Studiu IDIS: Încrederea consumatorilor înregistrează cele mai joase cote de la începutul anului



IDIS ”Viitorul” a elaborat Indicele Încrederii Consumatorului (IIC) pentru perioada septembrie – octombrie 2015. Acesta indică percepția generală a populației privind situația financiară personală curentă și așteptările pentru viitorul apropiat. Potrivit autoarelor, Diana Enachi și Viorica Rusu, IIC înregistrează cele mai joase cote de la începutul anului. Certitudinea că vor fi capabili să facă față necesităților curente de consum, cu mijloacele financiare disponibile, se plasează mult sub medie (62 p. pe o scară de la 0 la 200).

Scăderea puternică a încrederii consumatorului cu 23 p. timp de câteva luni (62 p. versus 85 p.) are la bază mai multe cauze, printre care: instabilitatea politică, protestele din țară, creșterea prețurilor de consum (produse alimentare, tarife, credite etc.) cu 13,2% faţă de octombrie 2014, sporirea inflației, reducerea cu peste 30% a transferurilor de peste hotare, salarii și plăți sociale care nu mai țin ritmul evoluției prețurilor.

La nivel global, indicele încrederii consumatorului a atins nivelul de 99 p. în Q3 (+3 p. față de Q2 2015), ceea ce reprezintă cea mai mare creștere din 2006. Astfel, în Ucraina, IIC s-a poziționat în Q3 2015, la un nivel de 51 p. (+3 p. față de perioada precedentă), în Rusia – 74 p. (-4 p. față de Q2), în România – 84 p. (+6 p. față de Q2). Ce mai mare creștere a indicatorului încrederii a fost înregistrată în SUA, cu 119 p. (+18 p. față de Q2). În unele state europene, precum Danemarca (109 p.), Marea Britanie (103 p.), Germania (100 p.), indicii cu valori înregistrate de peste 100 p. indică optimism și încredere în starea curentă economică din țară, dar și în cea financiară personală. La celălalt pol se află: Grecia (53 p.), Italia (57 p.), Ungaria (61 p.), Finlanda (62 p.), Slovenia (65 p.), țări în care încrederea consumatorilor s-a situat mult sub nivelul mediu de 100 puncte.

IIC a fost realizat cu suportul Centrului de Investigaţii Sociologice şi Studii de Marketing ”CBS –AXA”, pe un eșantion de 1108 persoane, cu o marjă de eroare de 3%.

Mai multe concluzii și recomandări pot fi găsite în varianta integrală a lucrării:

http://viitorul.org/doc.php?l=ro&idc=294&id=4904&t=/STUDII-IDIS/Economie/Indicele-increderii-consumatorului-IIC-septembrie-octombrie-2015

Pentru detalii, contactaţi Coordonatorul Relaţii Publice, Diana Lungu: diana.lungu@viitorul.org sau la numărul de telefon 0 22 221844