#informatlaprezidentiale este sloganul campaniei de informare desfășurate de CICDE în cadrul unui proiect finanțat de Departamentul de Stat al Statelor Unite



Pentru scrutinul prezidențial din data de 01 noiembrie 2020, Centrul de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE) desfășoară o amplă campanie de informare a grupurilor țintă de alegători din toată țara cât și de peste hotare prin intermediul proiectului „Educarea actorilor electorali pentru alegerile prezidențiale” finanțat de Departamentul de Stat al Statelor Unite.

„Scopul proiectului este de a informa cetățenii moldoveni, din țară și de peste hotare indiferent de limba vorbită sau particularitățile fizice, privind  scrutinul prezidențial, dar și de a-i sensibiliza cu referire la subiecte de importanță majoră precum accesibilitatea în alegeri, discursul de ură în campania electorală, dar și specificul desfășurării alegerilor pe timp de pandemie” menționează Directoarea CICDE Dr. Doina Bordeianu.

Campania include realizarea și distribuirea în mediul online a  infomeme-urilor, podcasturilor și spoturilor video scurte. Materialele sunt elaborate într-un mod incluziv și sensibil la dimensiunea de gen, diversitatea etnică și nevoile speciale ale alegătorilor. Materialele produse sunt accesibile pentru vorbitorii de limbă rusă, găgăuză și ucraineană, unele fiind însoțite și de traducere în limbaj mimico-gestual.

În cadrul aceluiași proiect, CICDE realizează o serie de 4 videografice destinate formării funcționarilor electorali. Acestea sunt utilizate în cadrul instruirilor membrilor Birourilor Electorale ale Secțiilor de Votare și  prezintă procedurile de urmat în preziua alegerilor, ziua alegerilor și la etapa numărării voturilor. Unul dintre videografice prezintă regulile anti-COVID-19 pe care funcționarii electorali trebuie să le respecte pentru a activa în siguranță.

O altă componentă a proiectului vizează monitorizarea și evaluarea impactului instruirii diferitor actori electorali antrenați în organizarea și desfășurarea alegerilor prezidențiale din acest an, prin  desfășurarea unei cercetări cantitative și calitative.  

Din moment ce situația epidemiologică este incertă din cauza pandemiei, majoritatea activităților enumerate mai sus au loc fie de la distanță și în mediul online. Acest canal de comunicare este potrivit pentru a ajunge la cetățenii moldoveni care locuiesc în străinătate și/sau pe malul stâng al râului Nistru. Mai mult decât atât, datele statistice indică faptul că teritoriul țării este conectat la internet în proporție de 100%, iar cel puțin 2/3 din populația țării știe cum să utilizeze internetul.

Toate materialele elaborate în cadrul proiectului „Educarea actorilor electorali pentru alegerile prezidențiale” pot fi găsite pe www.cicde.md la rubrica Acorduri și Proiecte. Ele suntfinanțate de un grant oferit de Departamentul de Stat al Statelor Unite. Opiniile constatările și concluziile menționate pe tot parcursul proiectului aparțin CICDE și nu reflectă neapărat poziția Departamentului de Stat al Statelor Unite.