Direcțiile prioritare, constrângerile și oportunitățile unei noi Strategii pentru asigurarea independenței și integrității sectorului justiției a Republicii Moldova



Institutul de Politici și Reforme Europene (IPRE) în parteneriat cu Centrul de Resurse Juridice (CRJM), în cooperare cu Ministerul Justiției Republicii Moldova și cu susținerea Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, a organizat marți, 7 iulie 2020, masa rotundă online „Strategia pentru asigurarea independenței și integrității sectorului justiției: Direcții prioritare, constrângeri și oportunități”.

Videoconferința a avut drept scop să contribuie la procesul inclusiv de consultări publice pe marginea viitoarei Strategii pentru asigurarea independenței și integrității sectorului justiției. În cadrul evenimentului au fost prezentate rezultatele opiniei preliminare, elaborate de IPRE și CRJM, care a fost prezentată Ministerului Justiției și care urmează a fi actualizată după discuțiile din cadrul mesei rotunde (puteți accesa Opinia preliminară aici).

În continuare vă propunem câteva dintre principalele intervenții ale vorbitorilor.

Fadei Nagacevschi, Ministru al Justiției: „La începutul anului 2020, Ministerul Justiției, a reînceput procesul de consultări publice la proiectul noii strategii pentru asigurarea independenței și integrității sectorului justiției, dar și a Planului de Acțiuni privind implementarea acesteia. Îmbunătățirea sectorului justiției a fost și rămâne o prioritate majoră pentru R. Moldova și constituie o condiție pentru dezvoltarea unei societăți democratice, iar supremația legii și respectarea drepturilor fundamentale ale omului reprezintă valori supreme garantate. Modul în care este înfăptuită justiția influențează direct coordonatele fundamentale de funcționare a societății. Este regretabil că în pofida unor eforturi, sistemul juridic rămâne a fi afectat de probleme funcționale, din lipsă de integritate, probleme cu impact major asupra actului justiției. Îmi exprim speranța că o abordare strategică și sistemică în noul document de politici va permite stabilirea pe termen mediu a unei viziuni de ansamblu de dezvoltare durabilă a sectorului de justiție.”

Peter Michalko, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova, : „Sistemul de justiție din Moldova trebuie să se schimbe, prin eradicarea corupției care, de mulți, este văzută ca sistemică. Încetarea influenței intereselor politice sau economice. Excluderea celor care au provocat această stare deplorabilă a sistemului justiției și oferirea unei șanse celor care o pot schimba. Cu toții suntem conștienți că procesul de elaborare a unei noi strategii de reformă pentru sectorul justiției a fost unul dificil, după expirarea ultimei strategii la sfârșitul lui 2017. Ultimul an fost deosebit de complicat, cu trei guverne și conduceri diferite ale Ministerului Justiției și ale altor instituții. Întreaga societate urmărește cu atenție problemele existente în jurul Consiliul Superior al Magistraturii sau oficiului Procurorului General. Cred că acum este momentul să privim înainte și să ne concentrăm asupra nevoilor reale de reformă și a instrumentelor care sunt disponibile pentru a rezolva aceste nevoi”.

Dereck J. Hogan, Ambasadorul Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova: „Reforma justiției și combaterea corupției la nivel înalt rămâne o prioritate principală. Rolul central al Ministerului Justiției în coordonarea unui proces consultativ cu ajutorul grupului de lucru la nivel înalt al Consiliului Europei reflectă acest angajament. Este esențial ca consultările ulterioare să conducă la un proces bine conceput, transparent și cu adevărat inclusiv. Schimbarea reală, care asigură independența și integritatea necesită o nouă abordare. Trebuie să fie distinctă de planuri reciclate, neadecvate sau irealiste, din trecut. Ruperea ciclului de corupție și capturarea statului cere mult mai mult decât era planificat. Este nevoie de curaj și acțiuni concrete, precum eliminarea acelor mecanisme care compromit independența judiciară, cum ar fi numirea de probă a judecătorilor și articolul 307 din Codul Penal. Eradicarea corupției răspândite și înrădăcinate în Moldova va începe doar atunci când instituțiile puternice și independente vor dispune de funcționari onești și necompromiși. Acest lucru se poate întâmpla doar cu voința politică și împuternicirea necesară, iar cetățenii R. Moldova și partenerii internaționali au dreptul să le solicite”.

William Massolini, Șeful Oficiului Consiliului Europei la Chișinău: „Săptămâna viitoare vom sărbători 25 de ani de când R. Moldova a aderat la Consiliul Europei și este un moment de celebrat pentru că țara s-a alăturat unei familii de țări care s-a angajat să promoveze statul de drept și democrația. Este un moment de reflectat asupra realizărilor și asupra pașilor pentru viitor, în special, ce ține de independența și integritatea în sectorul justiției. Pe parcursul acestor 25 de ani de colaborare cu autoritățile R. Moldova aceste două dimensiuni s-au regăsit în topul priorităților noastre. Instituțiile noastre au oferit recomandări cu privire la diverse acte de legislație. Implementarea reformelor care să garanteze independența și integritatea justiției implică alegeri dificile din partea celor care dețin funcții de control. Aceste alegeri ar putea să ducă la pierderea controlului pentru a le permite instituțiilor legitime să își consolideze și să-și exercite la maxim prerogativele. Eu sper că finalizarea acestei Strategii și implementarea ei va reprezenta un moment istoric”.

