Organizații vizate:
Anunțuri de Angajare
- Detalii
- Categorie: Angajări
Termeni de Referință pentru prestarea serviciilor de consultanță pe termen scurt în ajustarea cadrului de reglementare a serviciului de plasament pentru persoanele vârstnice (Hotărârea Guvernului nr. 323/2013)
Termeni de Referință
pentru prestarea serviciilor de consultanță pe termen scurt în ajustarea cadrului de reglementare a serviciului de plasament pentru persoanele vârstnice (Hotărârea Guvernului nr. 323/2013), în contextul acordării integrate a serviciilor sociale și medicale la nivel comunitar și armonizarea politicilor privind serviciile sociale la Standardele UE
Informații generale
Persoanele în vârstă, persoanele care trăiesc în zonele rurale, bărbații și persoanele din grupurile vulnerabile din punct de vedere socio-economic au un risc mai mare de a dezvolta boli cronice/ netransmisibile (BNT). În Republica Moldova, bolile netransmisibile (BNT) reprezintă o problemă majoră de sănătate publică, fiind responsabile pentru aproximativ 90% din totalul deceselor. În acest context, Proiectul „Viață sănătoasă: reducerea poverii bolilor netransmisibile” (“Viatasan”) are viziunea de a contribui la menținerea sănătății și bunăstării populației din Republica Moldova, în special în mediul rural, prin reducerea BNT, contribuind astfel la realizarea Obiectivului 3 de Dezvoltare Durabilă (Asigurarea sănătății și promovarea stării de bine pentru toți, la toate vârstele).
Proiectul Viatasan este implementat în parteneriat de către Ministerul Sănătății, Ministerul Muncii și Protecției Sociale ale Republicii Moldova și Institutul Elvețian și de Sănătate Publică (Swiss TPH) cu suportul financiar al Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC), în baza Memorandumului de Înțelegere (semnat la 15 august 2025). Primele două faze ale proiectului s-au desfășurat în perioada 2016-2024, în cadrul cărora au fost acoperite toate raioanele republicii și două municipii Chișinău și Bălți cu 75 comunități țintă. La moment, proiectul este în a treia fază de implementare (perioada octombrie 2024 – 2028) și se va focusa pe instituționalizarea și transmiterea conținuturilor, metodelor, procedurilor și instrumentelor dezvoltate, pilotate și implementate pe parcurs către autoritățile centrale și locale, instituțiile și organizațiile publice relevante activității proiectului. Adițional, luând în considerație prioritatea integrării europene, la solicitarea partenerilor, proiectul va sprijini procesul de aliniere a politicilor și cadrului legislativ din domeniile vizate de proiect la standardele UE („acquis-ul comunitar”).
Unul din obiectivele proiectului este de a îmbunătăți prevenirea și gestionarea BNT prin sporirea calității serviciilor medicale și sociale datorită acordării acestora într-un mod integrat și coordonat, dar și prin dezvoltarea și ajustarea cadrului de reglementare a acestora și instruirea prestatorilor de servicii. Astfel, în cadrul primelor faze ale Proiectului (2016-2024) a fost dezvoltat conceptul de Asistență Comunitară Integrată (ACI) bazat pe abordările OMS privind determinanții sănătății și îngrijirea integrată, centrată pe persoană. Conceptul ACI se aplică la toate nivelele de intervenție, începând de la programele de prevenire și identificare timpurie a factorilor de risc pentru sănătatea și bunăstarea populației, continuând cu realizarea în comun a acțiunilor de suport și asistență. De asemenea acestea se aplică și în îngrijirile medicale și sociale, inclusiv de lungă durată, pentru persoanele adulte cu boli cronice și vulnerabilități, preponderent vârstnice și cu dizabilități. În același timp datorită abordării multidisciplinare este asigurată coordonarea și sincronizarea procesului de asistență și îngrijiri, datorată completării reciproce a serviciilor acordate în diferite sectoare și direcționarea mai eficientă a resurselor din sectorul public, dar și completarea cu resurse din sistemul privat și al societății civile. Acest concept permite acoperirea unui număr mai mare de persoane datorită extinderii limitelor rigide ale criteriilor de eligibilitate și datorită gestionării mai bune a nevoilor persoanelor.
