Dezbateri „STOP FALS!”: atenţie la manipularea în campania electorală

Distribuie prietenilor:


Asociația Presei Independente (API) și ziarul ”Est-Curier” din Criuleni au organizat dezbateri cu locuitorii satelor Oxentea (Dubăsari) și Boșcana (Criuleni) la tema calităţii informaţiilor prezentate de presă și manipularea în campania electorală. Experta media Viorica Zaharia şi directorul executiv al API, Petru Macovei au discutat cu sătenii despre manipularea informațională și au prezentat mai multe cazuri de informare falsă şi distorsionată în mass-media de peste hotare și din ţara noastră.

”O instituție mass-media are datoria de a informa corect și obiectiv publicul. În Moldova, deşi piața de publicitate este foarte mică, valoarea căreia se estimează la mai puţin de 20 de milioane de euro pe an, totuşi avem o multitudine de posturi TV. Este absolut sigur că aceşti bani nu sunt suficienţi pentru a asigura existenţa atâtor posturi. Şi atunci să ne întrebăm care este interesul proprietarilor acestor posturi, dacă nu câștigul financiar? Unele posturi sunt finanţate pentru a transmite mesajele proprietarilor, inclusiv politice, şi pentru a manipula opinia publică. Acest lucru se vede cel mai bine în campaniile electorale. Iată de ce când urmărim un post TV sau de radio, citim un ziar sau un portal informațional este important să știm cine este proprietarul acestuia și ce interese ar putea urmări. Noi vă îndemnăm să vă informați din mai multe surse, să analizaţi informaţia pentru a înţelege dacă nu cumva cineva încearcă să ne păcălească distorsionând realitatea sau prezentându-ne doar o parte a adevărului. Trebuie să ne învăţăm să punem la îndoială informațiile care ni se prezintă pentru a nu deveni victime ale manipulării”, a precizat Petru Macovei.

Directorul API a prezentat câteva cazuri de știri false şi tendenţioase difuzate la posturile de televiziune din Rusia, retransmise şi în Moldova, iar Viorica Zaharia a prezentat cazuri de manipulare a informaţiei în unele instituţii mass-media din Moldova, inclusiv în campania electorală, când politicienii folosesc presa în scopuri electorale. ”Manipularea poate avea loc în mai multe feluri: fie redacţiile şi jurnaliștii nu reflectă în general anumite evenimente de interes public care nu le convin patronilor lor, fie le prezintă selectiv sau distorsionat. Manipularea se poate produce inclusiv prin titluri și imagini, deseori titlul unei știri spune una, iar în text scrie altceva. O știre trebuie să răspundă la cinci întrebări: Cine? Ce? Unde? Când? De ce? Dacă nu găsiți răspuns la toate aceste întrebări, alegeți și alte surse din care să vă informați. Dacă la dezbateri sunt invitate persoane care au aceeași opinie, acestea nu sunt dezbateri veritabile, deoarece nu este asigurat pluralismul de opinii”, a precizat V. Zaharia.

”În această campanie electorală observăm un interes al posturilor de televiziune să ascundă unele lucruri despre candidați. Cu cât mai puțin vorbesc despre ei, cu atât mai mult îi protejează”, crede Rodica Buzila, locuitoare a satului Oxentea din raionul Dubăsari. ”Noi ne informăm de la mai multe posturi, dar nu prea credem ce ni se spune. Ne uităm la faptele celor care ne conduc. În campanie electorală ne umplu de promisiuni și afișe electorale, dar pentru noi, oamenii de rând, nu se face nimic”, a spus la dezbateri Maria Buzilă din aceeași localitate.”Eu urmăresc doar televiziunile în care am încredere și mă informez pentru că vreau să știu adevărul”, a menţionat Iana Chetreanu din satul Boșcana, raionul Criuleni.

Evenimentul a fost organizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).

Pentru detalii, contactați-o pe Diana Lungu, coordonatoare comunicare API, la numărul de telefon 0 22 210602 sau la adresa de e-mail diana.lungu@api.md.


logoStarNet

Hostingul si serviciile internet pentru administrarea portalului CIVIC.MD sunt oferite gratuit de compania Starnet


Ajută-ne să distribuim acest articol: