[Comentariu] “Pactul” comunist şi “indulgenţa” liberal-democrată



Zarurile anticipatelor au fost aruncate. Doi dintre cei 4 exponenţi ai Alianţei pentru Integrare Europeană, concurând între ele pentru postura de promotor al noilor alegeri, au rupt “jurământul politic” declarat anterior. Disocierea dată deja a fost etichetată de liderul liberal, Mihai Ghimpu, drept “fatală” pentru fezabilitatea constructului “AIE”, al cărui principal beneficiar este Partidul Liberal, iar perdantul major – PDM.

 

Astfel, situaţia creată conduce spre “moartea clinică” a coaliţiei de guvernare, declanşată de manevrele celor doi “răzvrătiţi”, dar admisă, pe semne, de anumite cancelarii occidentale şi deocamdată lasată sub tăcere de principalul partener extern al coaliţiei liberal-democrate – România.

Resuscitarea Alianţei pe care şi-o doreşte cel mai mult Ghimpu, iar pe ascuns şi Urecheanu, poate avea loc doar ipotetic. În primul rând, dacă PLDM şi PD demonstrează din nou inconsecvenţă, după cum obişnuiesc să o facă regulat practic toate partidele din Moldova. Dar acest fapt este improbabil pentru că în joc sunt puse conexiunile şi condiţionalităţile faţă de factorii europeni, datorită cărora în mare parte s-a menţinut guvernarea în condiţiile unei “decadenţe acute” multilaterale a ţării. În al doilea rând, revenirea la scenariile anterioare poate avea riscuri economice, dar nu numai politice. Or, în ce fel ministrul de externe, Leancă şi alţi reprezentanţi ai actualei guvernări pot convinge investorii străini să vină în Moldova, din moment ce este ameninţat însăşi statul de drept. Mai ales, după ce asupra acestui caz s-a pronunţat cea mai influentă şi importantă instituţie în domeniul dreptului din cadrul CoE (Comisia de la Veneţia). Din punct de vedere politic, păstrarea status-quou-lui este complicată de angajamentele asumate de Chişinău, prevăzute de programul în domeniul democraţiei (şi care se referă şi la aspectele legale) pentru RM, administrat de  Consiliul Europei şi UE. Pe lângă aceasta, la Bruxelles, pe 24 martie, va fi lansat programul “Relansăm RM/Rethink Moldova” [1], care include şi obiectivul “edificarea statului de drept”, precum şi “Guvernarea responsabilă” care prin definiţie exclude evitarea alegerilor anticipate după cum îşi doresc sau şi-au dorit membrii AIE. Acestea sunt imperative pentru a susţine procesul de negocieri privind semnarea Acordului moldo-comunitar de Asociere, iar indirect şi apropierea de obiectivul european.

Ameninţarea la adresa Alianţei vehiculată acerb de preşedintele interimar al RM nu poate fi privită însă drept o scuză pentru ocolirea legislaţiei în vigoare, din moment ce partenerii europeni sugerează acest lucru atât pe căi diplomatice, cât şi prin mesaje publice deschise.

Acest lucru este sesizat şi de PCRM care face presiuni suplimentare pe Alianţă, propunând un pact cu substanţă de “ultimatum”, în care admit revizuirea articolului 78 (p3), înainte de alegerile anticipate, cu renunţarea la referendumul republican anti-guvernarea AIE. Din toate punctele de vedere comuniştii se poziţionează favorabil. Or, demonstrând deschidere largă către guvernarea “ignorantă” anti-comunistă pentru cei de la Bruxelles, comuniştii tind să convingă europenii să “ceară” liberal-democraţilor desfăşurarea alegerilor anticipate. Iar acceptarea amendării art. 78 în cadrul Parlamentul, în baza art. 141 a Constituţiei RM [2], avantajează PCRM în sub orice formă. Or, formaţiunea nu va fi capabilă să obţină peste 50% din mandatele în viitorul legislativ, în eventualitatea unui scrutin nou.

În condiţiile nou create, AIE devine mai puţin rigidă în raport cu opoziţia comunistă. Un semn elocvent este componenţa delegaţiei parlamentare a RM în Adunarea Parlamentară a Parteneriatului Estic (EURONEST), adoptată astăzi, care cuprinde tocmai 4 comunişti într-o ecuaţie imposibilă până la acest moment – PCRM (4) + PDM (1)+PLDM (2)+PL (2)+AMN (1).

Cu toate acestea,  nu trebuie să fim categorici în privinţa “indulgenţei” AIE, care poate fi de ordin situaţional, fiind influenţată de atenţia cu care este urmărită RM de instituţiile europene. Nici “pactul” comuniştilor nu poate exprima multă încredere în situaţia în care pe parcursul celor două guvernări aceştia au fost campionii principali în derogările de la angajamentele faţă atât faţă de partidele de opoziţie, cât şi faţă de partenerii externi de la Est şi Vest.

Referinţe:

1. Guvernul la 24 martie la Bruxelles îşi va prezenta viziunea de transformare a ţării, punctată în documentul strategic „Relansăm Moldova/Rethink Moldova”, http://www.interlic.md/2010-03-18/guvernul-la-24-martie-la-bruxelles-ishi-va-prezenta-viziunea-de-transformare-a-tzarii-punctata-in-do-15081.html

2. Articolul 141, Iniţiativa revizuirii b) un număr de cel puţin o treime de deputaţi în Parlament;


Îndosariat la:Coaliţia "Alianţa pentru integrare europeană", moldova
Posted: 2010-03-19 09:09:17


Observatorul Politic