Cum conving o vedeta sa-mi sustina cauza

Ajută-ne să distribuim acest articol:

Vedetele se implica tot mai des in campanii sociale. Ele fac o astfel de campanie memorabila si deschid mai usor portile catre sufletul publicului. Mihaela Radulescu este una din vedetele care se implica in multe actiuni sociale. Ea dezvaluie care sunt secretele prin care poti convinge o vedeta sa ti se alature si sa-ti promoveze cauza.

Orice s-ar spune despre vedete, pe care, fie vorba intre noi, le barfiti copios ori de cate ori aveti prilejul, au o singura calitate remarcabila - atrag atentia. Sigur, fiecare vedeta atrage atentia din motivele care au consacrat-o, din vreo tampenie pe care o spune sau o face sau pentru ca ne uimeste cu ceva ce nu vazusem la ea pana atunci. Eliminand derizoriul si conotatia negativa din context, atragerea atentiei poate fi exploatata atat in folosul vedetei insasi, cat si in alte scopuri, bine intuite de niste oameni inteligenti.

Bunaoara, o vedeta (termenul e contestat, stiu, dar mi-e mai simplu sa-l folosesc in scris, in loc sa intrebuintez doua cuvinte - persoana publica), odata instalata in mentalul colectiv, poate influenta opinii, poate transmite mesaje, poate deschide usi in fata carora altii ar astepta ore sau poate ajunge sa se intalneasca cu persoane de decizie, care (pana si ele...) au slabiciuni la vedete.

Oricat de contestata ar fi o vedeta, daca e una de prima marime, are toate aceste puteri sau reuseste sa faca, daca vrea, mult mai mult decat un om necunoscut sau decat un buget urias cu care s-ar procopsi o organizatie.

Evident, vorbesc din experienta pe care am acumulat-o in vreo 5 ani de activism social, de implicare in multe campanii sociale, umanitare, ecologice.

N-am sa insist pe motivatia pentru care fac munca de voluntar sau ma implic in atatea cauze, ma priveste si pentru mine e suficient ce cred eu, la acest punct.

Daca n-as fi "Raduleasca", ci un om obisnuit...

Dupa cum bine stiti, orice descindere a unei vedete intr-o zona cu probleme, orice asociere cu o campanie umanitara e privita aproape majoritar, ca o chestiune de imagine de care cica vedeta ar avea nevoie.

Sigur, numai un neprofesionist - vedeta ar putea contesta avantajele de imagine, dar, surpriza, exista si vedete care mai adauga, pe langa foamea de imagine, argumente solide din punct de vedere moral, din perspectiva responsabilitatii sociale pe care o intelege sau din datoria pe care simte c-o are fata de un public caruia i s-a adresat o vreme si datorita caruia a ajuns un om de succes.

Strategie: actiune!

Daca n-as fi "Raduleasca", ci un om obisnuit, care conduce un ONG si are in minte un proiect a la grande, m-as uita in peisajul celebritatilor si as alege-o pe cea mai credibila, pe cea care are succes la acelasi public-tinta pe care-l vizeaza si campania mea si as convinge-o sa ma ajute.

Sigur, poate ca nu-mi va fi usor s-o gasesc, poate ca-mi va spune ca e prea ocupata si n-are timp sa ne intalnim, dar as ataca-o pe toate fronturile de comunicare - telefon, e-mail, casuta postala, poate chiar prieteni comuni care i-ar putea atrage atentia asupra proiectului meu.

Pentru ca, da, asa functioneaza, pana sa atraga ea atentia asupra campaniei mele, trebuie sa atrag eu atentia vedetei. Sigur, orice vedeta respectabila are sensibilitati si probabil, atunci cand alege sa se implice intr-o campanie, o face subiectiv, avand poate, motive personale.

