UE// „Fără educarea populației, eficiența energetică va fi imposibilă", moțiune dezbătută de către elevii din Călărași în cadrul dezbaterilor Karl Popper



Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul" a discutat sâmbătă, 29 mai, cu elevii din raionul Călărași moțiunea „Fără educarea populației, eficiența energetică va fi imposibilă" în cadrul competiției de dezbateri în format Karl Popper. Activitatea a fost parte a proiectului „Promovarea eficienței energetice în raionul Călărași (PEE-Călărași)”.

La competiție au participat șase echipe, a câte trei elevi, din trei licee din raionul Călărași: LT „Mihail Sadoveanu", LT „Mihail Eminescu" și LT „Vasile Alecsandri". Până la competiție, elevii au avut câteva sesiuni online de învățare a regulilor de joc, apoi au lecturat, informat, iar la dezbateri au formulat argumente, au adus dovezi și exemple, și-au expus și susținut punctul de vedere, au sintetizat idei și au pus un șir de întrebări la tema „Fără educarea populației, eficiența energetică va fi imposibilă".

Dezbaterile s-au ținut în două runde. Fiecare echipă a avut posibilitatea să fie atât în rolul de afirmator, cât și de negator. Ca rezultat, doar o echipă a câștigat fiind în ambele roluri și a fost desemnată câștigătoare. Aceasta a fost reprezentată de către Vameș Tatiana, Vameș Gheorghe și Stratan Mihaela de la LT „Vasile Alecsandri". Pe locul doi s-a poziționat cealaltă echipă de la LT „Vasile Alecsandri”, formată din Șeremet Cristina, Antoci Cristian și Pitușcan Marinela. Pe poziția trei s-a clasat elevii de la LT „Mihail Sadoveanu”: Olaru Valeria, Leciu Alexia și Simion Daniela. În cadrul competiției au fost desemnați și cei mai buni cinci vorbitori. Aceștia au fost Simion Daniela, Șeremet Cristina, Stratan Mihaela, Migildea Olivia și Vameș Tatiana.

Câștigătorii și antrenorii echipelor s-au ales cu premii: diplome, mape, caiete, cărți enciclopedii care abordează teme de eficiență energetică, Power Bank-uri, rucsacuri, tricouri, pixuri și torbe ecologice.

„Competiția a reprezentat o oportunitate pentru etalarea cunoștințelor și competențelor dobândite de-a lungul implicării mele active și pentru punerea în discuție a unui subiect esențial: promovarea eficienței energetice. Fiind desemnată cel mai bun vorbitor, am constatat ce mare impact asupra mea au astfel de activități, care descoperă și valorifică potențialul tinerilor, care promovează și mă ajută să-mi mențin spiritul civic, critic și analitic. Moțiunea a fost una interesantă. Dezbaterea propriu-zisă a însemnat un schimb de idei și argumente plauzibile; arbitrarea - un proces de învățare și sugestie la auto-dezvoltare”, a spus participanta Daniela Simion.

„Este o primă experiență̆ în dezbaterile Karl-Popper. A fost o atmosfera colegială, liberă. Chiar ne-am simțit bine, mai maturi, mai capabili sa dezbatem o temă importantă pentru societate astăzi: eficiența energetică. Am fost activi, am susținut discursuri, am discutat, ne-am expus punctele de vedere prin aducerea de argumente, prin divergența de opinii și expunerea fermă a ideilor. Am fost toți foarte pregătiți asupra măsurilor de educație privind eficiența energetică, care sperăm că va contribui cât de puțin la îmbunătățirea ecologică a mediului”, a spus Mihaela Stratan, participantă și ea.

„Dezbaterea este o importantă formă de educație non-formală care îi ajută pe elevii de liceu să gândească și nu să memoreze, să argumenteze și nu să recite, să analizeze în loc să accepte. Sâmbătă, 29 mai, elevii din LT ,,Mihai Eminescu", comuna Sipoteni, au avut oportunitatea să participe în cadrul activității „Dezbaterile – modalitate de implicare cetățenească”. Elevele: Lipcan Nicoleta, Vașchevici Mihaela, Rață Adriana, Tricolici Cătălina, Stoicev Ecaterina și Gorbatîi Valeria, îndrumate de profesoara Sturza Viorica, au avut performanțe demne de apreciat, au demonstrat cât de important este să ai propriul punct de vedere pe care trebuie să-l susții cu argumente și dovezi. A fost o provocare, o competiție frumoasă și interesantă, cu fiecare rundă am învățat ceva nou, am încercat să ne depășim pe noi înșine, să fim pro-activi”, a scris administrația liceului pe pagina de Facebook.

Tema dezbaterilor a fost aleasă cu scopul de a promova în rândul tinerei generații un comportament eficient din punct de vedere energetic, a o sensibiliza asupra măsurilor de eficiență energetică existente și a o determina să le implementeze în viața de zi cu zi, pentru a contribui la îmbunătățirea calității mediului și protecția mediului înconjurător. Un alt scop a fost cultivarea unei atitudini critice și constructive în rândul tinerilor, precum și conștientizarea valorilor cetățeniei active și democratice. De asemenea, s-a urmărit dezvoltarea abilităților de documentare, de argumentare și de utilizare a dovezilor în elaborarea unui discurs argumentativ.

Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) “Viitorul” este beneficiarul Programului de Granturi Locale al Uniunii Europene și implementează proiectul „Promovarea eficienței energetice în raionul Călărași (PEE-CĂLĂRAȘI)”.

Programul de Granturi Locale este lansat în baza Cadrului Unic de Sprijin al Uniunii Europene (UE), acordat pentru Republica Moldova (2017-2020) din cadrul Instrumentului European de Vecinătate, prin intermediul proiectului „Abilitarea cetățenilor în Republica Moldova” (2019-2021), finanțat de către Uniunea Europeană și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ). În Regiunea de Dezvoltare Centru, partenerii de implementare a proiectului sunt Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER și AO ADR "Habitat".