Strategii de comunicare eficientă pentru OSC-uri, într-o nouă instruire CJI



21 de reprezentanți ai organizațiilor societății civile (OSC) au învățat cum să-și structureze strategiile de comunicare, ce instrumente să utilizeze pentru diseminarea diferitor tipuri de mesaje și cum să comunice eficient în situații de criză, în cadrul unei noi instruiri organizate online de Centrul pentru Jurnalism Independent în perioada 1-3 iulie 2020.

Formatoarele care au ghidat participanții - Cristina Lupu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent din București, precum și comunicatoarele Sorina Ștefârță și Ludmila Andronic din Chișinău - i-au ajutat să înțeleagă mai bine rolul pe care îl are comunicarea în promovarea mesajelor unui OSC și cum aceste mesaje pot fi utilizate în condiții adverse.

Cristina Lupu a îndemnat organizațiile să nu subestimeze rolul comunicării. „Publicul se așteaptă ca un ONG să comunice ca o companie”. Consecvența este importantă, a accentuat ea, iar o strategie de comunicare bine gândită asigură un „fir roșu” în mesaje, conectând diverse proiecte sub o singură umbrelă.

Ludmila Andronic le-a explicat participanților în ce constă structura unei strategii de comunicare. Misiunea, viziunea și valorile trebuie formulate concis și acestea nu trebuie să lipsească de pe site-ul organizației și din strategiile sale.

Sorina Ștefârță i-a sfătuit pe comunicatori să colaboreze cu presa, în special cea locală, să utilizeze canale noi de comunicare și să recurgă la materiale precum poveștile de succes.

Formatoarele au pus accent și pe provocările pe care le-a adus criza din sistemul de sănătate, abordând inclusiv campaniile de denigrare a societății civile. Reprezentanții OSC au fost încurajați să fie transparenți cu publicul, să dea dovadă de solidaritate prin crearea coalițiilor și lansarea mesajelor comune, și să-și adapteze rapid mesajele și activitățile la context.

Stela Roman, președinta Influencers Hub Moldova, a oferit sfaturi despre îmbunătățirea prezenței pe rețelele sociale. Ea a recomandat participanților să umanizeze organizațiile prin postările de pe rețele, să creeze mai multe tipuri de conținut din aceeași sursă și să nu să se sfiască să colaboreze cu influenceri care se alinează cu valorile organizației.

Mariana Butnaru, specialistă în e-comunicare la Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii, a apreciat oportunitatea de reactualizare a cunoștințelor și interacțiune cu alți colegi din societatea civilă. „Țin să le mulțumesc formatoarelor inclusiv pentru instrumentele şi experiențele împărtășite cu noi. Sunt sigură că, după atare întâlniri, vom comunica mai eficient”, ne-a spus participanta. Directorul executiv a Asociației Obștești BIOS, Valentin Ciubotaru, a înțeles că sunt multe lucruri de schimbat și adaptat: „Vom discuta în echipă despre aspectele prezentate la instruire și vom începe să îmbunătățim comunicarea”.

Instruirea va fi urmată de un program de consultanță in-house, în cadrul căruia cinci organizații vor fi asistate să-și elaboreze sau să-și actualizeze strategiile de comunicare.

Instruirea este organizată în cadrul proiectului „Consolidarea capacităților organizațiilor societății civile prin dezvoltarea profesională a responsabililor de comunicare”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu susținerea Fundației Soros-Moldova.