Doar 4% dintre moldoveni donează bani pentru ONG-uri, studiu



Donaţiile către ONG-uri sunt practic de zece ori mai mici decât donaţiile pentru biserică şi cerşetori. Doar 4% din populaţia Republicii Moldova donează bani pentru organizaţiile nonguvernamentale, arată un studiu efectuat de către Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC, la comanda EveryChild Moldova, transmite Info-Prim Neo.

Directorul IMAS, Doru Petruţi, a declarat la o conferinţă de presă că cel mai frecvent se fac donaţii în bani (66%), alimente (31%), îmbrăcăminte sau încălţăminte (25%). Suma medie oferită de un donator în ultimele 12 luni a fost de aproximativ 600 de lei. Probabilitatea de a găsi un donator este mai ridicată în rândul femeilor, cu venituri mai ridicate, de etnie moldovenească.

Potrivit studiului, donatorul moldovean e mai degrabă unul care preferă să-şi vadă faţă-n-faţă beneficiarul şi, deocamdată, este destul de departe de o atitudine deschisă pentru ONG-urile care ar putea face o strângere de fonduri la modul profesionist.

Studiul, de asemenea, a făcut şi câteva portrete ale non-donatorilor. Din primul tip fac parte persoanele care consideră că plata la zi a impozitelor şi a taxelor exclude necesitatea altor donaţii. Alt tip sunt persoanele cu venituri foarte mici, care nu au ce oferi. Cel de-al treilea tip sunt persoanele care fac legătură între donaţii şi o eventuală lipsă de încredere în ONG-uri.

Opt din 10 respondenţi nu au putut da o definiţie conceptului de ONG şi nu au putut menţiona spontan numele vreunei organizaţii non-guvernamentale. 1/3 din respondenţi consideră că aceste organizaţii spală bani şi doar 2% consideră că ONG-urile au, într-adevăr, un impact în diminuarea fenomenului corupţiei sau în protecţia consumatorului. De asemenea, doar 4% dintre intervievaţi au declarat că sunt membri ai unor organizaţii sau au făcut muncă de voluntariat în ultimele 12 luni.

„Avem o populaţie care nu are încredere, îi este frică să se asocieze, îi este frică să rişte, nu cunoaşte avantajele capitalului social şi ce ar putea face prin asociere şi implicare activă în spaţiul social. Deocamdată, lipsa de vizibilitate şi de informaţie pe acest domeniu îi afectează pe foarte mulţi şi este greu să ne aşteptăm la donatori în condiţiile în care domeniul este necunoscut”, a declarat în concluzie Doru Petruţi.

Managerul în comunicare, Advocacy şi Fundraising EveryChild Moldova, Anatol Mămăligă, a declarat că organizaţia va elabora o strategie de comunicare şi un program de instruire pentru ONG-urile din raioanele Cahul, Ungheni, Făleşti şi Călăraşi, acolo unde organizaţia dezvoltă programe de protecţie socială a copilului şi familiei.

„Rezultatele studiului au pus multe semne de întrebare. Ne-am aşteptat ca societatea să fie predispusă să facă donaţii mai mari pentru biserică, dar nu ne-am aşteptat că acest decalaj să fie atât de mare. ONG-urile din Moldova până în acest moment s-au deprins să beneficieze de granturile donatorilor externi şi acum a venit timpul să ne gândim cum să fim cât mai aproape de potenţialii donatori din Republica Moldova”, a declarat Anatol Mămăligă.

Studiul a fost efectuat în perioada 22 octombrie-4 decembrie în 60 de localităţi, fiind intervievaţi 800 de oameni. Studiul are o marjă de 3%.

 

http://info-prim.md