Știri sociale
- Concordia
- Misiunea Socială Diaconia a Mitropoliei Basarabiei
- Keystone Human Services International Moldova
- Delegația Uniunii Europene (UE)
În data de 2 noiembrie 2022, a avut loc atelierul de consultare a rezultatelor studiului privind evaluarea situației serviciilor de cantină de ajutor social în Republica Moldova la care au participat reprezentanți ai Ministerului Muncii și Protecției Sociale, reprezentanți ai autorităților publice locale, ai DASPF din țară și prestatori de servicii de cantină de ajutor social atât publici, cât și privați.
În rezultatul studiului am constatat că în Republica Moldova activează 93 de cantine de ajutor social care prestează zilnic servicii de alimentare la circa 5000 de persoane cu dizabilități, persoane sărace, bătrâni singuratici, familii cu mulți copii, mame singure. În total în anul 2021 au beneficiat de servicii de cantină socială peste 16000 de persoane vulnerabile, mai bine de jumătate dintre care erau persoane în vârstă de peste 63 de ani. 2/3 din cantinele sociale sunt prestate în mediul rural și 1/3 în mediul urban. Mai bine de jumătate din cantinele sociale sunt prestate de către ONG-uri, iar fiecare a patra cantină socială - de către autoritățile publice locale. „Conform cercetării, pandemia de COVID-19, războiul din Ucraina, criza refugiaților și criza energetică au sporit vulnerabilitatea populației și nivelul de sărăcie. În acest context nevoile de servicii de cantină socială sunt mult mai mari decât posibilitățile de prestare a acestui serviciu, în special în mediul rural. În contextul crizei provocate de războiul din Ucraina, o bună parte dintre serviciile de cantină socială deservesc inclusiv refugiați. Este indispensabil ca serviciile de sprijin alimentar să fie dezvoltate și extinse, pentru ca acestea să poată fi accesate de un număr mai mare de beneficiari”- a declarat Ludmila Malcoci, director executiv Keystone Moldova.
Deși mai bine de 2/3 din cantinele sociale activează în mediul rural, ponderea beneficiarilor din aceste servicii este destul de redusă comparativ cu cantinele din mediul urban din cauza resurselor financiare insuficiente și prestării serviciilor de la caz la caz, în funcție de buget. Fiecare al doilea prestator de servicii de cantină socială a menționat că bugetele lor sunt insuficiente pentru asigurarea eficientă a activității serviciului. Majoritatea beneficiarilor de servicii de cantină socială au afirmat că sunt mulțumiți de acest serviciu. Cu toate acestea ei au menționat că perioada de acces la servicii este destul de limitată, fapt ce nu asigură o securitate alimentară suficientă pentru depășirea situației de criză. Totodată, din cauza bugetului redus, nu întotdeauna este posibil de a asigura un prânz caloric și calitativ.
„În vederea asigurării sustenabilității și calității serviciilor de cantină de ajutor social, studiul a relevat necesitatea dezvoltării unui nou Regulament-cadru și a unor standarde minime de calitate pentru funcționarea acestor servicii. Adițional la cantina de ajutor social clasică, a fost evidențiată necesitatea diversificării formelor de sprijin alimentar în funcție de nevoile beneficiarilor și includerea pachetelor cu produse alimentare, tichetelor alimentare, cantinei mobile etc.”- a menționat Oleg Barcari, șef direcție în cadrul Ministerului Muncii și Protecției Sociale.
Atelierul a fost realizat în cadrul proiectului finanțat de Uniunea Europeană ,,Parteneriate pentru servicii de cantină socială incluzive și durabile”, cofinanțat și implementat de I.P. „Keystone Moldova”, A.O. ,,Concordia. Proiecte Sociale” și I.R.M.S. „Diaconia”.
Perioada de implementare a proiectului este 01.01.2022 – 31.12.2024, valoarea totală fiind de circa 1,300,00.00 EUR.
--- на русском, читйте ниже ---
Centrul pentru Politici, Inițiative și Cercetări Platforma gestionează platforma IDA.md – un spațiu sigur, anonim, confidențial și accesibil pentru lucrătorii și lucrătoarele din toate sferele economiei locale, inclusiv persoanele refugiate angajate în câmpul muncii, prin intermediul căruia angajații pot semnala cazuri de abuz de putere sau încălcări ale drepturilor la locul de muncă.
Pe platformă, puteți semnala cazuri despre:
- Condițiile de muncă – lipsa contractului oficial de muncă, lucrul peste program, concediere ilegală etc.
- Condițiile de salarizare – salariul nu este plătit la timp, salariul mai mic decât cel promis la angajare, salariul în plic etc.
- Concediu și zilele de odihnă – nerespectarea dreptului la odihnă, nerespectarea dreptului la pauza de masă etc.
Cum puteți scrie o plângere pe platforma IDA.md?
Plângerile și sesizările anonime vor fi prezentate în format de text (descrierea problemei, identificarea datelor angajatorului care încalcă un oarecare drept al angajatului – numele companiei, IDNO ș.a.), cu adăugarea ulterioară a pozelor sau înregistrărilor video și audio ș.a. în caz de necesitate.
Plângerile trebuie să conțină datele de contact ale angajatorului, precum și suficiente date pentru identificarea corectă a încălcării sesizate.
Dacă doriți o consultație individuală adițională din partea consultanților legali sau doriți să fiți informat privind procesul de cercetare a încălcării prin email și/sau la telefon, echipa platformei vă roagă să lăsați datele voastre de contact. Anonimitatea este garantată!
După primirea plângerii, cu ea va face cunoștință echipa proiectului (Platzforma.md), precum și un jurist din cadrul organizației. Aceștia vor citi și vor documenta detaliat cazul. În cazul cazurilor de încălcare gravă a drepturilor angajatului, echipa se va adresa anonim entităților ce pot face verificări și evaluări ale angajatorului – Inspecția Muncii, Centre de sănătate publică ș.a.
Pentru mai multă informație, accesați platforma IDA.md.
***
Центр по политикам, инициативам и исследованиям «Platforma» управляет порталом platforma IDA.md – это безопасное, анонимное, конфиденциальное и доступное пространство для работников и работниц всех сфер экономики, включая трудоустроенных беженцев, посредством которого работники могут сообщать о случаях злоупотребления властью или о нарушении их прав на рабочем месте.
На платформе Вы можете сообщать случаи об:
- Условиях труда – отсутствие официального трудового контракта, сверхурочная работа, нелегальное увольнение и т.д.
- Условиях оплаты труда – не выплачивается вовремя заработная плата, меньшая заработная плата, чем обещанная при трудоустройстве, выдача заработной платы в конверте и т.д.
- Отпуске и выходных днях – нарушение права на отдых, на обеденный перерыв и т.д.
Как можно подать жалобу на платформе IDA.md
Анонимные жалобы и уведомления должны быть представлены в текстовом формате (описание проблемы, идентификационные данные работодателя, который нарушает какое-то трудовое право – название компании, IDNO и др.), в случае необходимости, с последующим прикреплением фотографий, аудио или видеозаписей и т.д.
Жалобы должны включать контактные данные работодателя, а также достаточно данных для правильной обработки заявленного нарушения.
Если Вы желаете получить дополнительную индивидуальную консультацию со стороны юристов, или информацию о ходе рассмотрения жалобы, посредством электронной почты и/ или телефона, команда платформы просит оставить Ваши контактные данные. Анонимность гарантируем!
Получив жалобу, команда проекта (Platzforma.md) и кто-то из юристов организации ознакомятся с ней. Они прочтут ее, и случай будут детально документирован. В случае серьезных нарушений прав работника, команда обратится, соблюдая вашу АНОНИМНОСТЬ, в публичные учреждения, уполномоченные делать проверки и оценку действий работодателя: Инспекцию труда, Центры публичного здоровья и др.
Больше информации можно найти на платформе IDA.md.
Data de 28 octombrie 2022 este una deosebită pentru Consiliile Elevilor din nordul și sudul țării. Aceasta se datorează faptului că ei au avut posibilitatea de a se întruni în cadrul unei Conferințe de totalizare a rezultatelor miniproiectelor implementate în instituțiile de învățământ pe care le reprezintă.
În partea introductivă, cu un cuvânt de salut a venit dl. Sinchevici Eugen, deputat în Parlamentul Republicii Moldova, care la rândul lui a fost cândva parte a Consiliului Elevilor.
