Cronica atacului asupra presedintiei si Parlamentului



Teodor Carnat, director executuv al Comitetului Helsinki pentru Drepturile Omului din Republica Moldova a monitorizat manifestatiile de protest din fata Parlamentului si Presedentiei pe 6-7 aprilie 2009

 

1. La data de 6 aprilie 2009 aproximativ la ora 18.00, ca urmare a apelului transmis prin internet de catre reprezentanti ai societatii civile, populatia nemultumita de rezultatele alegerilor parlamentare din 5 aprilie 2009  s-a adunat in fata monumentului lui Stefan cel Mare si Sfant pentru a protesta in mod pasnic fata de modul in care s-a desfasurat intreg procesul electoral.

Conform declaratiilor organizatorilor protestului, acestia s-au asteptat la o prezenta de cel mult 1000 de manifestanti, insa contrar asteptarilor acestora, populatia nemultumita s-a dovedit a fi mult mai multa. Din aceste considerente s-a hotarat deplasarea protestatarilor catre presedintie. Pe primele trepte ale Presedintiei erau cativa politisti care asigurau ordinea publica, nici unul dintre manifestanti nu a reactionat negativ fata de prezenta politiei. Manifestantii strigau „JOS COMUNISTII" „Alegerile au fost fraudate". Cereau ca Presedintele Republicii Moldova sa iasa si sa dea explicatii. Sa dea anumite garantii ca in scopul protectiei valorilor generale, cum ar fi democratia, drepturilor electorale, se va recurge la enumerarea voturilor repetat, si daca se vor confirma, se vor organiza alegeri repetate, sau isi va da demisia.

Pret de jumatate de ora manifestantii au scandat in fata presedintiei, dupa care s-au reintors in Piata Marii Adunari Nationale, unde au continuat sa protesteze in mod pasnic. Nu am observat careva manifestari violente din partea protestatarilor.

Protestul din 6 aprilie 2009 s-a incheiat in mod pasnic.

2.  Seara la stirile televizate, reprezentantul la CEC al Partidul Comunistilor , Domnul Sirbu, a declarat ca a fost si el la aceasta manifestatie, si a vazut cate putine persoane nu sunt de acord cu rezultatul alegerilor. Adica, a luat in deradere mai multi cetateni ai Republicii Moldova. De aici a si aparut  instigarea populatiei, ca a doua zi sa vina zeci de mii de protestatari, care nu erau de acord cu rezultatele alegerilor si care considerau ca alegerile au fost fraudate.

La data de 7 aprilie 2009 protestul a fost reluat, purtand un caracter pasnic.

Pentru a intelege evenimentele petrecute ulterior v-om analiza pas cu pas.

Evenimentele din fata Presedentiei.

- Manifestantii protestau pasnic in fata Presedentiei. În fata Presedentiei erau mai multi lideri politici : V.Filat, O.Cernei. Iu. Fruntasu etc.

- Politia existenta in fata Presedintiei a stat mult prea aproape de intrarea in presedintie, permitand astfel apropierea rapida a protestatarilor de sediul presedintiei. Este important de mentionat ca efectivul de politie dislocat in fata presedintiei nu era pregatit pentru a participa la mentinerea ordinii publice in cazul manifestatiilor de protest. În locul acestor politisti, au venit politisti imbracati completamente de lupta: scut, baston, casca. Aparitia lor a trezit revolta manifestantilor. Din punct de vedere numeric politistii erau mult prea putini, desi puteau fi mai multi, la fel acestia nici macar nu incercau sa se apere atunci cand erau atacati, prin aceasta lasand manifestantii sa inainteze spre presedintie.

- Unele persoane din manifestanti au inceput sa arunce cu hirtie, ulterior cu sticle goale. Mai apoi, unele persoane, au inceput sa instige multimea asupra politistilor.

- În acest moment V. Filat vazind acest lucru, a inceput sa indemne manifestanti sa plece in Piata Marii Adunari Nationale. Eu personal, am vazut ca V. Filat facea acest lucru si vazand ca situatia se incordeaza, in calitate de aparator al drepturilor omului, la fel am inceput sa indemn manifestantii sa-l urmeze in Piata Marii Adunari Nationale.

- Eu, am inceput sa indemn manifestantii sa-l urmeze. În acest moment unele persoane din manifestanti, i-i indemnat sa ramina pe loc si o buna parte, dintre care mai multi tineri, dupa ce s-a pornit, a ramas pe loc.

