Absolvenții instituțiilor rezidențiale, reprezentații societății civile și autorităților publice centrale și locale, discută problemele și soluțiile despre perioada post-instituțională



altComunicat de presă

Absolvenții instituțiilor rezidențiale, reprezentații societății civile și autorităților publice centrale și locale, discută problemele și soluțiile despre perioada post-instituțională.

27 iunie 2012, Chișinău


Marți, 26 iunie 2012, Consiliul Național pentru Protecția Drepturilor Copilului în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului a organizat o Masă Rotundă cu genericul „Susținerea absolvenților instituțiilor rezidențiale: modele existente și provocări ale sistemului”.
Tineri absolvenți ai instituțiilor rezidențiale, reprezentanți ai autorităților administrației publice centrale și locale, reprezentanți ai societății civile au participat la reuniune.

Evenimentul a fost deschis de către doamna Tatiana Potâng, viceministră a educației, care a făcut referire la importanța subiectului și necesitatea colaborării: autorități publice centrale și locale – societate civilă – absolvenți ai instituțiilor rezidențiale.

Problemele întâmpinate de către tineri în perioada post-instituțională, prestațiile sociale de care beneficiază elevii (studenții) orfani și cei aflați sub tutelă, serviciile prestate tinerilor absolvenți ai gimnaziilor internat de către organizațiile neguvernamentale, modelele de intervenție și suport promovate de autoritățile publice centrale și locale pentru absolvenții sistemului rezidențial – acestea au fost subiectele cheie discutate în cadrul mesei rotunde.

Reprezentantul Ministerului Educației, Valentin Crudu a ținut să menționeze că numărul copiilor instituționalizați este în descreștere. Astfel în anul 2007 acesta reprezenta 9485 de copii, iar în 2012 fiind 4661 de minori. Conform unui studiu prezentat de domnul Valentin Crudu, în anul 2011 în instituțiile rezidențiale au fost înregistrați 5890 de copii și respectiv 1086 de copii au absolvit instituția. 27,6% dintre absolvenți „s-au întors la locul de baștină și nu-și continuă studiile”. Aproximativ 51% au fost înmatriculați în școli de meserii sau profesionale, 7% în licee, iar 6,5% în colegii.

Viorica Matas, cercetătoare la Amicii dei Bambini Moldova, a prezentat un studiu realizat pe un eșantion de 69 de persoane – absolvenții promoției 2010-2011. Conform studiului 35 de absolvenți nu știau unde vor învăța, 12 nu știau unde vor locui, 26 nu aveau bani, 12 nu aveau o persoană care să-i susțină, 3 absolvenți au răspuns că nu aveau ce mânca, iar 5 au răspuns că nu au întâmpinat careva dificultăți.

La moment, în Republica Moldova există 34 de structuri din cadrul organizațiilor care oferă servicii sociale absolvenților gimnaziilor internat. Printre cele mai des prestate servicii se numără: susținerea financiară sub formă de bursă, oferirea posibilităților tinerilor de a-și continua studiile, orientarea profesională. Organizarea ieșirilor culturale, oferirea ajutorului medical, consultația juridică – acestea sunt serviciile sociale mai rar prestate.

Elena Bătrîncea, absolventă a instituției rezidențiale, a beneficiat de programul de asistență în cadrul unui proiect, Speranțe devenite realitate pentru tinerii din Moldova, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului. Elena a fost asistată în continuarea studiilor la Colegiul de Informatică, a beneficiat de activități de dezvoltare sigure și de depășire a riscurilor cu care se poate confrunta în viața de zi cu zi.

„Perioada de adaptare de la viața din internat la viața independentă a fost deloc ușoară. Mă simțeam ignorată și abătută, dar având susținere din partea asistenților sociali din cadrul proiectului am putut să depășesc problemele apărute. Acum activez în mai multe programe, fac diferite cursuri și sunt angajată în câmpul muncii”.

Gheorghe Drăgan, fiind și el beneficiar al programului menționat mai sus, a vorbit despre problemele întâmpinate de fetele și băieții ce nu sunt încadrați în programe. El spune că semenii săi nu beneficiază de suport financiar pentru necesitățile de bază, unii chiar nu știu care este statutul lor și nu știu cum să-l determine, alții nu doresc să continue studiile pentru că nu văd utilitatea lor și preferă să muncească.

În cadrul discuțiilor participanții au prezentat câteva recomandări: pregătirea persoanelor responsabile din instituțiile rezidențiale, crearea apartamentelor sociale și a centrelor de consultanță pentru tineri, monitorizarea continuă a tinerilor cel puțin pentru un an, crearea mecanismelor de colaborarea între toate instituțiile care prestează servicii sociale și elaborarea unui instrument de evaluare a acestor servicii.

Evenimentul a fost organizat cu suportul Reprezentanței UNICEF în Republica Moldova, Ambasadei Franței în Republica Moldova și Ambasadei Franței în România.

Masa rotundă din 26 iunie curent este prima de acest gen, altele două urmează să fie organizate la nivel local, în regiunile de sud și nord ale țării.

Pentru detalii suplimentare privind desfășurarea evenimentului puteți contacta:
Centrul de Informare şi Documentare privind drepturile Copilului din Moldova
Aliona Stepan, coordonatoare de proiecte
Str. E. Coca 15, MD-2008 Chişinău
Tel./fax: +373 22 747813; +373 22 71 65 98; +373 22 744600 Email: ciddc[@]yahoo.com si aliona_stepan[@]yahoo.com.
www.childrights.md