în capul lui Chirtoacă. Pare a fi totuși reală teoria capitalului extern, deși pare foarte interesantă lui Ion Sturza cu respectivul trust mediatic (aceasta e doar o ipoteză). Postul TV este vădit partizan PL-ului, sursa acestei simpatii ar putea găsi mai multe explicații, una însă e cert - nu e acea financiară, adică nu stă nici Ghimpu și nici Șalaru sau încă cineva dintre liderii liberali în spatele respectivei surse mass-media. Mai curând am putea admite preferința politică a finanțatorilor dar, mai ales, a managerilor și echipei.

Cât ține de trustul TV deținut de către cinicul afacerist Plahotniuc (a propos: ați remarcat cât de mult încearcă să se asemene cu Sturza?), aici lucrurile sunt clare. Afaceristul pornit din cercurile apropiate administrației Iliescu 2 s-a dovedit a fi un fel de gogoașa al mediului politico-economic româno-moldav. A reușit să fie mult mai isteț decât alți afaceriști din jurul guvernării Năstase (baronii pesediști și alții) și a pus controlul asupra unor investiții majore promovate sub egida conducerii superioare a României în Republica Moldova, a găsit puncte comune de interes cu comuniștii (cacofonia e iontenționată ca de obicei), acum nu ascunde bucuria de a se debarasa de ultimii, chiar a descis se contribuie definitiv la demolarea acestora prin a arunca în luptă o armă poitico-propagandistică imbatabilă în condițiile actuale din țară - cea mai vizionată și crezută televiziune. Cea mai dură lovitură acum o suportă interesele ruse în Moldova, nu pare să existe argumente care l-ar impune pe Plahotniuc să promoveze interesele Rusiei, în schimb, cetățenii moldoveni acum, la același post care îi cântă osanale lui Putin vor auzi despre faptul că sunt români! Cea mai tare chestie aici e că Prime aduce și venituri substanțiale, asta înseamnă afacere - îmbini utilul cu plăcutul!

Acum poate părea secundară această temă, totuși nu este luat în calcul rolul mass-mediei, mai bine zis a proprietarilor acesteia înperioadele electorale. În Ucraina magnații media sunt mai influenți decât liderii de partide, deținând funcții de neînchipuit - șeful securității, fost ministru de externe, înalți funcționari în administrația președintelui, membri ai Consiliului Audiovizualului sau a Consiliului Suprem de Justiție. Ei decid înclinarea balanței electorale. Alegerile anticipate vor arăta clar forța mass-mediei noi din Moldova, iar Vlad Plahotniuc poate fi înscris deja acum printre cei mai influenți cetățeni din Moldova.

Întrebarea este dacă vom mai răbda acest iureș informațional care s-a rupt peste noi, dacă nu - atunci se vor ”băga pe gât”, așa cum o face Publika de la bun început.



Posted: 2010-06-17 16:40:00

Blog | Gândeşte liber!



Ajută-ne să distribuim acest articol:
 

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.