- Eu am vazut acest lucru si vazind ca situatia se incordeaza, m-am oprit pe loc ca sa-i conving sa plece in Piata Marii Adunari Nationale. M-am urcat din nou pe scarile Presedentiei si rugam multimea sa plece in Piata Marii Adunari Nationale.

În fata multimii in acest moment era O. Cernei,   Iu. Fruntasu,  care la fel ii indemna sa plece, cat si sa se calmeze.

La un moment unii instigatori, a impins multime o parte din manifestanti spre politie. O.Cernei, Iu.Fruntasu su si eu, am rugat sa se linisteasca si sa plece in Piata Marii Adunari Nationale. În acest moment pentru mine a aparut intrebarea :

„de ce nu vin in ajutor angajatii SIS-lui, politiei care erau imbracati in civil si sa-i opreasca, sau sa incerce sa linisteasca multimea care incepuse sa fie necontrolata.

De ce nu venise Presedintele RM, sa vorbeasca in fata multimii, cu manifestantii? Sa dea anumite garantii, ca in scopul protectiei valorilor generale, cum ar fi democratia, drepturilor electorale, se va recurge la enumerarea voturilor repetat, si daca se vor confirma fraudele, se vor organiza alegeri repetate, sau isi v-a da demisia.

De ce nu a aparut Comisarul Politiei Municipale sa discute  manifestanti? Sa incerce sa aplaneze producerea violentelor si vandalizarea presedintiei ?

Din ce cauza reprezentantii altor ONG-ri nu au incercat sa aplaneze aceasta incordare a maselor, care erau prezenti?

Sunt sigur ca daca aparea unul dintre oficialitati, actiunile violente puteau fi evitate. De aici apare intrebarea critica : Din ce cauza nu s-a dorit sa se vorbeasca cu manifestantii?

Din ce cauza, parca special se incordau spiritele manifestantilor, ca in cele din urma unii manifestanti la comanda unor provocatori, au inceput sa arunce cu hirtii, apoi cu oua, ca in cele din urma cu pietre.

Eu, vazand aceasta situatie, am luat megafonul de la un provocator care era mai activ, din primele rinduri, si am inceput sa chem manifestanti sa nu arunce cu pietre. O parte din manifestanti se opreau de aruncat, dar apoi unii aruncau din nou. La fel ii ruga sa nu arunce cu pietre si alte persoane, cum ar fi V. Nagacevschi, O. Cernei.

Un grup de tineri, care erau cei mai activi, si agresivi, erau deghizati. Un tanar, s-a urcat pe copac si a arborat harta Romaniei, iar un grup de persoane, parca la comanda, strigau „Romania". Unii membri din acest grup purtau drapelul Romaniei.

Încercam din rasputeri sa conving masele sa nu arunce cu pietre in cladirea Presedintiei, in politisti, persoanele care stateau in fata lor. Le strigam, ca poate fi fratele, sora, tata lor, in locul politistilor.

Pentru mine au aparut  mai multe intrebari : Cine-s acele persoane deghizate, cine atita spiritele oamenilor?

Cine poate manipula asa usor spiritele oamenilor. Cine cunoaste tehnicile manipularii, din ce cauza a aparut in acest moment televiziunea ruseasca MIR?

Din ce cauza unle persoane vopsite pe fata cu tricolorul romaniei vorbeau limba rusa?

Din ce cauza s-a pus in copac harta romaniei?

Din ce cauza a aparut in mainile unor strigatori deghizati drapelul romaniei. Cine avea interes sa deplaseze zvonul fraudei alegerilor la aspect national- unionis, mai mult ca atat, nimeni din concurentii electorali, in timpul campaniei electorale nu a ridicat problema unirii.

Din ce cauza nu a aparut fortele cu destinatie speciala, in acel moment?

Din ce cauza politistii nu au protejat cladirea Presedentiei de vandalismul unor persoane speciale, instructate sa distruga? Din ce cauza politisti nu au baricadat intrarile in  cladirea Presedentiei, ca sa apere aceasta violare?

Din ce cauza, drapelul RM pe care l-au sarutat toti Presedintii, inclusiv V.Voronin, pe care candva la numit fascist(Trebuie sa ne amintim ca la 12 mai 1990, prin Hotararea Parlamentului nr. 17-XII, Tricolorul devine Drapel de stat al R. Moldova.

