Internetul poate inlocui afectiunea umana in unele scoli-internat din R. Moldova



Astazi, 6 mai, compania de stat “MOLDTELECOM” a inaugurat noi sali de calculatoare, in cateva scoli-internat din teritoriu, in cadrul programului  national “SALT”, care prevede implementarea tehnologiilor informationale si comunicationale in sistemul de invatamant national. Programul [1] dat nu specifica nimic despre aplicabilitatea lui pentru casele de copii, atunci cand asemenea facilitati ar putea ajutora rezidentii lor sa acceseze diverse oportunitati impenetrabile pentru peretii rezistenti ai institutiilor rezidentiale.

Deschiderea spatiului virtual pentru aceasta categorie de copii necesita insa o dozare si o concentrare educationala pentru a preintampina urmarile negative pe care le poate avea utilizarea excesiva a Internetului si substituirea cu el a vietii reale. Din pacate, voci ale persoanelor angajate in sfera de activitate a institutiilor rezidentiale sustin ideea ca accesul la tehnologiile informationale poate substitui atentia familiala care le lipseste copiilor din instutiile rezidentiale. Aceasta abordare este periculoasa atat din unghiul de vedere al intereselor acestor copii, cat si din perspectiva deinstitutionalizarii a carei desfasurare este tergiversata.

In primul rand, afectiunea umana nu poate fi echivalata si respectiv comparata cu satisfactia obtinuta de individ in procesul comunicarii virtuale. Lipsa dialogului obisnuit cu semenii, conectarea la mediul virtual nelimitat pe fondul atitudinii parentale absolut absente, poate impiedica dezvoltarea normala a copiilor. Fara solutii alternative decat cele virtuale, benficiarii se pot instraina si mai mult de comunitate, devenind inainte de timp absenti in societate.

Din alt punct de vedere, utilizarea acestor tehnologii trebuie sa fie vazuta in primul ca modalitate de imbogatire, avansare sau simplificare a transpunerii in practica a politicilor educationale. Or, este inadmisibila rezumarea lor la simpla comunicare cu comunitatea virtuala si petrecerea timpului liber de catre utilizatorii din mediul rezidential.

Totodata, Internetul trebuie sa fie un instrument modern important folosit in educarea copiilor sau familiarizarea lor cu lumea inconjuratoare. Cu permisiunea si sub coordonarea autoritatilor de resort, implementarea tehnologiilor informationale trebuiesc folosite ca metode suplimentare pentru o incluziune sociala eficienta a rezidentilor scolilor-internat, pe langa semnificatia lor educationala. 

Referinte:

1. PROGRAMUL PREZIDENTIAL “SALT” DE IMPLEMENTARE A TEHNOLOGIILOR INFORMATIONALE SI COMUNICATIONALE IN SISTEMUL DE INVAŢAMINT, http://www.edu.md/?MenuItem=4&SubMenu0=2&SubMenu1=1&lng=ro

Observatorul Politic