Asta inseamna ca ar trebui sa stiu ceva mai multe despre vedetele pe care le vad la TV sau in reviste. Daca vedeta are copii, poate ca-mi va fi mult mai usor sa o conving sa ma ajute intr-un proiect ce vizeaza ajutorarea copiilor. Poate ca e sensibila la zona geografica din care provine si poate, daca proiectul meu se desfasoara in tara, ar trebui sa stiu cine s-a nascut sau a crescut pe acele plaiuri. Poate ca vedeta n-a crescut in puf de mica si atunci e posibil sa reactioneze la cazurile de saracie mai bine decat la o campanie ecologica.

Nu mai continuu cu exemplele, ideea e ca ar trebui sa gasesc vedeta potrivita nu numai dupa succesul ei, ci si dupa particularitatile ei sociale, preocupationale, orice punct comun devenind un mesaj puternic in comunicarea de mai tarziu.

Ies din pielea personajului si redevin "Raduleasca", pentru a va da cateva exemple, desi eu reprezint un caz aparte, in sensul ca nu prea am refuzat nici un proiect propus, decat in masura in care acesta se suprapunea pe ceva ce era deja batut in cuie in programul meu.

Poate ca am avut si norocul sa am in fata doar proiecte interesante sau oameni care au stiut sa ma convinga din foarte putine cuvinte si din foarte multe fapte.

In ce se implica "Raduleasca"

Am lucrat si lucrez cu Hospice Casa Sperantei (centru de ingrijire paleativa - bolnavi in faze terminale, atat copii cat si oameni mari) , cu Fundatia Renasterea (impotriva cancerului de san si de col uterin), cu Asociatia Persoanelor Hipoacuzice din Romania, cu Special Olympics , ca Ambasadorul lor pentru Romania (sportivi cu dizabilitati intelectuale), Organizatia Salvati Dunarea si Delta, GreenPeace, "Salvati Copii", Crucea Rosie, Fundatia SMURD, Campania pentru donarea de sange, Habitat for Humanity (construirea de case pentru familiile nevoiase), Campania "Vedete pentru sinistrati" - pe care am initiat-o si am coordonat-o, Campania impotriva traficului de fiinte umane, Campania pentru prevenirea dezastrelor, Campania "Umbrela Verde" si , bineinteles, United Way, al caror ambasador pentru Romania sunt de un an.

M-am voluntariat pentru toate aceste campanii si daca incercati sa gasiti numitorul lor comun, ma tem ca va va fi greu. Va ajut eu - am stiut, la fiecare implicare, ca ajutorul meu conteaza, ca vizibilitatea aduce nu numai beneficii reciproce de imagine, dar si credibilitate pentru fiecare proiect.

Indraznesc sa spun asta fara modestie, tocmai pentru ca implicarea mea nu da nimanui de banuit in sensul negativ. Nu sunt persoana care sa fug cu vreun ban, sa cer vreun ban pentru serviciile umanitare pe care le ofer sau sa sustin cauze dubioase. Mi-am castigat in timp aceasta credibilitate si acum imi e, in sfarsit, de folos.

Exemplu de spot social cu Mihaela Radulescu - Poluarea apelor (campania "Umbrela Verde", Tuborg Romania)


Cum si pe cine abordezi?

S-ar putea sa dati peste o vedeta care sa va spuna ca ea nu vrea publicitate. Va sfatuiesc sa nu cadeti in plasa ipocriziei, oricat ar fi ea de frumos crosetata. Explicati-i pe-ndelete, ca proiectul dvs are nevoie de vizibilitate si ca ajutorul de imagine pe care l-ar putea da ar fi infinit mai mare decat o donatie, de exemplu.

Dati-i exemple de pe mapamond, daca cele de pe plaiurile mioritice n-o conving. Folositi si arma mortala, ca argument: ce nevoie de imagine mai au celebritati ca Angelina Jolie, Brad Pitt, Madonna, Bono, care nu pot iesi linistiti pe strada in niciun colt al planetei si care au atras atentia asupra unora dintre cele mai grave probleme de saracie? Basca au dat tonul rezolvarilor de care era atata nevoie.