În 1992, sub semnul Tricolorului, aparatorii integritatii si statalitatii R. Moldova au luptat in razboiul de la Nistru. (http://www.garda.com.md/80/adevarul/)

Iar la data de 29 septembrie 2000, intr-un scandal din sedinta Parlamentului asupra Legii Audiovizualului, unde comunistii au votat pentru obligarea posturilor de radio si de televiziune rusesti sa emita in limba romana doar in proportie de 65 la suta din volumul programelor locale, Vladimir Voronin, liderul formatiunii comunistilor,  numeste tricolorul drapel fascist. (http://www.ziaruldeiasi.ro/local/chisinau/liderul-comunistilor-a-numit-tricolorul-drapel-fascist~ni1htq)

Mai tarziu, la 10 aprilie 2005, fiind investit pentru a doua oara in functia de sef al statului, dl. V. Voronin, dupa ce a citit juramantul solemn, s-a lasat intr-un genunchi si a sarutat tricolorul.), nu a fost protejat de actiunile vandalilor care intrase in Presedentie?

De ce Presedintele RM nu a dat comanda sa fie protejat  interiorul cladirii Presedentiei, ca sa apere valorile nationale ce erau acolo(Referitor la responsabilitatile Presedintelui R.M. conform Constitutiei R.M. art.77 aliniat (2) din Constitutia R.M. prevede "Presedintele R.M. reprezinta statul si este garantul suveranitatii, independentei nationale, al unitatii si integritatii teritoriale a tarii."

Ceea ce tine de masurile care ar fi putut luate de catre Presedintele tarii conform atributiilor sale constitutionale avem art.87 aliniat (4)  din Constitutia R.M. care stipuleaza "Presedintele Republicii Moldova poate lua si alte masuri pentru asigurarea securitatii nationale si a ordinii publice, in limitele si in conditiile legii."

În acest sens sens conform Constitutiei, Presedintele avea toate mijloacele legale de  a sigura ordinea publica, dar pe care n-a utilizat-o efectiv.   

Referitor la pastrarea simbolurilor de stat si anume a drapelului de Stat al Republicii Molodva.

În conformitatea cu hotarirea Guvernului despre aprobarea Regulamentului cu privire la Drapelul de Stat  al Republicii Sovietice Socialiste Moldovenesti  nr. 17-XII  din  12.05.90  in care este expres este prevazut ca   "Raspunderea pentru indeplinirea stricta a Regulamentului cu privire la Drapelul de Stat al Republicii Moldova si a instructiunii privind aplicarea prezentului Regulament a o pune pe seama conducatorilor organelor puterii de stat si ale administratiei de stat, intreprinderilor si organizatiilor de stat, cooperatiste si obstesti, carora li s-a acordat dreptul de a folosi Drapelul de stat al R.M. "

Daca ar fi sa incadram actiunile sau inactiunile Presedintelui tarii conform codului penal, in acest sens am putea face referinta la art 329 Codului Penal al R.M  Capitolul XV privind infractiunile savirsite de personae  cu functii de raspundere care prevede;

 "(1) Neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare de catre o persoana cu functie de raspundere a obligatiilor de serviciu ca rezultat al unei atitudini neglijente sau neconstiincioase fata de ele, daca aceasta a cauzat daune in proportii mari intereselor publice sau drepturilor si intereselor ocrotite de lege ale persoanelor fizice sau juridice,

se pedepseste cu amenda in marime de pina la 500 unitati conventionale sau cu inchisoare de pina la 3 ani, in ambele cazuri cu (sau fara) privarea de dreptul de a ocupa anumite functii sau de a exercita o anumita activitate pe un termen de pina la 3 ani. (2) Aceleasi actiuni care au provocat: a) decesul unei persoane; b) alte urmari grave se pedepsesc cu amenda in marime de la 300 la 800 unitati conventionale sau cu inchisoare de la 3 la 7 ani, in ambele cazuri cu privarea de dreptul de a ocupa anumite functii sau de a exercita o anumita activitate pe un termen de pina la 5 ani.")

Din ce cauza a parasit cladirea si nu a dorit sa vorbeasca cu poporul care l-a ales. Din ce cauza a ales calea tradarii. Din ce cauza a fost a fost tratata cu atata indiferenta aceasta situatie?

Evenimentele din fata Parlamentului.

