Mi-a scris cu markerul pe frunte "prost"



  • Chiar daca este sanctionata de legi, violenta asupra copiilor, inca mai reprezinta o practica obisnuita de a educa, pune la invatat sau la munca un copil. Neputinciosi in fata maturilor, copiii  sunt afectati in mod dramatic de acele evenimente la care i-au parte.

copil1"Mi-a ars o palma si un picior in fund, fiindca am ars mancarea pe care incercam sa o pregatesc" marturiseste un copil de clasa a III-a. Inconstienti sau cu buna-stiinta, unii parinti isi bat copiii neincetat. Cred ca astfel ii va face sa le stie de frica, sa-i respecte sau sa nu le raspunda inapoi. "Cel mai mult tip la el, dar daca ma scoate din fire o ia!" zice Ana, 32 de ani. Dar oare ce se intampla cu acel copil care nici la scoala nu are parte de aceasta liniste emotional-afectiva?

"Esti cel mai prost din clasa!"

Considerati de noi "semanatori de lumina" unii din profesori dovedesc ca sunt contrariul. "Semanatori de agresivitate si violenta" ar fi in cazul profesoarei care si-a scris elevul cu markerul pe frunte "Prost". Asa se intampla in Republica Moldova. Fiindca nu stii raspunsul corect la intrebare, dascalii nu mai au puterea de a-ti mai explica o data, ci trece la alte metode de memorare. "Eram la lectia de matematica. M-a trecut pe mine la tabla sa fac impartire. Dar nu prea am stiut cum sa o duc la capat, mai ales cu restul... Învatatoarea a inceput sa tipe la mine, spunand ca sunt cel mai prost. M-a trecut in banca, a luat un marker si mi-a scris pe frunte cuvantul "Prost". Atunci toti taceau, dar la pauza au inceput colegii sa se rada de mine..." spune ofensat si neglijat Petrica din a II-a.

„Scoala - mediu fara violenta"

Îngrijorati de raportul UNICEF asupra situatiei copiilor din tara si violenta din scoli, cei de la Ministerul Educatiei si Tineretului, inca din februarie 2008, au demart un proiect "Scoala - mediu fara violenta" ce cuprinde toate cele 1500 de scoli din tara, asigurand un parteneriat educational intre copii, parinti si profesori.

Timp de un an de la debut, proiectul a organizat mai multe activitati, printre care training-uri pentru pedagogi privind disciplinarea pozitiva si non-violenta, ore speciale cu subiectul violentei in toate scolile, editarea unei brosuri pentru elevi, seminare informative pentru cadrele didactice si administratia institutiilor de invatamant etc.

De altfel, insusi ministrul de atunci, Victor Tvircun mentiona in cadrul conferintei ca "Este important, pe de o parte, sa ajutam copiii sa invete despre comunicarea non-violenta si sa-si dezvolte abilitati de solutionare pasnica a conflictelor, iar, pe de alta parte, sa ajutam profesorii sa invete cum pot educa si disciplina copiii fara a utiliza pedepse fizice sau psihologice".

 

Sursa: http://eugenfrunza.wordpress.com