Elemente de identitate vizuala



Cartea de vizita a organizatiei este reprezentata, inainte de toate, de identitatea vizuala pe care o adopta. Aceasta trebuie sa fie adecvata obiectului de activitate si statutului organizatiei, usor de memorat si identificat si trebuie utilizata intensiv.

Nume - Logo - Logotip; acestea sunt cele trei aspecte fundamentale care incorporeaza identitatea vizuala a unei institutii.

Numele organizatiei trebuie sa fie cat se poate de evocator pentru misiunea acesteia. Aruncand o privire la peisajul organizatiilor autohtone vom gasi poate prea putine exemple marcante in acest sens.

Majoritatea ONG-urilor repeta in cadrul numelui statutul care oricum le este conferit prin lege si care nu are prea multe de-a face cu o buna promovare a identitatii: organizatie neguvernamentala (statut) si Organizatia Crescatorilor de caini. In acest caz, cuvantul organizatie poate lipsi (nu este o necesitate dar este un avantaj), publicul deservit de institutie (crescatorii de caini) fiind cat se poate de constient ca acesta este o organizatie. Denumirea oarecum redundanta a organizatiei poate fi inlocuita de exemplu cu "Pfier Fotten" (Trad. "Patru labute), o constructie mai spontana si mai evocatoare pentru cei care iubesc aceste animale. O diferenta notabila intre cele doua denumiri este data si de tonul neutru, pe care il inspira "Organizatia crescatorilor de caini" si jovialitatea afectuasa implicata de sintagma "Patru labute". Un alt exemplu notabil este "Medici fara frontiere".

Un logo bun este probat atunci cand mai multe culturi cu valori diferite pot identifica si atribui acest simbol produsului/ organizatiei pe care il/o reprezinta. Sa luam ca exemplu banda dinamica de la Coca-Cola sau "tick-ul" de la Nike. Aproape indifferent unde veti calatori, majoritatea celor pe care ii veti intreba ce reprezinta aceste doua simboluri vor sti sa va raspunda: Coca-Cola si Nike.

Cateva aspecte care trebuie avute in vedere la conceperea unui logo:

  • Sa fie simplu

  • Sa poata fi la fel de evocator fie printat color (varianta originala) fie alb-negru.

  • Sa isi pastreze semnificatia si sa fie inteligibil indifferent daca este fotocopiat, micsorat, marit sau expediat prin fax.

Desi uneori acest aspect poate lipsi, este bine ca in general, logo-ul sa aiba in jur o zona alba de demarcatie. Acest aspect ajuta nu doar la diferentierea clara a elementului grafic de fondul paginii sau de restul informatiei, ci si la evidentierea acestuia: o imagine poate spune mai mult decat 1000 de cuvinte, asadar blank-ul din jurul sau nu face decat sa confirme lipsa necesitatii unui mesaj de completare.

Ca exercitiu de analiza, aruncati o privire asupra logo-urilor de la World Wildlife Fund, Crucea Rosie si Jocurile Olimpice.

Logotipul reprezinta forma grafica in care este prezentat numele organizatiei. Fontul, culoarea, spatierea, alaturi de caracterele alfabetice sau alfanumerice care constituie denumirea organizatiei trebuie sa fie in acord unele cu altele. Incercati sa va inchipuiti de exmplu cum ar arata logotipul Barbie (celebra marca de papusi) daca in loc sa fie scris cu fontul specific, in culoarea roz, ar fi scris cu Times New Roman de culoare neagra.

Aceste trei elemente, nume, logo si logotip, trebuie sa fie in acord unele cu altele, acesta fiind unica modalitate de a crea cu adevarat o identitate vizuala institutiei pe care o reprezinta.

O data ce coordonatele acestor trei elemente au fost stabilite, pentru a evita neajunsurile unei comunicari vizuale deficitare, departamentul de comunicare din cadrul organizatiei trebuie sa realizeze un ghid de identitate vizuala care sa include toate detaliile de reprezentare.

  • Astfel, ghidul va include fontul, dimensiunile, codurile de culoare si spatierea utilizate pentru readactarea oricarui material in cadrul organizatiei.

  • Va mentiona conditiile exceptionale in care aceste aspecte pot suferi modificari (documentele color expediate prin fax nu pot ajunge la destinatar decat in format alb-negru).

  • Va stabili template-uile care trebuie utilizate pentru diferite tipuri de documente.

In final, pentru ca munca de creatie si adaptare sa fie rentabila, elementele de identitate vizuala a organizatiei trebuie utilizate intensiv.

Astfel, organizatia va putea declansa in mintea publicului un raspuns automat la stimulii vizuali, indivizii deveind astfel capabili sa asocieze o imagine cu sfera de semnificatii aferente organizatiei pe care o reprezinta.

Ca exercitiu, incercati sa acoperiti logo-ul si logotipul organizatiei Dvs tiparit pe mai multe materiale (brosuri, rapoarte, pliante etc.) si vedeti daca ceea ce ramane in afara pastreaza o coerenta vizuala. Documentele folosesc aceeasi sfera de culori? Utilizeaza acelasi font si aceeasi spatiere? Informatia este organizata similar in toate documentele? (Evident ca intr-un pliant vom avea mai putina informatie decat intr-un raport, dar organizarea si structurarea paragrafelor sunt indicii asupra sursei comune de provenienta).

 

Livia Ursachi, Asistent PR, FSD