Raport nr. 5 de monitorizare: Deși unele posturi TV au fost sancționate de CCA, politica lor editorială nu s-a schimbat

Distribuie prietenilor:


Asociația Presei Independente (API) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au prezentat al cincilea raport de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2016 care a cuprins perioada 21 – 28 octombrie 2016. Sunt monitorizate 28 de instituții mass-media, inclusiv 12 posturi TV, 12 portaluri informaționale și patru ziare.

”În această perioadă, a crescut semnificativ numărul materialelor cu caracter electoral. posturile private cu acoperire națională Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika TV au continuat promovarea candidatului Partidului Democrat din Moldova, Marian Lupu. Per ansamblu, la cele 12 posturi TV monitorizate, Marian Lupu și Igor Dodon au fost mai mult favorizați decât defavorizați, în timp ce la Maia Sandu, raportul este invers, fiind mai degrabă defavorizată”, a constatat Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI.

”Și portalurile web monitorizate au publicat în această perioadă un număr aproape dublu de știri față de perioada precedentă de monitorizare. Candidatul Marian Lupu a apărut cel mai des în context negativ în perioada de raport, în special după anunțarea deciziei de a-și retrage candidatura. Principiul pluralismului de surse a fost neglijat în foarte multe materiale, în special în cazul mediatizării anumitor acuzaţii la adresa candidaţilor, când celor vizați direct nu le-a fost oferit dreptul la replică. Un alt aspect îngrijorător este faptul că în ziarele monitorizate, numărul editorialelor este mult mai mare decât cel al știrilor”, susține Ion Mazur, șeful departamentului Advocacy, Publicații și Dezvoltare organizațională API.

Întrebați despre impactul sancțiunilor aplicate de CCA unor posturi TV (Prime, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Accent TV și NTV Moldova) pentru favorizarea anumitor candidați electorali, raportorii au precizat că situația nu s-a schimbat, posturile TV menționate continuând să încalce prevederile de reflectare a campaniei electorale.

Raportul de monitorizare conține și câteva studii de caz care arată încălcarea de către unele instituţii media a normelor deontologice jurnalistice şi a prevederilor legislative privind reflectarea campaniei.

Concluziile generale pentru perioada 21 – 28 octombrie 2016 le găsiți aici. Raportul integral va fi publicat pe parcursul zilei de astăzi pe pagina web a API www.api.md și pe site-ul CJI www.media-azi.md. Rapoartele vor fi transmise instituțiilor media monitorizate, Comisiei Electorale Centrale și Consiliul Coordonator al Audiovizualului.

Instituţiile mass-media monitorizate:

Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV

Portaluri online: Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md

Presa scrisă: Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul.

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei, obiectivul proiectului fiind monitorizarea și informarea opiniei publice privind comportamentul editorial al instituțiilor mass-media în perioada electorală și în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din Republica Moldova.

Persoană de contact: Diana Lungu, Coordonatoare comunicare API – 0 22 210602 sau diana.lungu@api.md


logoStarNet

Hostingul si serviciile internet pentru administrarea portalului CIVIC.MD sunt oferite gratuit de compania Starnet


Ajută-ne să distribuim acest articol: