Audiere publică: Parlamentul RM trebuie să se conformeze regulilor de transparență decizională

Distribuie prietenilor:


Agenda Națională de Business a desfășurat joi, 25 februarie, o nouă rundă de Audieri Publice privind evaluarea mecanismului de transparență în activitatea Parlamentului Republicii Moldova.

La inaugurarea audierilor, Igor Munteanu, Directorul executiv al IDIS, a declarat: ”Agenda Națională de Business reprezintă astăzi cel mai articulat instrument de afirmare a dialogului public – privat în Republica Moldova. Aceste audieri au fost lansate pentru a stimula pozitiv mecanisme și reguli de joc adeseori subestimate de către anumite autorități ale statului, și ne referim, în acest sens, la modul în care autoritatea legislativă absoarbe și mai apoi integrează în corpul viitoarelor reglementări și politici propunerile mediului de afaceri. Intenția acestei audieri este de a evalua în ce măsură mecanismele existente de audieri publice din legislativul național sunt adecvate principiilor democratice și cum putem elimina anumite disfuncționalități. Sper ca efortul nostru să ajute la crearea unor reguli care să ajute la rezolvarea unor probleme, la adoptarea de politici eficiente și oportune, și nu la simularea de priorități, pe fundalul unei nepăsări surde din partea corpului legislativ”.

Secretariatul a informat audiența despre recepționarea a 36 depoziții în scris, iar la sesiune s-au prezentat 7 vorbitori. O Comisie de expertiză a fost convocată la audierea probelor aduse de deponenți. Din aceasta fac parte Nicolae Osmochesu, Mariana Kalughin, Sergiu Galițchi și Viorel Pîrvan.

Astfel, reprezentantul Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto, Petru Mititiuc, a afirmat că, ”relaţiile sectorului privat şi Parlamentul RM poartă un caracter haotic, formalist”, şi că ”practic nu există un dialog instituționalizat între comisiile permanente şi mediul de afaceri”. Lipsa unui dialog sistematic creează decalaje mari între agenda parlamentară a țării și agenda businessului, ceea ce se resimte profund asupra afacerilor mici și medii; sunt impuse obstacole inutile și sunt afectate veniturile directe și indirecte ale mediului de afaceri. În consecință au de pierdut toti: și bugetul de stat, și societatea și asociațiile de business. Ne-am dori ca Parlamentul să-și consulte inițiativele cu mediul de afaceri şi abia după ce sunt audiate opiniile noastre, legislatorii să adopte legi. Sunt cazuri în care mediul de afaceri se pomeneşte cu legi deja aprobate şi publicate în Monitorul Oficial al RM, fără a cunoaşte nimic despre motivele adoptării acestora, dar față de care va suporta pierderi”.

Alexandru Scutaru, conferențiar universitar USM, consideră că ”transparența decizională nu este întotdeauna respectată. Proiectele de lege nu sunt minuțios discutate cu toți specialiștii din domeniul dat și cu toți beneficiarii, ci doar cu un anumit grup. Nu întotdeauna proiectele de lege sunt examinate în termenul stabilit și nici nu se dau explicații publice pentru întârziere și nu se aplică sancțiuni pentru aceasta. Proiectele de decizie din Parlament nu sunt publicate şi expuse opiniei publice și legea este văzută doar în varianta finală, publicată în Monitorul Oficial. Sinteza recomandărilor primite în cadrul consultării publice trebuie să fie publicată pe pagina web a Parlamentului, aşa cum prevede Regulamentul Parlamentului”.

Carolina Linte, Președinta Patronatului Producătorilor și Procesatorilor de Lapte și Produse Lactate, recomandă ca după prima dezbatere şi votare în Parlament, asociaţiile sau patronatele să aibă acces cu drept de a se expune până la votarea în a doua lectură. ”Din practica personală pot să vă comunic că asociaţiile, patronatele, mediul de afaceri, luni întregi pot informa Comisiile Parlamentare despre situaţiile create în economie în urma adoptării sau modificării actelor legislative de către Parlament, dar rar când obţinem un rezultat. În momentul când Comisiile Parlamentare au primit spre avizare proiectele de acte legislative şi le supun dezbaterilor, trebuie să fie inclusă şi părerea asociaţiilor și a patronatelor”.

Concluziile celor 36 depoziții transmise vor fi sintetizate într-un raport ce va fi prezentat pe 11 martie.  

Mai multă informație despre eveniment, dar și depoziții le găsiți pe pagina web a ANB:

http://www.business.viitorul.org/audiere/audiere-public-transparena-n-activitatea-parlamentului-reguli-clare-i-obligatorii-pentru-toi-6   

Menționăm că în cadrul Agendei Naționale de Business, IDIS a mai organizat anterior trei audieri publice pe subiecte de interes sporit, printre care: Amenzile fiscale; sistemul educațional; ghișeul unic.

Agenda Naţională de Business reprezintă o platformă comună a peste 30 dintre cele mai reprezentative asociaţii de business şi camere de comerţ şi industrie (CCI) din Moldova, reunite în cadrul reţelei cu scopul de a influenţa politicile şi practicile autorităţilor publice din domeniul reglementării activităţii de afaceri. Scopul acestor eforturi este edificarea unui mediu de afaceri echitabil și competitiv, care să stimuleze dezvoltarea afacerilor din Republica Moldova.

Pentru detalii contactaţi Coordonatorul relaţii publice al IDIS „Viitorul”/ANB, Diana Lungu la numărul de telefon 0 22 221844 sau diana.lungu@viitorul.org


Distribuie prietenilor:


Articolele publicate din 1 iunie 2020 nu au fost supuse verificarilor

logoStarNet

Hostingul si serviciile internet pentru administrarea portalului CIVIC.MD sunt oferite gratuit de compania Starnet