Acordarea integrată a serviciilor și abordarea intersectorială nu sunt subiecte noi pentru Moldova, fiind aplicată pe larg în domeniile de protecție a copilului, violența domestică și traficul de ființe umane. Însă în domeniul protecției și asistenței sociale a persoanelor adulte, vârstnicilor, persoanelor cu dizabilități cooperarea între sectoare se aplică intuitiv, fără a fi bazată pe proceduri de lucru comune și instrumente uniformizate. În același timp, sectoarele nu comunică pe cazuri decât deja când situația este agravată și sunt necesare servicii și intervenții complexe. Aspectul sănătății și a bolilor cronice nu sunt vizibile pentru sectorul social, decât la etapa când intervine dizabilitatea, fiind deja necesare servicii specializate și suport financiar pentru perioade îndelungate de timp care să compenseze pierderea capacității de muncă. Serviciile medicale sunt axate preponderent pe aspectul curativ și mai puțin pe prevenire, activități comunitare, asistența și îngrijirile multidisciplinare, inclusiv la domiciliu și în comunitate. Prin facilitarea acordării serviciilor de asistență comunitară medicală și socială într-un mod integrat, proiectul își propune să compenseze aceste lacune. Pentru a asigura îmbunătățirea rezultatelor îngrijirilor cronice/ de lungă durată și a susține ajustarea acestora la tendințele actuale din sănătatea publică, Proiectul facilitează dialogul de politici și conexiunea cu sectoarele care asigură determinanții sănătății, inclusiv cei sociali. Astfel, se promovează stabilirea unei înțelegeri comune asupra programelor și serviciilor prestate pentru îngrijirile cronice/ de lungă durată la nivel de comunitate. În sistemul de sănătate acestea includ gestionarea bolilor netransmisibile, îngrijirea medicală la domiciliu în serviciile de asistența medicală primară, având ca actor cheie asistentul medical/ asistentul medical comunitar. În sistemul de asistență socială serviciile conexe cu îngrijirile cronice/de lungă durată la nivel de comunitate includ servicii comunitare de zi, îngrijirea socială la domiciliu, asistența personală, plasamentul în centre rezidențiale. Pentru a asigura integrarea la nivel de acordare a serviciilor în comunitate este necesară convenirea asupra conceptelor-cheie și includerea acestora în cadrul legal și normativ a sectoarelor de sănătate și asistență socială, care să asigure acțiunile necesare pentru eficientizarea îngrijirilor cronice/ de lungă durată, dar și adaptarea necesară a acestora la standardele europene. În primele două faze ale proiectului a fost revizuit cadrul normativ privind activitatea asistentului medical comunitar și elaborat cadrul de reglementare a modului de acordare integrată a serviciilor medicale și sociale la nivel comunitar. Aprobarea acestor acte este promovată de Ministerul Sănătății.
Ministerului Muncii și Protecției Sociale deja a inițiat procesul de revizuire a cadrului normativ a centrului de zi și centrului de plasament pentru persoanele vârstnice, iar reprezentanții Proiectului Viatasan sunt membri ai Grupului de Lucru (Ordinul MMPS nr.181 din 20 decembrie 2023). Pentru serviciile menționate a fost realizată analiza cadrului legal și elaborare recomandările de revizuire a regulamentelor și standardelor minime de calitate. Pentru a asigura conexiunea necesară în cadrul procesului de asistența și îngrijirile de lungă durată dar și pentru a lua în considerare furnizarea asistenței comunitare medicale și sociale într-un mod integrat în Planul de acțiuni pentru anul I din faza III a proiectului au fost incluse acțiunile necesare.
Obiectivul consultanței
Serviciile de consultanță pe termen scurt au ca obiectiv oferirea de asistență tehnică MMPS în revizuirea și ajustarea proiectului de act normativ al serviciului de plasament pentru persoanele vârstnice (Regulamentul-cadru și Standardele minime de calitate, Hotărârea nr. 323/2013). Totodată este necesară și alinierea acestor acte normative la prevederile din Carta Socială Europeană, Pilonul European al Drepturilor Sociale și directivele UE privind serviciile sociale, Comunicarea Comisiei Europene privind Strategia europeană privind serviciile de îngrijire și Recomandarea Consiliului din 8 decembrie 2022 privind accesul la servicii de îngrijire pe termen lung de înaltă calitate și accesibile din punct de vedere financiar.
