Zonele școlare cu regimul de 30 km/h au devenit obligatorii conform noilor modificări ale Regulamentului Circulației Rutiere



La data de 14 septembrie 2022, Automobil Club Moldova (ACM) a sărbătorit victoria unei campanii active de promovare, odată ce cabinetul de miniștri al Guvernului Republicii Moldova a aprobat o serie de amendamente ale Regulamentului Circulației Rutiere, cu scopul implementării unui sistem rutier mai sigur.

O schimbare importantă este reducerea limitelor de viteză la 30 km/h în zonele cu flux crescut de participanți vulnerabili la trafic. Aceasta include zonele școlare și drumurile din jurul spitalelor, parcurilor și centrele istorice ale orașelor.

Aceste schimbări sunt rezultatul unei campanii conduse de către ACM, ce a durat mai mult de 2 ani, susținută de către Alianța Estică pentru Transport Sigur și Durabil (EASST) și Centrul de Advocacy al Fundației FIA. Scopul campaniei a fost de a reduce numărul accidentelor rutiere cauzate de viteza excesivă și victimele acestora în jurul școlilor prin asigurarea unui angajament din partea autorităților privind limitele obligatorii de viteză de 30 km/h.

article820

”Este un rezultat fantastic pentru partenerul nostru Automobil Club din Moldova și pentru oamenii din întreaga țară. Centrul de Advocacy al Fundației FIA sprijină partenerii să se implice, să susțină și să colaboreze pentru a viza politica națională; această dezvoltare remarcabilă arată modul în care schimbările pot oferi străzi cu viteză redusă, străzi pentru viață în întreaga lume.” – Agnieszka Krasnolucka, Manager de programe, Fundația FIA.

La momentul actual limitele de viteză stabilite pentru zonele urbane sunt de 50 km/h. Anterior, în zona școlilor limita de viteză recomandată era de 30 km/h, dar nu era obligatorie. Conform statisticilor viteza a fost și este principala cauză a accidentelor rutiere în Moldova, pentru anul 2020 indicând viteza ca factor declanșator în 49% din decesele rutiere.

În calitate de membri ai Consiliului Național pentru Securitatea Circulației Rutiere, precum și ai comisiei de nivel local pentru infrastructura rutieră, campania de promovare și advocacy condusă de către ACM a fost orientată atât la nivel național, cât și local. Prin urmare, activitățile au vizat părțile interesate la nivel de municipiu în Chișinău pentru a dezvolta o strategie locală pentru zonele cu viteză redusă în jurul școlilor, precum și pentru a susține schimbarea politicii la nivel național.

Campania a inclus evaluarea infrastructurii existente, pilotarea reducerii limitelor de viteză și aplicarea unor măsuri de calmare a traficului cu cost redus la trei școli „cu risc sporit” identificate în Chișinău. Elevii școlilor selectate s-au implicat în campanie, cerându-le șoferilor care trec pe lângă școala lor să respecte noile limite de viteză și să încetinească.

„Această inițiativă a demonstrat cât de importantă este implicarea societății civile în promovarea siguranței rutiere și modul în care eforturile unite pot duce la succes. Combinația dintre acțiunile de advocacy ale ACM, suportul profesorilor, părinților și copiilor, sprijinul poliției și Primăriei arată o cerere stringentă pentru măsuri de infrastructură de siguranță rutieră care să fie aplicate la trecerile din apropierea fiecărei școli, în special la cele situate în apropierea nemijlocită a părții carosabile.” – Anna Franț, Director IPLT ”Ștefan cel Mare”.

Eforturile de promovare ale ACM au implicat sprijinul oferit din partea Departamentului de Transport Public și Căi de Comunicație și al Primăriei, precum și altor 15 organizații naționale ale societății civile, reprezentând diferite sectoare, care au semnat o petiție prin care solicitat viteze mai mici în adiacentul instituțiilor de învățământ și în centrul istoric al orașului.

„Am implicat în campania noastră copii, profesori, părinți, reprezentanți ai poliției, bicicliști, activiști civici, celebrități, jurnaliști, oficiali atât la nivel local, cât și la nivel național, pentru a extinde mesajul nostru de advocacy cât de larg posibil... Acum este timpul ca autoritățile locale să se focuseze asupra implementării, ca poliția să se concentreze pe aplicarea legii și, în cele din urmă, dar foarte important, ca șoferii să respecte noile legi pentru a asigura siguranța și a proteja copiii și alți utilizatori vulnerabili ai drumurilor.” – Tatiana Mihailova, Director ACM/Manager de proiecte

Noile modificări ale Regulamentul circulației rutiere includ, de asemenea, actualizări importante în ceea ce privește pistele de bicicliști separate, claritatea regulilor rutiere pentru depășirea bicicliștilor și, pentru prima dată, îndrumări privind utilizarea trotinetelor electrice.

Mai departe eforturile echipei ACM vor fi focusate pe promovarea și insistarea punerii în aplicare în mod eficient a noilor modificări la nivel local în toate zonele urbane din țară.

10