"Vitamine€ pentru viata



dsc01514.jpg„Daca nu am deprins de la mama, invat de la asistentul social...". Asa mi-a spus dupa o „lectie" a Scolii Zilei de Odihna Mariana, o beneficiara a Centrului de Reintegrare Sociala a Tinerilor (CRST) „Alternativa". „Lectia" este de fapt o activitate interactiva in care antrenam tinerii aflati in serviciile centrului in week-end. Si fiecare activitate nu o repeta pe cealalta din simplu motiv ca subiectele le sugereaza tinerii, dornici de a invata si a testa cit mai multe lucruri utile pentru viata lor independenta. Ei, cei iesiti din gimnaziile-internat, grav afectati de carentele educationale ale sistemului, incep sa constientizeze ca le lipsesc prea multe deprinderi pentru a incepe viata de adult. Si odata cu descoperirea acestor „goluri", cauta sa le suplineasca, fie prin solicitare de informatie sau consiliere, fie prin sugerarea noilor teme de discutie in cadrul Scolii. Nu pot sa spun ca trainerii, asistentii sociali si voluntarii, ar lucra fara un curriculum. El este si e aprobat! Dar anume beneficiarii sunt cei ce impun in permanenta corectari acestei curricule, o fac mai flexibila si mult mai adaptata la nevoile lor.

Tinerii impreuna cu trainerii pornesc de la subiecte de ingrijire corporala si menaj, ca apoi, peste o luna-doua de activitate,  sa abordeze probleme legate de dreptul la identitate si protectia sociala a persoanelor defavorizate.  Si initial este dificil sa le lamuresti, de ce ajuns la 18-20 de ani tanarul inca nu are buletin de identitate ba chiar si adeverinta de nastere. Cum sa le spui, ca in perioada de sedere in institutia rezidentiala administratia internatului era obligata sa documenteze copilul, iar la implinirea a 16 ani la Scoala Polivalenta ar fi trebuit sa aiba cineva grija de perfectarea buletinului lui de identitate? Sa le vorbesc despre iresponsabilitatea si indiferenta unor „profesionisti"? Nu, sigur ca nu! Încercam pas cu pas sa vedem ce putem face impreuna. Iar impreuna putem face lucruri mari! Si de aici incolo incep tinerii a constientiza rolul lor de cetateni, a se familiarizarea cu drepturile garantate de actele legislative nationale si internationale, mai dificil fiind pentru ei a intelege cum sa-si apere drepturile sale. Dar, la moment, incercam sa realizam aceasta impreuna, ca apoi, iesind din serviciile centrului, tinerii sa posede destula „imunitate" pentru a supravietui independent.

Timizi, plini de complexe sau prea aroganti in alte circumstante, tinerii devin la training-urile Scolii Zilei de Odihna veseli, activi, setosi de a acumula cit mai multe „vitamine" pentru viata, dupa cum le-a denumit Ion, un tanar pentru care viata independenta a inceput deja, prabusindu-se peste el cu toata povara problemelor unei persoane adulte. Si pentru a depana una dintre problemele cu care se confrunta, vine cu ideea de a discuta data viitoare despre „cum sa-ti mentii sanatatea, muncind in conditii nocive". Nina propune pentru o eventuala lectie sa discutam despre relatiile premaritale, iar Ruslan inca nu se ispraveste bine cu igiena vestimentara, neintelegand ce ar mai insemna si semnele celea conventionale de pe verso-ul hainelor... Si tot asa: cate persoane, atatea subiecte, care merita sa fie abordate la training-urile noastre. Ca rezultat mentionam abilitati si deprinderi de viata formate, succese in reintegrarea socio-profesionala, progrese in viata personala...

Pentru ei astazi aceste activitati de educatie non-formala sunt un joc, care maine se reflecta in viata de zi cu zi prin manifestari comportamentale adecvate, prin relatii inteligente cu vecinii, colegii de serviciu etc., prin posibilitatea de a supravietui in clipe grele.

Pentru noi, specialistii CRST „Alternativa", Scoala Zilei de Odihna este o posibilitate de a transmite in mod creativ cunostintele despre viata deprinse din familie, din carti, din experienta personala celor, care au fost lipsiti de aceasta fericire. Este si o buna practica, ce merita a fi diseminata altor institutii sociale ce lucreaza cu tinerii defavorizati. Dar e si o noua performanta care denota responsabilitate, profesionalism si motivatie de a-i ajuta pe acesti tineri sa devina persoane mature in sensul deplin al cuvantului.

 

Blogul Asociatiei DEMOS