Finaliștii Cupei Antreprenoriatului Rural luptă pentru premiul mare: o vizită de lucru în Estonia



Șase echipe finaliste ai Cupei Antreprenoriatului Rural din Soroca au trecut miercuri, 4 martie, de proba de foc. Cei șase au prezentat în fața mentorilor, juriului și spectatorilor ideile de afaceri pe care le dezvoltă de două luni. De asemenea, participanții au preluat din experiența colegilor de breaslă, antreprenori, finaliști ai diferitor concursuri  de profil naționale și internaționale.  Concurenții au ajuns în etapa a doua a concursului și luptă pentru titlul de campion CAR și o vizită de lucru în Estonia unde vor putea prelua experiența antreprenorilor și startup-erilor estonieni.

Cupa Antreprenoriatului Rural (CAR) este un concurs-pilot, care se desfășoară pentru prima dată în raionul Soroca. „Competiția își are rădăcinile în Estonia, unde de câțiva ani organizăm cea mai  mare competiție de business. Văzând că lucrurile merg bine acasă, am decis să încercăm și în altă parte. Republica Moldova este în fruntea priorităților de dezvoltare și cooperare pentru Ministerul Afacerilor Externe din Estonia, motiv pentru care am decis să-l aducem și în Moldova”, ne spune Harri Tallinn, lider de proiect în cadrul Center for Pure Development din Estonia.

Expertul spune că, în comparație cu Estonia, unde cele de mai succes idei vin din domeniul tehnologiei și comunicațiilor În Republica Moldova afacerile sunt legate de nevoile primare.

Concursul se află la a doua etapă. După ce au fost selectați finaliștii din cei peste 60 de participanți care s-au înscris, concurenții au lucrat cu mentorii. „Acum urmează ca fiecare din ei să prezinte la ce nivel sunt cu ideea de afacere, iar următorul pas este demonstreze dacă sunt sau nu gata ca să fie membri ai Incubatorului de Afaceri din Soroca (IAS). Noi vrem să sensibilizăm societatea cu privire la nașterea unor idei de afacere în mediul rural”, susține Liliana Babără, directorul IAS.

Chiar dacă se află la prima ediție, competiția are potențial de creștere a nivel național. „Concursul ne-a oferit posibilitatea să descoperim tineri deschiși, care au avut curajul să se lanseze în domeniul antreprenorial și să o ia de la zero. Pentru majoritatea dintre ei, businessul era un sector neexploarat. Ne propunem să oferim această posibilitate și tinerilor din alte localități ale Republicii Moldova. Prin susținerea tinerilor, susținem dezvoltarea economică a localităților, pentru că aceștia rămân acasă, investesc în localitățile rurale și oferă locuri de muncă”, spune Ana Mardare, expert în dezvoltarea proiectelor în cadrul Business Consulting Institute.  

Olesea Fortuna, expert GEN Moldova în cadrul concursului și moderator afirmă că a observat evoluția tinerilor pe care i-a cunoscut în luna noiembrie, la etapa de generare a ideilor, când au venit să testeze opțiunea antreprenoriatului pentru ei. „Acum, la câteva luni diferență, avem companii înregistrate, claritate în domeniile de dezvoltare a afacerii, chiar dacă unii din ei nu aveau nici cea mai vagă idee de domeniul în care să  activeze și nici măcar echipă”, spune Fortuna. 

Mentorii cred  că CAR este unic în Republica Moldova. „Diversitatea ideilor și abordarea lor denotă creativitate. Concurenții, deși sunt tineri, au ambiții foarte mari. Noi, mentorii, i-am ajutat să ajusteze competențele și resursele de care dispun la realitățile Republicii Moldova.  În Chișinău este mai ușor să dezvolți o afacere, pentru că infrastructura de suport gata. Noi ne-am provocat să susținem regiunile mai puțini dezvoltate și să înviorăm tinerii care au aceleași șanse să transforme ideile lor într-o afacere de succes”, explică Lucia Ușurelul, unul dintre mentorii concursului.

„Este o încercare de a promova atreprenoriatul și în afara Chișinăului. Acest proiect poate să aibă succes dacă concurenții vor depune 100% efort. Mă simt bine  că pot să ajut, pentru că am descoperit persoane care sunt gata să muncească, să învețe și să meargă mai departe. Le lipsește încrederea în sine și să-și facă temele pentru acasă”, a menționat și Marin Roșcovan, mentor.

Rodica Bivol, cel de-al treilea mentor crede că este un proiect care poate avea impact la nivel național. „Deja sunt regiuni interesate de acest concurs. CAR este un proiect nou și foarte ingenios, care stimulează suflul antreprenorial.  Prima etapă a fost ca de curiozitate. De la început și până acum observ că este unul destul de interesant, instruirea antreprenorială a agenților economici se desfășoară foarte rapid, dar scot în evidență calitățile manageriale”, afirmă Bivol.

Vădit emoționați, concurenții s-au arătat entuziasmați de ideea concursului și au declarat că deja sunt învingători. „Eu am câștigat concursul, pentru că scopul meu a fost să deschid afacerea mea, să muncesc pentru mine”, spune Ana Savca, tânăra care a pus pe roate o afacere în alimentație publică.

„Când m-am înscris în concurs nici nu știam de cuvântul antreprenor, acum sunt antreprenor la început de cale. Dar mai am foarte multe de învățat”, comunică optimistă Savca.

Unii concurenți, precum Posteucă Maria și  Ion Răilean, sunt încă studenți. „Fiind studenți la Colegiul de Arte „Nicolae Botgros”, trecem compartimentul planuri de afaceri. Profesoara ne-a sfătuit să participăm la proiect, pentru că eram animatori la diferite evenimente pentru copii și vedea potențial de dezvoltare a businessului. Mentorii și toate persoanele implicate în concurs ne-au ajutat să punem ideea pe picioare, să deschidem o agenție de animatori”, ne comunică Maria Posteucă, una din fondatoarea companiei „Bombonel”.

Ariadna Mânzaniuc susține că a reușit să crească o afacere de familie cu șinșile. „Este o experiență nouă, pentru a lucra la nivel de afacere nu doar producere și creștere. M-a ajutat să deschid SRL-ul nostru. Pentru mine am învățat că sunt niște etape de creștere pentru a deveni o companie serioasă. Sunt lucruri pe care nu le-am știut și m-au ajutat foarte mult”, spune Ariadna Mazniuc, fondatoarea „Chinchilla Farm”.

De la prestări servicii foto video la evenimente, la afacere cu tipar. „Dat fiind faptul că orașul Soroca este unul turistic, ne-am propus ca fiecare turist să plece acasă cu un suvenir făcut de noi. Deja avem semnat contracte cu agenții de publicitate din Florești, Drochia și Chișinău, dar suntem abia la început de cale”, spune și Sergiu Ursachi, unul din fondatorul „John Pix SRL”.

Cupa Antreprenoriatului Rural a fost lansat în noiembrie în raionul Soroca și este dedicat tinerilor din raionul Soroca. Prima etapă a concursului a fost ideația, generarea de idei de afacere și formarea echipelor. A doua etapă a fost Hackatonul, un maraton de instruire, training și prezentare a ideilor de afaceri. Etapa a treia și cea mai îndelungată ține de dezvoltarea businessului, prin mentorat și transfer de experiență de la egal la egal. Iar finala, care va determina câștigătorul Cupei, care va avea șansa de a pleca într-o vizită de lucru în Estonia.

Concursul a fost organizat de Center for Pure Development din Estonia, în parteneriat cu Business Consulting Institute și Incubatorul de Afaceri din Soroca. 

Articol adaugat de: GEW Moldova