Studenții ȘSAJ au beneficiat de o serie de instruiri axate pe Business Models



colaj business models

Ce este un model de afaceri? Cum stabilim acest model înainte de a începe căutarea unor finanțări externe? Cum „vindem” produse media de calitate și cum creăm și promovăm valori? Care sunt mijloacele de măsurare și cele de creștere a audienței? Cum punem pe roate și cum gestionăm un proiect jurnalistic de durată? Toate aceste subiecte referitoare la conceptul de Business Model, provocările pe care le generează, dar și competențele necesare în managementul unei afaceri media, au fost abordate în cadrul unui program de training organizat la ȘSAJ. Studenții au fost instruiți de Stanislav Popov, director executiv al Biroului de Audit a Tirajelor și Internetului din Moldova (BATI) și Ina Grejdeanu, directoare pentru Dezvoltare strategică la Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

Prima instruire din săptămâna de Business Models la ȘSAJ a fost despre măsurarea audienței mass-mediei. Stanislav Popov le-a povestit studenților despre activitatea BATI care, în parteneriat cu Agenția de cercetare „Gemius”, lider în domeniul cercetării internetului în Europa, Orientul Mijlociu și Africa, realizează, din februarie 2012, Studiul de Măsurare a Traficului și Audienței pe Internet (SMTAI). Scopul acestei acțiuni este de a colecta informații despre comunitatea de internet din Republica Moldova, dar și de a determina profilul utilizatorilor și frecvența de folosire a internetului. „Studiul SMTAI oferă informații cu privire la profilul socio-demografic al utilizatorilor de internet și la comportamentul lor pe diferite site-uri. Astfel toate părțile implicate în industria online au avantaje din participarea la studiu. Editorii pot modifica conținutul pentru a satisface mai bine nevoile utilizatorilor, pot determina cele mai bune modalități de promovare a site-ului și pot prezenta date credibile despre publicul țintă și despre acoperire către clienți de publicitate. Iar pentru portalurile media este foarte important să-și cunoască audiența și să poată măsura calitatea acesteia”, a menționat directorul BATI. Studenții au analizat diferite site-uri și au fost curioși să afle care dintre acestea sunt cele mai accesate de către cetățenii Republicii Moldova.

Cea de-a doua instruire a fost dedicată managementului proiectelor media. Instructoarea Ina Grejdeanu le-a explicat studenților care sunt etapele de creare a unui proiect și cum putem asigura durabilitatea acestuia. „Proiectele media sunt despre oportunități și șanse, inclusiv pentru jurnaliștii care vor să rămână onești și să-și facă corect meseria, fără abateri și compromisuri, sau pentru cei care caută alt drum decât cel obișnuit. Un formular de depunere a dosarului bine scris poate deschide uși sau genera un nou început, în vremuri când totul pare complicat și fără sorți de izbândă”, le-a spus formatoarea tinerilor de la ȘSAJ. În același timp, reprezentanta CJI a explicat de ce viitorii jurnaliști au nevoie de un curs consacrat scrierilor și gestionării proiectelor, în pofida unor riscuri și a birocrației. „E adevărat că, uneori, output-urile sau outcome-urile pot provoca dureri de cap. Iată de ce niște cunoștințe despre managementul proiectelor „nu strică” niciodată. Și... da, satisfacția de a face ceea ce îți place, atenuează orice frică de hârtii și birocrație”, a conchis instructoarea.

În zilele apropiate, studenții ȘSAJ vor avea parte de încă o instruire, de această dată în domeniul drepturilor omului.