În acel moment, o parte din manifestanti se indignau in fata Parlamentului. Din Parlament nimeni nu iesea sa vorbeasca cu manifestantii, cu  toate cum am aflat mai tirziu in acel moment in Parlament era si Presedintele Parlamentului, Marian Lupu, si mai multi deputati inclusiv presedintele Comisiei Juridice V. Turcan.

Multimea se indigna si a inceput sa arunce cu pietre. Dupa aceasta a aparut politia si a inceput sa bata cu bastoanele inclusiv si in acei manifestanti care manifestau pasnic pe trotuar.

De ex : de la loviturile unui politist ce vorbea in rusa, domnului Ivantoc Andrei, (membru al grupului Ilascu) i-a spars capul si traumat mana dreapta. Politistii erau in numar mic. În momentul atacului nu s-a folosit si alte metode pe care le permite legea, in afara de arma cu foc, pentru a imprastia pe manifestantii ce aruncau cu pietre.

În cele din urma, politistii care erau slabiti si chinuiti au cedat in fata multimii inraite, prin aceasta le-au dat curaj si au preset politistii in fata Parlamentului. În aceste momente mai multi manifestanti instigati de personae concrete au intrat in faza "euforiei" si au inceput sa strice ferestrele Parlamentului si sa atace cei vreo 20 politisti ce stateau in fata Parlamentului.

În acest moment, pentru mine apare intrebarea: Din ce cauza eraua asa putini politisti, aproximativ 50-80. Din ce cauza nu a venit politia cu destinatie speciala?

Din ce cauza s-a pus in pericol vietile  politistilor care erau asa de tineri, slab echipati si fara pregatire.

Din ce cauza linga Parlament din partea biroului de premise era o movila de pietris. De ce in spatele Parlamentului stateau sute de politisti, care nu au intervenit sa apere colegii sai.

În cele din urma politistii s-au retras in cladirea Parlamentului.

O grupa de personoane tinere, deghizate, conduse  de personae suspecte, in total c-am vreo 40-60 de persoane ce erau in fata Parlamentului, au inceput sa arunce cu ce gaseau, atit in usa,cit si in ferestrele Parlamentului. Aceste personae erau tinere si parca erau zombate, erau in euforie, erau dirijate.

Am incercat sa vorbesc cu ei, dar fara rezultat, am inceput sa le explic ca ceea ce fac este vandalism, dar nu intelegeau, mi-am facut concluzie ca sunt de la internat, s-au case de copii care nu au mila, fiindca erau prost imbracati si tunsi scurt. În cele din urma am vazut ca in fruntea acestor copii si adolescenti, erau persoane mature ce ii dirijau. Persoanele date erau bine imbracate, putin vorbeau. Aceste persoane au aprins focul in fata Parlamentului, stricau ferestre, erau in agonie. Apoi s-au linistit, si au disparut din fata Parlamentului.

În cele din urma cu mai multi manifestanti ce manifestau pasnic am plecat in Piata, unde am vorbit in fata manifestantilor si am cerut partidelor de opozitie si societatii civile ce au monitorizat alegerile sa prezinte probe prin care sa adevereasca fraudarea alegerilor.

În fata multimii din Piata, erau mai multi politicieni si intre timp s-a apropiat o doamna  si a zis ca in fata Parlamentului este omorita o domnisoara. Eu am spus ca este o provocare, dar totusi m-am dus sa monitorizezi.

În fata Parlamentului un grup de persoane, dupa fete si comportament vedeam ca au mult comun cu persoanele private de libertate sau cu persoanele din internat,

strigau „afara", iar strigatele erau dirijate de  persoane mature. Eu am intrebat pe o persoana ce se intimpla si mi s-a spus ca din Parlament trebuie sa iasa politistii raniti. În cele din urma am inceput sa le spun la cei mai inraiti, care doreau sa intre in Parlament,  ca poate acel ranit, este vreun frate de-a lor, de aceea trebuie sa le dea voie sa iasa. Mi-a raspuns unul din ei ca fratele lui este mort si ca politistii l-au omorit. Printre ei erau persoane care ii indemnau sa intre in Parlament, unul dintre ei mi-a zis ca sunt politist si a inceput sa ma imbrinceasca. Eu le-am zis ca sunt de la CHDOM si sunt pentru a apara drepturile omului. Dupa aceasta cineva ma cunoscut si a  confirmat ca sunt de la CHDOM si m-au lasat. Unii din fostii studenti m-au recunoscut si am inceput sa le spun sa nu intre in Parlament ca vor avea probleme cu  Codul Penal. I-am preintimpinat ca vor fi judecati.