Iar daca nu e fanul niciunei dintre aceste celebritati, exlicati-i ca pana si Maica Tereza, poate cea mai activa persoana in domeniul caritabil din lume a inteles cat e de importanta sustinerea mediatica si a ales, chiar impotriva bisericii, initial, sa-si promoveze nu actiunile personale, ci nevoile pe care incerca sa le acopere, in India si in atatea zone sarace de pe planeta. Cum credeti ca am fi aflat noi toti de daruirea si activitatea Maicii Tereza, daca nu am fi vazut asta la televizor, daca n-am fi citit in presa, daca n-ar fi vazut-o o planeta intreaga la acceptarea Premiului Nobel?...

Partea buna e ca in jurul nostru se gasesc destule persoane publice care sa stie aceasta teorie si care nu invoca ipocrizia, ci poate doar neincrederea fata de ONG-uri sau fundatii sau chiar fata de o cauza anume. Aici e treaba dvs sa le convingeti, sa le aratati cine sunteti si cu ce va ocupati.

Iar devin personaj, ca sa va spun ca n-as lua in campaniile mele niciun om politic, pentru ca as risca oprobiul public imediat. Increderea in politicieni e sub nivelul marii si orice asociere cu ei devine campanie electorala, omorand orice buna intentie. Desigur, asta e doar parerea mea...

La fel, n-as lua in campania mea vedete fara substanta, oricat ar fi de celebre in acel moment. S-ar putea sa va trezitit ca artista sau cantaretul de succes pe care v-ati construit mesajul catre public n-are discurs, n-are greutate si provoaca doar stiri mondene.

Mi s-a intamplat sa vad o domnisoara din showbiz, plina de bune intentii si de dorinta de a fi de folos, care a venit atat de nepotrivit imbracata la o actiune de munca fizica, incat, previzibil, presa n-a mai comentat campania, ci felul in care era invesmantata domnisoara si comportamentul ei de scena, intr-o lume care avea nevoie de empatie, macar...

Ce poate face o vedeta pentru succesul campaniei tale?

As mai sublinia un aspect - nu intodeauna presa acorda importanta stirilor cu vedete care fac activitati sociale. Nu va asteptati la stiri de prima pagina din viata ONG-urilor, pentru ca unde nu e scandal, nu e stire si daca n-aveti asa ceva in campania de media, va trebui sa va multumiti cu stiri modeste, oricat de mari ar fi vedetele care va sustin. O spun cu regret si tristete, din experienta...

Dar, ca sa va dau si o veste buna, vedeta, totusi, provoaca o stire pe care o campanie fara vedete n-ar capata-o.

Vedeta poate fi insa de folos si in alte moduri, nu numai ca invitata la evenimentul public al campaniei. Poate fi trimisa sa obtina finantari, aprobari, poate fi un foarte bun liant intre organizatie si cei care v-ar putea sprijini. Sigur, in masura in care are timp si disponibilitate.

Eu am facut-o pentru multe din organizatiile cu care colaborez si am rezolvat problemele cu mai mare usurinta. Am obtinut finantari la care nici nu sperau, am tras dupa mine si alte persoane dornice sa ajute.

Pe scurt, celebritatea nu dauneaza grav ONG-ului, ba dimpotriva, daca ati facut alegerea potrivita. Si daca ati ratat mesajul subtil al enuntului anterior, vi-l traduc: si organizatiile voastre au nevoie de celebritate. Cu cat sunteti mai cunoscuti, cu atat sunteti mai credibili. Cu cat sunteti mai credibili, cu atat aveti sanse mai mari de a obtine finantari si sprijin.

In concluzie, cine n-are o vedeta in campanie, sa-si "cumpere" ! (iar daca vedeta cere bani pentru a se implica intr-o campanie umanitara, nu ratati stirea de prima pagina, dati-o imediat in presa si veti fi celebri!).

Exemplu de spot social cu Mihaela Radulescu - Gunoiul menajer (campania "Umbrela Verde", Tuborg Romania)

 

Sursa: http://www.responsabilitatesociala.ro

 

 




Ajută-ne să distribuim acest articol:
 

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.