Volumul consultanței include 15 de zile, în perioada septembrie– octombrie 2025.
Sarcinile de bază și livrabilele:
Sarcini |
Timp |
Nr. zile |
Livrabile |
Analiza serviciului de plasament pentru persoanele vârstnice (Hotărârea de Guvern nr. 323/2013) prin prisma cadrului normativ UE (Cărții Sociale Europene, Pilonul European al Drepturilor Sociale, Comunicarea Comisiei Europene privind Strategia europeană privind serviciile de îngrijire și Recomandarea Consiliului din 8 decembrie 2022 privind accesul la servicii de îngrijire pe termen lung de înaltă calitate și accesibile din punct de vedere financiar). |
Septembrie 2025 |
4 |
Analiza divergenților și stabilirea de concluzii pentru modificările necesare în cadrul normativ național. |
Consultarea constatărilor și a rezultatelor din analiza comparativă în cadrul a 2 ateliere de lucru cu reprezentanți ai MMPS și proiectului, practicieni din domeniu. |
Septembrie 2025 |
4 |
2 Ateliere desfășurate Procese verbale de la Atelierele de lucru cu stabilirea concluziilor și recomandărilor constatate. |
Revizuirea proiectului de Hotărâre de Guvern nr. 323/2013 cu preluarea recomandărilor și a propunerilor de modificare. |
Octombrie 2025 |
3 |
Proiectul de Hotărâre revizuit. |
Oferirea de sprijin în consultarea publică a proiectului cu părțile interesate și definitivarea acestuia în baza propunerilor. |
Octombrie 2025 |
2 |
Rezumatul consultării părților interesate, opiniile și propunerile, inclusiv punctele de divergență. |
Oferirea suportului în elaborarea Notei de Fundamentare a Proiectului. |
Octombrie 2025 |
2 |
Nota de Fundamentate elaborată și consultată cu reprezentanții MMPS. |
Calificare și experiența necesară:
- Studii în domeniul Științelor Sociale, Drept și sau echivalentul acestora. Studiile postuniversitare vor constitui un avantaj.
- Experiență practică în sistemul social din Republica Moldova, cu o înțelegere solidă a contextului instituțional și de reglementare național, participarea în grupurile de lucru naționale legate de dezvoltarea de politici în domeniul de asistență socială, protecție socială.
- Experiență de lucru cu autoritățile și capacitate demonstrată de a interacționa cu instituții guvernamentale centrale și desconcentrate, de a facilita consultările cu părțile interesate și de a coordona dialogul interinstituțional.
- Cunoștințe și experiență demonstrabilă în analiză, redactarea juridică și elaborarea actelor normative și legislative în domeniul politicilor publice, cu accent pe serviciile sociale.
- Experiență relevantă în prestarea serviciilor de consultanță, expertiză, acreditare și/sau consiliere pentru autoritățile publice la nivel național sau internațional în domeniul serviciilor sociale.
- Abilități de comunicare scrisă și verbală în limba română.
- Competență în utilizarea instrumentelor software standard de birou și de documentație juridică.
Aspecte specifice
Consultanții vor conlucra strâns cu Unitatea de Facilitare a Proiectului (UFP) și Ministerul Muncii și Protecției Sociale pe tot parcursul realizării sarcinilor prevăzute în contract, iar toate livrabilele vor fi transmise pentru consultare și aprobare, la termenii conveniți în prezentul contact. Versiunea finală a livrabilelor vor fi transmise proiectului până la 31 octombrie 2025.
Toate comunicările și livrabilele vor fi în limba română.
Modalitatea de aplicare
Consultanții independenți interesați sunt invitați să depună CV-urile, precum și oferta financiară privind serviciile menționate mai-sus până la data de 21 septembrie, 2025 pe adresa electronică info@viatasan.md.
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md