Radu Foltea, Secretar de Stat, Ministerul Justiției: „Proiectul viitoarei strategii reflectă în cea mai mare parte următoarele obiective și anume, asigurarea unei justiții independente și de calitate, efective și cu actori integri. Elaborarea unui cadru de politici sigur că este un proces complex și impune respectarea mai multor etape. Esențial pentru acest proces este implicarea tuturor actorilor interesați, care ar putea fi vizați în politici anume din punct de vedere al procesului de elaborare și la procesul de implementare. În acest sens, comunicarea cu toți actorii cheie și transparența procesului este un imperativ pentru atingerea obiectivelor”.

Hanne Juncher, Șefa departamentului justiție și Cooperare legală, Consiliul Europei, membră a Grupului de Lucru ad-hoc din partea Consiliului Europei : „Noi cu toții suntem de acord cu privire la rolul pe care îl joacă justiția, pentru că acest organ afectează toate procesele cheie. Noi suntem gata să oferim consultanță în continuare pentru reforma în justiție și credem că intenția de reformare este un fapt pozitiv, care vine suplimentar la alte reforme din sistem. Știm din experiența altor state că dacă instituțiile urmează să fie afectate și cuiva îi este frică, nu se va produce acele schimbări. Pentru aceasta trebuie întreprinse foarte multe acțiuni și pași, iar toată lumea trebuie să aibă aceleași intenții și să meargă în aceiași direcție. Unul din subiectele curente este de a promova o cultură a independenței justiției”.

Jeroen Hooijer, Șef de Unaitate, DG Justiție, Comisia Europeană : „Oamenii nu mai au răbdare să vadă toate rezultatele, de aceea este important să începem cu strategia, apoi cu planul de acțiuni și cu implementarea propriu-zisă. De altfel se va crea un haos. În al doilea rând, procesul de a ajunge la implementare este foarte important și de aceea trebuie să existe o consultare mai largă în cadrul acestui proces. Toate părțile trebuie să aibă oportunitatea de a contribui, iar autoritățile de la Chișinău trebuie să continue aceste proceduri de consultanță. În al treilea rând, pentru noi strategia pe justiției nu este doar o hârtie. Aceasta este importantă pentru a avea o justiție echitabilă, care să rezolve problemele oamenilor, care așteaptă ani întregi pentru a le fi rezolvate problemele. Strategia trebuie să se axeze pe problemele reale din sectorul justiției”.

Iulian Rusu, Director Executiv Adjunct IPRE: „Sunt câteva elemente esențiale pe care noi le recomandăm să fie incluse în noua strategie. În primul rând este vorba de evaluarea riscurilor, care ar putea să afecteze implementarea strategiei, iar anul 2020 este un exemplu cum anumite riscuri pot să afecteze viața noastră. Un alt element ține de problemele reale identificate, care cu adevărat contează. Sunt câteva exemple la care noi ne-am referit în opiniile noastre anterior, cum ar fi activități ce țin de suplinirea numărului de personal în cadrul sistemului judecătoresc sau utilizarea de rezerve judiciare. În acest sens, o problemă majoră o constituie fluctuația de cadre din sistem, iar pentru aceasta sunt necesare alte măsuri ca să micșoreze acest fenomen. Un alt aspect pe care îl recomandăm cu titlu general pentru activitățile și prioritățile Strategiei țin de suficiența și fermitatea acțiunilor. Spre exemplu, pentru domeniul justiției, la general, este important să asigurăm că membrii sunt integri. Deci, controlul prioritar a integrității acestor persoane și anume controlul de avere și interese este o prioritate pentru acest domeniu”.

Vladislav Gribincea, Președinte CRJM: „Vreau să menționez din start că implementarea este mai importantă decât planificarea. Și spun aceasta pentru că implementarea este un proces destul de complicat, iar pe lungă durată este un lucru destul de dureros și trebuie să existe un mecanism eficient de coordonare pentru realizarea acestor implementări. Strategia prevede un mecanism, care într-o oarecare măsură reproduce mecanismul strategiei anterioare. Trebuie să învățăm din lecțiile anterioare, iar concluzia pe care o putem trage este că trebuie să avem un mecanism destul de influent din punct de vedere politic de coordonare și monitorizare. Astfel, o Comisie de monitorizare la nivelul Ministerului Justiției nu este suficientă pentru a determina toate Agențiile de stat să implementeze eficient reformele. Noi recomandăm ca să existe un mecanism suficient de influent din punct de vedere politic, pentru ca la orice etapă de implantare să poată interveni cu o decizie influentă la ceea ce urmează a fi făcut”.

Pentru mai multe detalii puteți urmări înregistrarea video a evenimentului aici.

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului „Suport pentru elaborarea și implementarea politicilor în domeniul justiției în Republica Moldova”, implementat de IPRE în parteneriat cu CRJM, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene.