Transparency International cerceteaza fenomenul conflictului de interese in Moldova



transparencyinternational6298.jpgLegea cu privire la conflictul de interese ofera o interpretare eronata notiunilor de „conflict de interese" si „interes personal", constata Transparency International-Moldova (TI-Moldova) , organizatie preocupata de combaterea fenomenului coruptiei. Marti, 25 februarie, la o conferinta de presa in incinta agentiei Info-Prim Neo, experti din cadrul organizatiei au prezentat o cercetare intitulata: „Tratarea conflictului de interese: reglementari si perceptii".

Potrivit Ianinei Spinei, expert TI-Moldova, lucrarea se bazeaza pe o cercetare sociologica efectuata in randul angajatilor din 7 institutii publice, rezultatele careia atesta un nivel insuficient de cunoastere a notiunii de conflict de interese si a modalitatilor de solutionare a acestuia. Potrivit respondentilor, in institutii exista cazuri de utilizare a functiei oficiale in scopuri personale, de angajare a personalului gratie relatiilor de rudenie si amicitie, de promovare nemeritata a angajatilor, de intimidare a personalului din considerente de varsta, politice.

Respondentii au mentionat situatii specifice de conflict de interese la efectuarea controalelor, supravegherea agentilor economici, angajarea la serviciu si au remarcat subdiviziuni in care exista un risc sporit de aparitie a fenomenului. Uneori aceste subdiviziuni au anume sarcina de a preveni aparitia conflictelor de interese.

„Politica conflictului de interese evident nu este o dogma. În functie de situatie, ea trebuie sa fie revizuita", a declarat Ianina Spinei, vorbind despre recomandarile facute pentru autoritati la acest capitol. „Este foarte important ca aceasta politica sa fie transparenta, iar rezultatele aplicarii ei, rezultatele examinarii cazurilor de conflict de interese si aplicarii solutiilor adecvate - sa fie deschise, publice", a spus expertul.

În baza standardelor internationale, lucrarea explica notiunile de conflict de interese, persoane apropiate, interes personal, descrie scopul si masurile cheie ale politici conflictului de interese in serviciul public. TI-Moldova indica, intre altele, asupra necesitatii familiarizarii profunde a angajatilor cu legea, stabilirea zonelor de risc pentru aparitia conflictelor de interese, instituirea unor proceduri de tratare a acestora, instituirea unui sistem eficient de reclamatii privind nerespectarea politicii conflictului de interese.

Parlamentul moldovean a adoptat in 2008 Legea cu privire la conflictul de interese si Legea cu privire la codul de conduita al functionarului public, iar la moment se elaboreaza proiectul Legii cu privire la Comisia Principala de Etica. Potrivit expertilor TI-Moldova, in afara de faptul ca Legea cu privire la conflictul de interese defineste gresit notiunile de „conflict de interese" si „interes personal", aceasta mai trateaza intr-un mod ingust categoriile de persoane apropiate, nu include unele obligatii si responsabilitati ale institutiilor publice privind tratarea conflictului de interese.

Potrivit Liliei Carasciuc, director executiv al TI-Moldova, Legea cu privire la conflictul de interese „nu trateaza drept persoane apropiate finii, nanasii, cumetrii, dar noi suntem o tara unde cumetrismul si nanasismul este destul de raspandit". Expertul, de asemenea, s-a aratat ingrijorata de mecanismul de aplicare a acestei legi, pe care l-a descris drept „nedezvoltat pana la sfarsit". „Fiecare are dreptul la interese proprii", a spus Lilia Carasciuc, dar a sugerat ca functionarii publici trebuie sa se abtina de a lua decizii in situatii in care interesele personale ar putea sa afecteze aceste decizii. 

 

Info-Prim Neo