Dupa  aceasta am observat cum o persoana joasa de statura imbracata in camasa albastra, intelegenta cu ghentuta in miina, era in Parlament, trecea prin fata politistilor, si facea semn cu miina, ca cei de afara sa intre in Parlament". Cei ce doreau sa intre in Parlament erau vreo 40 persoane. Si ei au inceput sa numere pina la 10, ca dupa aceasta sa intre. În afara de mine pentru a linisti gloata mai erau si alte persone care intrau si ieseau din Parlament, o pesoana pe numele Petru din or.Vatra, ear omul de legatura dintre politisti si cu grupul de afara era dl. Albergus- presedintele organizatiei luptatorilor "Sfintul Gheorghe".

Am intrat in Parlament si i-am spus ca cei de afara, se revolta, iar comisarul credea ca sunt unul din cei ce dirijez, grupul de afara, ma trimis sa-mi linistesc grupul, ca el mai are trei sute de persoane sa-i scoata, eu nu am inteles, si  m-am prezentat din nou comisarului ca sunt Teo Carnat de la CHDOM, si monitorizez, la care el nu mi-a raspuns nimic. Eu i-am spus ca grupul de afara vor sa intre in Parlament si vor vandaliza totl aici. În acel moment, comisarul se comporta in asa fel, de parca astepta careva semne, sau indicatii. În acel moment prin fata comisarului a trecut aceiasi persoana joasa de statura si indemna cu mana, pe cei de afara, sa intre in Parlament. Eu l-am oprit, si i-am zis ce faci? Ce indemni lumea sa savarseasca infractiune.

La care el mi-a zis „ca nu-i treaba ta". Grupul de vandali dupa aceasta a intrat in Parlament.Comisarul nu a facut nici-o actiune, sa-i opreasca, dar putea s-o faca, fiindca erau putini. Am observat ca vandalii au inceput sa distruga parca la comanda primul etaj. Politistii pe cateva secunde, ca sa mimeze ca apara proprietatea poporului,  au baricadat scarile din ambele parti ce duceau sus, iar ulterioar, s-au dat intr-o parte. Cei care au intrat  in Parlament din start au inceput sa strice.  Toate acestea se intampla in ochii politistilor care nu faceau nimic ca sa-i preintampine.

Peste cateva minute au intrat si alte persoane in Parlament cu vazutul.  Eu am iesit afara, si cu lacrimi in ochi ma uitam cum se distruge Parlamentul.

Din aceste considerente, apar mai multe intrebari : 

Din ce cauza s-a dorit cu orice pret ca vandalii sa ajunga in Parlament. Politia din  Parlament puteau sa reziste luni intregi, daca se dorea. Mai mult ca atat, cand se aruncau bombe lacrimogene se imprastiau toti .

Din ce cauza nu au aruncat mai multe bombe lacrimogene ?

Din ce cauza unii din cei care au vandalizat Presidentia si Parlamentul aveau de la inceput masti antigaz?

Cine erau persoanele care dirijau cei 40-50 persoane agresive?

Din ce cauza politia nu a aparat Parlamentul de cei 40 de vandali ?Cu atat mai mult ca ei ii domina numeric, erau in jur de 300 politisti, dupa spusele Comisarului.

Din ce cauza politia nu a izolat persona joasa de natura cand era in Parlament si facea semne sa intre vandalilor inauntru ?

Din ce cauza nu s-a rezistat pana noaptea? (În conformitate cu art. 1 din Legea cu privire la Politie, Politia Republicii Moldova este un organ armat de drept al autoritatilor publice, aflat in componenta Ministerului Afacerilor Interne, chemat sa apere, pe baza respectarii stricte a legilor, viata, sanatatea si libertatile cetatenilor, interesele societatii si ale statului de atentate criminale si de alte atacuri nelegitime.

