Raport: Așteptăm ca Parlamentul RM să se conformeze standardelor de transparență decizională



În cadrul Agendei Naționale de Business, marți, 15 martie, a fost prezentat un raport cu privire la transparența și responsabilizarea factorilor decizionali în procesul legislativ al Parlamentului RM. Un raport-sinteză al principalelor observații, recomandări, propuneri, a fost prezentat pe baza unui număr de 39 depoziții individuale depuse pe parcursul ultimelor 5 săptămâni prin reprezentanți ai asociațiilor de business, mediului academic, autorități publice locale, dar și ai societății civile, în cadrul unor audieri desfășurate la 25 februarie.

Menționăm că acest raport-sinteză a fost elaborat de experții unui Comitet de Experți, din care au făcut parte: Viorel Pîrvan, Expert juridic IDIS/ANB; Nicolae Osmochescu, Dr. în drept, Universitatea de Stat din Moldova; Mariana Kalughin, Expert juridic, coordonator proiecte Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției; Sergiu Galițchi, Director al Programului pentru Democrație, UNDP Moldova. Scopul raportului este de a furniza legislativului un set de soluții de îmbunătățire a procesului decizional.

Dr Igor Munteanu, Directorul Executiv al IDIS ”Viitorul”, a susținut la deschidere că prezentarea acestui raport este un eveniment semnificativ pentru scopul de consolidare a mecanismelor de supraveghere și control public asupra sectorului public, propunând soluții de ameliorare ori schimbare calitativă a unor mecanisme care nu funcționează satisfăcător pentru cetățeni. Acest raport de sinteză ar trebui să fie util autorității legislative prin colecția de observații, critici și recomandări față de cum ar trebui să fie organizat mai bine procesul de creare a legilor în RM. Trecând în revistă principalele observații, Membrii Comitetului de Experți au aprecia contribuția individuală a mai multor actori, au explicat mecanismul de depunere a depozițiilor scrise, de susținere a lor în format public, precum și rolul esențial al consultărilor efective cu societatea civilă a autorităților statului, în special pe acele domenii și subiecte care complică funcționarea statului de drept, motivează corupția sau compromite calitatea procesului de luare a deciziilor. S-a menționat că există numeroase lacune intenționate și ne-intenționate pe care Parlamentul RM ar trebui să le recunoască pentru a le putea ulterior rezolva.

Este important însă ca și societatea civilă să fie activă în scopul supravegherii și controlului public asupra unor mecanisme decizionale, a resurselor bugetului public, a procedurilor și tehnicilor prin care sunt, adeseori triate, deciziile bune în folosul deciziilor proaste, sub paravanul obscurității decizionale.

”În lipsa transparenței legislative vor fi martori garantați la adoptarea unor legi proaste, necalificative sub aspectul tehnicii legislative și nereprezentative pentru actorii interesați, ceea ce afectează credibilitatea puterii de stat, dar și dezvoltarea socială, în ansamblu”, a motivat Viorel Pîrvan, expert juridic al IDIS/ANB.

Și Prof, universitar, Dl Nicolae Osmochescu, a ținut să precizeze că, ”deși RM se bucură de existența unui cadru normativ generos, adeseori observăm că anumite proceduri nu sunt respectate în activitățile legislativului, în special în ceea ce privește amendarea legislației, consultarea proiectelor de lege cu toți actorii interesați, nu se respectă termenele de examinare, ceea ce-și trage uneori originile din interesul îngust sau chiar din reaua voință a unor deputați”.

Mariana Kalughin, membră a Comitetului de Experți, a dorit să comenteze anumite propuneri în adresa Parlamentului RM, care ar avea drept impact îmbunătățirea semnificativă a procesului decizional de pregătire a proiectelor de lege în Parlament, sporirea gradului de transparență în activitatea acestuia, accentuând imperativul punerii în ordine a Portalului web al Parlamentului și accesul mult mai facilitat de acces al jurnaliștilor în sala de ședințe în plen. În opinia sa, ”Pagina web a Parlamentului trebuie să devină un instrument modern de informare și interacțiune cu publicul interesat privitor la aproape toate chestiunile ce țin de funcționarea Parlamentului, inclusiv al structurilor sale de lucru, pentru ca orice cetățean să dispună de acces neîngrădit la audieri, la documente ce însoțesc un proiect de lege (avize, expertize, analize), acte și toate deciziile adoptate în cadrul comisiilor parlamentare, Biroul Permanent, diverse procese-verbale, stenograme și înregistrări audio-video, amendamentele deputaților etc.”

Potrivit opiniilor colectate şi analizate, problemele majore legate de transparenţa decizională şi informarea publică despre activitatea Parlamentului sunt cauzate de actualul cadru de reglementare lacunar și de modul birocratic de implementare al acestuia, dispersarea normelor în mai multe acte.

Printre cauzele indicate de depozanți, menționăm:

-          Nepublicarea dosarului complet de însoțire a proiectului de lege

-          Dificultatea urmăririi traseului unui proiect de lege de la momentul înregistrării lui și până la votarea în plenul Parlamentului

-          Lipsa consultărilor publice, fie organizarea consultărilor formale

-          Propunerile părţilor interesate, de cele mai multe ori, sunt ignorate fără o argumentare a respingerii lor

-          Examinarea proiectelor de lege cu întârziere, fără vreun temei sau, dimpotrivă, examinarea și votarea în grabă, fără a fi făcute publice sau consultate cu părţile interesate

-          Ședințele comisiilor parlamentare de profil nu sunt suficient de transparente

-          Proiectele de legi și amendamentele propuse de deputați nu trec toate etapele și procedurile de transparență

-          Cadrul legal național nu conține norme clare și detaliate privind mecanismele de control și sancțiune pentru nerespectarea transparenței decizionale

-          Climatul politic instabil din interiorul Parlamentului

Deponenții au venit și cu propuneri pentru ca activitatea Parlamentului și procesul legislativ să fie transparente:

-          Amendarea cadrului de reglementare

-          Asigurarea accesului liber pentru public la informațiile privind activitatea Parlamentului și organelor sale de lucru

-          Examinarea, doar ca excepție și doar în condițiile existenței justificărilor argumentate, a proiectelor de legi în regim de urgență sau în mod prioritar

-          Sporirea transparenţei Biroului Permanent al Parlamentului

-          Acordarea unui termen suficient publicului pentru a putea interveni cu recomandări în procesul de consultare public

-          Sancționarea persoanelor responsabile de încălcarea cerințelor de transparență în procesul decizional

-          Asigurarea accesului liber al mass-media la ședințele plenare ale Parlamentului și transmisiunea în direct a acestora

Menționăm că în cadrul Agendei Naționale de Business, IDIS a mai organizat anterior trei audieri publice pe subiecte de interes sporit, printre care: amenzile fiscale; sistemul educațional; ghișeul unic.

Agenda Naţională de Business reprezintă o platformă comună a peste 30 dintre cele mai reprezentative asociaţii de business şi camere de comerţ şi industrie (CCI) din Moldova, reunite în cadrul reţelei cu scopul de a influenţa politicile şi practicile autorităţilor publice din domeniul reglementării activităţii de afaceri. Scopul acestor eforturi este edificarea unui mediu de afaceri echitabil și competitiv, care să stimuleze dezvoltarea afacerilor din Republica Moldova.

Persoană de contact: Diana Lungu, coordonator PR IDIS/ANB, 0 22 221844 sau diana.lungu@viitorul.org