LNAPM ACUZA AUTORITATILE CENTRALE DE LEZAREA INTEGRITATII SI UNITATII PUTERILOR LOCALE

Liga Nationala a Asociatiilor de Primari din Moldova (LNAPM) acuza autoritatile centrale de imixtiune in activitatea autorilor locale prin "interventii nestapanite si brutale" si de faptul ca au dispus initierea lucrarilor de constructie a tronsonului de cale ferata Cahul-Giurgiulesti, fara sa existe autorizatii prealabile a consiliilor locale din aceste localitati.

Intr-un comunicat remis spre difuzare de catre LNAPM se spune ca lucrarile la calea ferata au inceput in lipsa unui studiu serios de impact asupra mediului si risca sa provoace o catastrofa ecologica. Nu se respecta procedura de transmitere a terenurilor din proprietatea unitatilor administrativ-teritoriale in proprietatea statului, se incalca grav dreptul la proprietatea privata, nu se ofera garantii pentru eventualele despagubiri.

"Consideram ca aceasta atitudine aroganta pune un mare semn de indoiala fata de promisiunile anterioare ale puterii de a face tot posibilul pentru a respecta interesele colectivitatilor locale, de a nu face presiuni asupra alesilor locali si functionarilor publici locali, de a discuta cu reprezentantii puterilor locale toate problemele care tin de autonomia locala", se mentioneaza in comunicatul LNAPM.

Liga declara ca isi rezerva dreptul de a apela in justitia nationala si cea internationala, in cazul in care proiectul initiat in zona de sud va aduce daune mediului ambiant si intereselor legitime ale populatiei autohtone.

"In calitate de reprezentanti legitimi ai puterilor locale chemam autoritatile centrale sa se retina de la incalcarea prevederilor garantate de Constitutia R. Moldova, chemam guvernarea centrala sa discute cu reprezentantii puterilor locale din raionul Cahul toate problemele care tin de autonomia locala si sa ofere garantii sigure pentru toate despagubirile", se noteaza in comunicat.

LNAPM afirma ca va sesiza organismele europene privind cazurile de intimidare economica, financiara si politica a autoritatilor locale.

Tronsonul feroviar este construit in Lunca Prutului, parc natural protejat atat prin legislatia R. Moldova, cat si prin conventiile internationale RAMSAD si ESPOO, la care Moldova este semnatara. Tronsonul cu o lungime de 50 km urmeaza sa asigure interconexiunea dintre caile ferate si cele maritime, in cadrul Portului Giurgiulesti. Costul proiectului este de aproximativ 840 mln lei. Lucrarile de constructie au fost initiate la sfarsitul lunii mai curent.

Sursa: Info-Prim Neo