In conformitate cu art. 2 ale acestei legi, sarcinile principale ale politiei sint:

1) apararea vietii, sanatatii, onoarei, demnitatii, drepturilor, libertatilor, intereselor si averii cetatenilor de atentate criminale si de alte atacuri nelegitime;

2) prevenirea si curmarea crimelor si a altor infractiuni;

3) constatarea si descoperirea infractiunilor, urmarirea persoanelor care le-au savirsit;

4) mentinerea ordinii publice si asigurarea securitatii publice;

5) acordarea de ajutor, conform conditiilor si modului stabilit de prezenta lege, cetatenilor, autoritatilor administratiei publice, intreprinderilor, institutiilor si organizatiilor in vederea ocrotirii drepturilor lor si exercitarii atributiilor lor, stabilite de lege etc.

În conformitate cu art. 8, organul politiei municipale primind informatii despre pregatirea ori savirsirea unei infractiuni grave, ia masurile necesare pentru preintimpinarea, curmarea si descoperirea ei, pentru stabilirea si fixarea urmelor infractiunii, pentru paza locului incidentului si comunica neintirziat despre aceasta organului respectiv al politiei de stat, transmitindu-i ulterior materialele de care dispune.

Politia municipala acorda sprijin politiei de stat la infaptuirea masurilor de investigare operativa si a altor masuri, comunica neintirziat despre persoanele si faptele ce prezinta interes pentru ea.

În conformitate cu art. 9, Ministerul Afacerilor Interne in sfera de activitate a politiei pentru mentinerea ordinii publice si combaterea criminalitatii Ministerul Afacerilor Interne:

1) participa la elaborarea programelor de stat pentru combaterea criminalitatii si mentinerea ordinii publice si conduce infaptuirea acestor programe;

2) participa la elaborarea si realizarea masurilor de protectie de stat a partii vatamate, a martorilor si a altor persoane care acorda ajutor la depistarea, prevenirea, curmarea, cercetarea si descoperirea crimelor;

3) coordoneaza activitatea politiei de stat si a politiei municipale;

4) dirijeaza fortele si mijloacele politiei la infaptuirea actiunilor republicane;

5) dirijeaza subunitatile specializate in combaterea criminalitatii organizate;

6) organizeaza activitatea politiei in directia prevenirii, constatarii, curmarii, descoperirii crimelor, urmaririi persoanelor care le-au savirsit, in directia cautarii persoanelor date disparute si a altor persoane in cazurile stabilite de legislatie etc.

În conformitate cu art. 12, Politia este obligata:

1) sa ia masuri pentru apararea vietii, sanatatii, onoarei, demnitatii si averii cetatenilor in cazurile in care ei sint amenintati de actiuni nelegitime, de alt pericol;

2) sa controleze respectarea ordinii publice pe strazi, piete, artere rutiere, in gradini publice, la aeroporturi, gari si in alte locuri publice pentru a asigura securitatea personala si publica;

3) sa inregistreze informatia sosita cu privire la infractiuni, contraventii administrative si la alte evenimente care pericliteaza securitatea publica, sa reactioneze prompt la sesizarile si comunicarile despre infractiuni; sa aduca la cunostinta autoritatilor administratiei publice respective evenimentele care i-au devenit cunoscute si care pun in pericol securitatea personala, sociala si a statului si cer reactionarea lor prompta;

4) sa ia masuri de investigare operativa si alte masuri necesare, prevazute de legislatie, pentru stabilirea, prevenirea, curmarea infractiunilor, pentru identificarea si punerea sub urmarire a persoanelor care le-au savirsit si a persoanelor ce se ascund de organele de urmarire penala si judecatoresti, se sustrag de la executarea pedepsei penale, precum si a persoanelor date disparute sau a altor persoane, in cazurile prevazute de legislatie;

5) sa curme contraventiile administrative, sa instruiasca si sa examineze in masura competentei cauze privind contraventiile administrative;

6) sa identifice cauzele si conditiile la savirsirea crimelor si a contraventiilor administrative, sa ia masuri in limitele drepturilor ei pentru inlaturarea lor; sa infaptuiasca o munca de profilaxie in mediul persoanelor criminogene; sa participe la educarea juridica a populatiei etc.

În conformitate cu art. 14, Politia are dreptul sa aplice forta fizica, mijloacele speciale si arma de foc in cazurile si in modul prevazute de prezenta lege.

Aplicarea fortei, mijloacelor speciale sau a armei de foc trebuie sa fie precedata de un avertisment privind intentia recurgerii la ele cu acordarea unui timp suficient pentru reactia de raspuns, cu exceptia cazurilor in care tergiversarea aplicarii fortei fizice, a mijloacelor speciale si a armei genereaza un pericol direct pentru viata si sanatatea cetatenilor si a colaboratorilor politiei, poate conduce la alte urmari grave.

Arma de foc nu se aplica contra femeilor si minorilor, persoanelor de virsta inaintata, precum si contra oamenilor cu evidente deficiente fizice, cu exceptia cazurilor in care ei au savirsit un atac armat, opun rezistenta folosind arme sau au savirsit un atac in grup, ce ameninta viata si sanatatea oamenilor, daca actiunile de acest fel nu pot fi respinse pe alte cai si cu alte mijloace.

În toate cazurile cind aplicarea fortei nu poate fi evitata, colaboratorii politiei sint datori sa se straduiasca sa aduca o dauna cit mai mica sanatatii, onoarei, demnitatii si bunurilor cetatenilor.

Totodata, important de mentionat este ca, aplicarea fortei fizice trebuie sa fie proportionala si in timp cu atacurile nelegitime)

Din cauza nu a venit mai de graba  detasamentul cu destinatie speciala  „Fulger"?

Cu atat mai mult, cind  a venit acest detasament o parte din vandali erau  in Parlament si scoteau bunurile poporului.

Din ce cauza dupa ceea ia retinut pe vandali care scoteau bunurile din Parlament in ziua de 7 aprilie dupa ore 18:45 le-a dat drumul?

Din ce cauza cei ce au intrat Parlament erau bine instruiti ce sa caute, si cum sa distruga?

Din ce cauza au distrus opera lui Eminescu ,biblioteca, arhiva....?

Din ce cauza pompierii nu au reactionat la faptul ca s-a aprins Parlamentul?

Din ce cauza cand am chemat pompierii ce stateau in fata Ministerului Justitie mi sa raspuns ca asteapta comanda.

Din ce cauza politistii, ofiterii SIS-ului imbracati in civil nu iau izolat pe cei 40 de vandali din fata Parlamentului?

Dupa cum vedeti, apar multe intrebari „de ce?".

Si in cele din urma facand o concluzie la cele expuse, apare intrebarea generala:

„A fost o tentativa de lovitura de stat sau un plan bine regizat de guvernare?"

Vazand toate acestea ce s-a intamplat la Presedintie, Parlament, ma temeam sa nu sa se inceapa acelasi vandalism si la Guvern. Am alergat la Guvern si mi-am pus drept scop sa linistesc multimea, ca sa nu sa dea la provocari si sa vandalizeze cladirea Guvernului. Am luat cuvantul si am spus poporului ce credeam.

Si anume ca guvernantii nu doresc sa guverneze, fiindca au lasat in mana vandalilor cladirea Presedintelui RM si a Parlamentului RM.

Am propus sa preia initiativa sub control cele trei partide. Am propus ca poporul ce era in piata sa nu fie criminali si sa nu vandalizeze cladirea Guvernului, deoarece printre ei erau multi provocatori, care doreau.

La fel am cazut de acord ad-hoc sa organizam Coalitia Anticomunista 2009, ce s-a pus drept scop sa aduca la cunostinta guvernantilor cerintele celor ce manifestau .

Concluzie:

Printre multiplele semne de intrebare care apar in legatura cu atacarea sediului Parlamentului si Presedintiei ne intrebam : de ce nici Presedintele RM, nici Presedintele Parlamentului, nici prim-ministru, ministru de interne, comisarul de politie municipal nu au intervenit  pentru a calma spiritele?

Se pare ca liderilor comunisti le-a fost la indemana situatia creata. Ori, abia a doua zi dupa acest atac, organele de forta isi manifesta pe deplin forta, prin prinderea persoanelor din strada, maltratarea lor, intentarea dosarelor penale, intimidarea populatiei, dezinformarea in masa la nivel national si international, sperierea persoanelor, etc., actiuni specifice regimului comunist si fascist. În cele din urma, toate acestea se puteau evita, daca guvernarea se conducea de principele democratice cu care a preluat puterea in 2001 si nu recurgea la fraudarea alegerilor, atat de iscusit.

Nu era criminalizata  societatea ....

În conditiile in care autoritatile nu au intreprins masurile necesare pentru a proteja sediului Parlamentului si Presedintiei se cere concluzia logica ca acest scenariu a fost planificat ...

Teodor Carnat

Director executiv al Comitetului Helsinki