Mediul de afaceri a analizat Planul anti-criză a Guvernului pentru 2015-2017

Distribuie prietenilor:


Membrii grupului de lucru al Agendei Naționale de Business (ANB) s-au întrunit într-o ședință unde au analizat propunerile Ministerului Economiei și al Ministerului Finanțelor la Planurile de acțiuni privind atenuarea efectelor crizei economice pentru 2015-2017. Documentul a fost transmis spre examinare Guvernului și este prezentat spre consultări publice.

Cei prezenți au trecut în revistă cele mai mari obstacole cu care se confruntă mediul de afaceri.

Corupția și transparența decizională sunt două aspecte sensibile care afectează mediul de afaceri. ANB insistă asupra unui dialog deschis și constructiv între autorități și oamenii de afaceri. Barierele birocratice trebuie înlăturate, iar transparența decizională trebuie respectată”, a precizat Tatiana Lariușin, economist IDIS ”Viitorul”, coordonator al ANB.

Creditarea este cea mai mare problemă a mediului de afaceri. Ajungem până la o dobândă de 27%. Lipsa piețelor de export, o altă mare problemă pentru noi. Piața cărnii și a produselor lactate nu este deloc protejată. Ni se reproșează că nu suntem competitivi. Nici nu avem cum să fim folosind utilajul vechi, având o rentabilitate redusă și costuri mari de producere. 25 de ani am lucrat doar pentru piața internă. Nu ne-am modernizat. Piața din Ucraina este închisă pentru noi pentru că nu suntem competitivi la preț, chiar dacă la calitate suntem buni. Piața din România este închisă pentru că ANSA nu și-a făcut temele pentru acasă și nu sunt perfectate toate documentele necesare”, consideră Carolina Linte, Asociația Națională a Producătorilor de Lapte.

Dumitru Albulesa, Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA):Costurile pentru transportatori sunt foarte mari și nu suntem competitivi. Sperăm să fie modificat Codul Transportatorilor. De asemenea, ne îngrijorează negocierile purtate de instituțiile de stat cu țările în care activăm”.

Eugen Dațco, Uniunea Transportatorilor și Drumarilor (UTD):Iresponsabilitatea autorităților pentru acțiunile întreprinse, dar mai ales pentru cele neîntreprinse și lipsa transparenței decizionale sunt probleme care ne afectează activitatea”.

Cristina Vatamaniuc, Camera de Comerț și Industrie (CCI) Orhei:Finanțarea este o problemă a mediului de afaceri. Aceștia nu pot exporta produsele. Nu există o piață de desfacere, inclusiv pentru companiile mari pentru că nu corespund cerințelor UE. Din cauza crizei și a secetei, prețul majorat al materiei prime duce la ridicarea prețului finit”.

Lilia Grigoroi, președintele Asociației Contabililor și Auditorilor Profesioniști din Moldova (ACAP):Observăm o lipsă a transparenței în domeniul auditului. Raportarea financiară și fiscală necesită o simplificare. Fiecare companie își face propriul sistem de raportare, fără ca acestea să fie conectate între ele”.

Membrii ANB vor veni cu recomandări și sugestii pentru activitățile propuse în Plan care afectează direct mediul de afaceri.

Agenda Naţională de Business reprezintă o platformă comună a peste 30 dintre cele mai reprezentative asociaţii de business şi camere de comerţ şi industrie (CCI) din Moldova, lansată de IDIS ”Viitorul” în 2008. Scopul acestor eforturi este edificarea unui mediu de afaceri echitabil și competitiv, care să stimuleze dezvoltarea afacerilor din Republica Moldova.

Pentru detalii, contactați Coordonatorul Relații Publice al ANB/IDIS, Diana Lungu, la numărul de telefon 0 22 221844 sau la diana.lungu@viitorul.org


Distribuie prietenilor:


Articolele publicate din 1 iunie 2020 nu au fost supuse verificarilor

logoStarNet

Hostingul si serviciile internet pentru administrarea portalului CIVIC.MD sunt oferite gratuit de compania Starnet