Dna Ana Corețchi, directoare de proiect Fundația Soros Moldova, în discursul său a încurajat elevii să fie la fel de dedicați în ceea ce fac, căci astfel vom avea rezultate frumoase.
Activitatea a fost desfășurată în 4 sesiuni, fiind moderată de experții implicați în proiect.
Prima sesiune a fost intitulată ”Omul de lîngă mine” și a avut scopul de face cunoștință și a exprima ce înseamnă pentru cei prezenți Consiliul Elevilor.
A doua sesiune ”Camera! Motor! Acțiune!” a fost foarte interactivă, căci fiecare Consiliu a prezentat rezultatele obținute în urma miniproiectului implementat printr-un video-u realizat de ei. Astfel, au fost ecranizate 8 video-uri. În urma fiecărei prezentări se organiza o rundă de întrebări-răspunsuri.
”Eu Învăț” este genericul sesiunii 3, care s-a bazat pe lecțiile și practicile culese din miniproiectele implementate. S-a lucrat în echipe, formate din membri CE din diferite instituții de învățământ, apoi s-au prezentat rezultatele.
Sesiunea a patra ”Eu-acCElerator al schimbării pozitive în comunitate” a fost axată pe inspirarea membrilor CE prin exemple de tineri care în perioada de liceu au fost implicați în Consiliile Elevilor și în prezent sunt personalități de succes. Aceștia sunt: Morari Milena și Guțu Adrian.
Vă reamintim că proiectul „Abilitarea elevilor în vederea implicării în procesul decizional” se implementează în două regiuni ale țării, Nord și Sud, de către două organizații partenere: Centrul de Resurse pentru Tineret DACIA și Centrul ”CONTACT-Cahul” cu sprijinul financiar al Fundațiilor pentru o Societate Deschisă și Fundația Soros Moldova.
Participanții evenimentului au fost membrii Consiliilor Elevilor, împreună cu mentorii din 8 licee partenere: LT ”M. Sadoveanu”, satul Giurgiulești, raionul Cahul; LT ”M. Eminescu”, satul Slobozia Mare, raionul Cahul; LT ”I. Voda”, municipiul Cahul; LT ”C. Spătaru”, orașul Leova; LT ”B.P.- Hasdeu”, orașul Drochia; LT ”Petru Rareș”, municipiul Soroca; LT ”Ion Creangă”, municipiul Soroca; LT ”Visoca”, satul Visoca, raionul Soroca.
Mai multe articole …
- Centrul de Consultanță Ecologică Cahul, a susținut cea de-a doua conferință de presă a proiectului „Crearea unei rețele de învățare pentru efortul de consolidare a controlului și monitorizării mediului în comun în bazinul Mării Negre 2”, LeNetEco2
- Invitație la Conferința Națională pentru Antreprenoriat Social, ediția a VII-a
- Grupul de lucru consultativ, creat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale, a început elaborarea metodologiei de calculare a costurilor serviciilor sociale
- Peste 300 de liceene s-au înscris în Startup School și sunt gata să învețe bazele antreprenoriatului tehnologic. Vezi cum a fost la evenimentul de lansare a programului național de educație antreprenorială
- Rezultatele 𝐒𝐭𝐮𝐝𝐢𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐝𝐞 𝐞𝐯𝐚𝐥𝐮𝐚𝐫𝐞 𝐚𝐥 𝐠𝐫𝐚𝐝𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐝𝐞 𝐢𝐦𝐩𝐥𝐢𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐚𝐥 𝐭𝐢𝐧𝐞𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫
- Un microbuz special a fost transmis de Uniunea Europeană și Fundația Soros Moldova Centrului de zi pentru copiii cu dizabilități din Cahul
- Moldova Startups Day - primul eveniment care a adus startup-urile din Republica Moldova în fața investitorilor din România
- Moldova Startups Day: Ce spun invitații speciali despre ecosistemul de startup-uri din Republica Moldova
- Centrul de Instruire Continuă în Domeniul Electoral, Consiliul Național al Tineretului în cooperare cu Oficiul Consiliului Europei la Chișinău au desfășurat în zilele de 07-09 octombrie „Școala Electorală pentru tineri”
- Cunoaște startupurile din R. Moldova care participă la Moldova Startups Day pe 18 octombrie, la București
Pagina 234 din 3699
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md








