Consolidarea autonomiei universitare poate asigura stabilitatea si calitatea educatiei superioare



IDIS "Viitorul": Consolidarea autonomiei universitare, si nu interventiile abuzive ale puterii politice, poate asigura stabilitatea si calitatea educatiei superioare in RM

Anumite politici ale Guvernului RM, menite sa sustina dezvoltarea sistemului universitar, au adus prejudicii stabilitatii si functionarii sale, in ansamblu. Cel mai recent exemplu este legat de plafonarea cotelor de inmatriculare la institutiile de invatamant superior. Aceasta decizie a generat o serie de grave probleme financiare si sociale, care fac dificil procesul de studii si dezvoltarea de mai departe a educatiei universitare. Doar in ultimii 3 ani, universitatile din RM au ratat circa 400 milioane de lei. Profesorii si studentii incearca sa se reprofileze, chiar si in lipsa unor alternative fezabile. Autonomia universitara este pusa serios in impas, chiar si in universitatile private.

Acestea sunt principalele concluzii ale studiului IDIS „Viitorul" „Impactul politicilor autoritatilor publice centrale asupra sistemului universitar din Republica Moldova", prezentat azi, 27 mai 2009, in cadrul unei dezbateri publice.

„Acest studiu vine sa acopere un deficit constant de analiza si reactii serioase pe domeniul de analiza al educatiei universitare. Autorii efectueaza o analiza de costuri - beneficii asupra unei Hotarari de Guvern (nr. 434), prin care s-a impus reducerea drastica a numarului de studenti in majoritatea institutiilor de invatamant superior. Nici pana astazi autoritatile emitente ale Hotararii nu au argumentat in mod serios motivele interventiei lor necugetate in sfera educatiei universitare, publice si private, iar efectele pe care le putem constata in acest moment sunt total opuse scopului intentionat.", subliniaza directorul Institutului pentru Dezvoltare si Initiative Sociale (IDIS) „Viitorul", Igor Munteanu.

Autorii studiului - conferentiarul Cornel Ciurea si cercetatorul Leonid Litra - constata ca, incepand cu anul 2005, Guvernul RM a initiat o politica de combatere a procesului de expansiune universitara. „Decalajele invocate pe piata muncii nu reprezinta un temei suficient pentru a reglementa fluxurile de studenti. În economia reala primeaza legea pietei, nu cea a planificarii de stat.", explica Cornel Ciurea. Expertul nu exclude totodata anumite ratiuni de ordin politic: „Autoritatile imita modelele din Est si par a fi deranjate de activismul public din ce in ce mai crescand al tinerilor cu studii superioare."

Reglementarea fluxului de studenti nu este o solutie adecvata la problemele sistemului universitar: „Guvernul a identificat corect problemele sistemice: comercializarea universitatilor, devalorizarea diplomelor, imitarea adaptarii la rigorile procesului de la Bologna, supra-teoretizarea studiilor, dar constatand aceste deficiente, nu a formulat riguros si solutia adecvata. Aceste probleme nu au fost remediate, dimpotriva, ele s-au acutizat. Mai mult, reducerea mecanica a numarului de studenti in universitati a provocat o criza serioasa de functionare a sistemului universitar, fara a rezolva problemele de fond.", subliniaza Cornel Ciurea.

Adoptarea pripita a Hotararii 434 a generat efecte negative atat directe, cat si indirecte asupra sistemului de invatamant superior. „În plan financiar, constatam pierderi, care se cifreaza la circa 400 de milioane de lei. Cam atat reprezinta cheltuielile pe care le suporta universitatile din RM pe parcursul unui an de studiu.", accentueaza Leonid Litra.

Litra sustine ca cererea sociala a ramas in continuare mare, un numar important de abiturienti ramanand in afara procesului de studii: „Asta demonstreaza ca Hotararea 434 contravine vointei si optiunilor cetatenilor, atentand la autonomia decizionala a universitatilor. Limitarile abuzive aduc atingere si dreptului constitutional al tinerilor din RM de a avea acces la educatie (art. 35). Mai mult, ingradind functionarea libera a universitatilor, RM se auto-izoleaza in raport cu angajamentele sale europene. Autonomia universitara este insa un principiu-cheie al Procesului de la Bologna. Autoritatile au ramas surde la ingrijorarile exprimate de societatea civila, cadrele universitare si chiar anumite partide politice, iar Curtea Constitutionala a respins solicitarea de invalidare a hotararii respective." Între timp, situatia din universitati devine dramatica. Institutiile sunt nevoite sa reduca salariile profesorilor, ca urmare a surselor bugetare mai mici decat in anii precedenti: „Unii cauta sa se reprofileze, chiar in lipsa unei alternative. Asta are consecinte asupra calitatii procesului de studii.", adauga Leonid Litra.

În ciuda finantarii insuficiente de la bugetul de stat, autoritatile centrale tind sa-si extinda controlul total asupra procesului de studii si a universitatilor din RM. Or, aceasta situatie ii face pe conducatorii universitatilor destul de vulnerabili si nesiguri fata de ziua de maine, ei ezitand sa-si exprime public punctul de vedere. Nu sunt atestate totodata progrese evidente, care ar face procesul de studii mai aproape de nevoile pietei, de dinamica economica a tarii. Asta confirma inca o data caracterul dirijist si nefast al interventiei statului in acest domeniu.

Autorii studiului IDIS „Impactul politicilor autoritatilor publice centrale asupra sistemului universitar din Republica Moldova" recomanda autoritatilor sa se abtina de la decizii motivate doar de pretentii politice, propunand o serie de actiuni de prima necesitate pentru deblocarea situatiei de criza. Statul trebuie sa renunte la planurile restrictive de inmatriculare. Autoritatile trebuie sa opteze transant pentru un model bazat pe taxe de scolarizare, cu acordarea burselor de stat persoanelor social vulnerabile. Doar prin maximizarea veniturilor se va rezolva actuala criza financiara a universitatilor, iar statul va putea redirectiona fondurile disponibile spre studiile secundare. Expertii mai recomanda implicarea studentilor si profesorilor la luarea deciziilor, precum si consolidarea autonomiei universitare, ca mecanism de crestere a eficientei, europenizarii si transparentei procesului de studii superioare.

#  #  #

IDIS „Viitorul" reprezinta o institutie de cercetare, instruire si initiativa publica, care activeaza pe o serie de domenii legate de: analiza economica, guvernare, cercetare politica, planificare strategica si management al cunostintelor.  IDIS activeaza in calitate de platforma comuna care reuneste tineri intelectuali, preocupati de succesul tranzitiei spre economia de piata si societatea deschisa in Republica Moldova. Pentru a afla mai multe despre activitatea IDIS „Viitorul", accesati: www.viitorul.org

 

Pentru mai multe informatii, contactati: Coordonatorul relatii publice al Institutului pentru Dezvoltare si Initiative Sociale (IDIS) „Viitorul", Laura Bohantov, tel: 221844, GSM: 069918296, e-mail laura.bohantov@viitorul.org