„Incluziunea începe de la mine”: o campanie despre oameni, emoții și schimbare
Toleranța, acceptarea și respectul pentru diversitate sunt fundamentele unei societăți incluzive, iar asumarea rolului de agent al schimbării, de la nivel individual la colectiv, este esențială dacă ne dorim comunități în care fiecare persoană să se simtă valorizată. „Nu există progres fără respectarea drepturilor omului”, „Fiecare om merită să fie tratat cu demnitate și respect, indiferent de dizabilitatea cu care se confruntă” și „A fi diferit este absolut normal” – sunt doar câteva dintre mesajele-cheie transmise în cadrul campaniei „Incluziunea începe de la mine”, derulată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) pe parcursul ultimilor doi ani.
Campania a inclus diverse activități destinate publicului larg, pe de o parte, dar și comunității media, pe de altă parte, care are un rol crucial în promovarea drepturilor omului. Prin intermediul mai multor istorii video, CJI a dat voce unor eroi cu experiențe de viață diferite, dar care au reușit să fie promotorii unei lumii mai bune, dincolo de bariere și obstacole de orice fel, devenind adevărate modele de implicare civică pentru comunitățile lor. Alte aspecte problematice ce țin de incluziunea persoanelor în etate, a romilor, a persoanelor cu dizabilități sau a tinerilor NEET au fost aduse în vizor și dezbătute în alte materiale video realizate de CJI.
„Nu ne-am propus, în mod direct, să educăm publicul sau societatea prin această campanie. Mai degrabă, am dorit să aducem povești, să explicăm lucruri aparent cunoscute, dar care necesită încă a fi discutate, pentru a ne îndrepta, cu pași mici, dar siguri, cât mai mult spre o societate incluzivă. Să provocăm emoție și, de ce nu, să punem pe gânduri, să diminuăm din acele stereotipuri sau convingeri care persistă încă în raport cu grupurile vulnerabile. Faptul că unele produse realizate în cadrul campaniei au fost cele mai distribuite din istoria CJI este un indicator că am fost pe drumul cel drept, iar sutele de comentarii ce se regăsesc sub unele materiale video sunt o dovadă că publicul a rezonat cu mesajele campaniei și că astfel de subiecte sunt de un mare interes”, spune Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI.
O altă componentă a campaniei s-a axat pe consolidarea abilităților mass-mediei privind documentarea și relatarea subiectelor despre grupurile vulnerabile. Jurnaliști, experți media, apărători ai drepturilor omului au explicat aspecte ce țin de incluziune și au oferit recomandări valoroase în cadrul emisiunii Media Azi și în analizele publicate pe platformele CJI, Mediacritica și Media Azi.
„Când oamenii se vor obișnui să găsească în reportaje mențiuni despre toate categoriile de persoane dintr-o societate, dizabilitatea nu va mai fi un subiect de știre. O comunicare incluzivă, care să se transforme în produse media ce informează publicul și nu-i stoarce lacrimi trebuie gândită și, treptat, asumată, ca să devină rutină. Da, e mai greu și îți ia mai mult timp să pregătești și să faci un asemenea subiect, dar lucrurile calitative nu se fac altfel, iar mentalitățile nu se schimbă într-o zi”, susține Viorica Zaharia, jurnalistă și președinta Consiliului de Presă.
Tot în cadrul campaniei a fost lansată și piesa „Altă planetă”, un îndemn pentru mai multă toleranță și mai puțină discriminare.
Campania a avut scopul să contribuie la diminuarea stereotipurilor existente despre grupurile social-vulnerabile și marginalizate, precum și să crească gradul de înțelegere a noțiunii de incluziune de către cetățeni, sporind astfel șansele pentru o societate cât mai incluzivă. „Incluziunea nu este (doar) despre şi pentru aşa-zisele categorii «marginalizate» sau vulnerabile. Deși ne-am obișnuit să o percepem astfel. «A, iar incluziune, iar despre persoane cu dizabilități?» Nu. E despre un mediu comod, prietenos, deschis, just, echitabil pentru toţi şi toate, pentru o mamă romă şi un copilaş nevăzător, pentru o studentă de 20 ani şi un om de afaceri în permanentă criză de timp. Și oportunități pentru noi toți și toate de a ne valorifica talentele şi dexteritățile”, afirmă Olga Afanas, activistă civică și una din susținătoarele campaniei.
În total, în cadrul campaniei au fost realizate 12 materiale video, difuzate cinci emisiuni Media Azi și publicate 15 analize și editoriale. Conținutul creat a fost distribuit de peste 15 instituții media, naționale și locale, activitățile campaniei fiind acoperite în peste 70 de știri.
Tot conținutul produs este disponibil pe platformele CJI. La fel, materialele pot fi găsite pe rețelele sociale ale CJI, sub hasthagul #incluziuneaîncepedelamine.
Campania „Incluziunea începe de la mine” a fost desfășurată în cadrul proiectului „Promovarea coeziunii sociale în Moldova prin încurajarea incluziunii și diminuarea discriminării”, desfășurat de CJI în cadrul programului „Inițiativă Comună pentru Oportunități Egale – Faza II”, implementat cu suportul guvernului Elveției.