Adevarul despre persoanele cu dizabilitati din R. Moldova



Realizand o radiografie complexa a situatiei persoanelor cu dizabilitati identificam cateva aspecte esentiale. Pentru inceput, actualul cadru constitutional atribuie neconditionat un rol pasiv acestei categorii de cetateni, pozitionand-o drept beneficiar direct al “protectiei speciale” din partea intregii societi (Art. 51, Constitutia R. Moldova).

Chiar daca protectia unor asemenea persoane se contine in compartimentul Drepturile si Libertatile Fundamentale ale documentului national suprem (Constitutia RM), abordarea aleasa pentru atingerea acestui obiectiv este perimata si comporta un caracter negativ evident. Astfel, aceste persoane sunt catalogate peiorativ drept “handicapate” (Art. 51, Protectia persoanelor handicapate, Constitutia R. Moldova), ceea ce corespunde de fapt cu abordarea stigmatizanta inradacinata profund in mentalitatea si comportamentul societatii stereotipizate. De asemenea, in spiritul Constitutiei, persoanele cu dizabilitati sunt puse in dependenta de capacitatea statului de a oferi conditiile necesare pentru “tratamentul normal” [1], in loc ca autoritatile sa fie obligate sa garanteze simpla disponibilitate si functionalitate a drepturile lor. 

Totodata, in conformitatea cu Constitutia este admisa/promovata in mod benevol o abordare discriminatorie din partea comunitatii in relatie cu asemenea persoane (“Persoanele handicapate beneficiază de o protecţie specială din partea întregii societăţi.“), ceea ce legifereaza izolarea lor de restul societatii. In alta ordine de idei, in baza legii supreme este limitata premeditat aria de implicare sociala a persoanelor cu dizabilitati, care se rezuma concret la  invatamant si instruire, iar in mod abstract la integrarea sociala. De fapt, din perspectiva practica este imposibila incluziune lor plenara atat timp cat nu este prescrisa asigurarea dreptului la munca, sanatate, conditii adecvate de trai, dar si de a participa la viata publica, politica si culturala a comunitatii. O demonstratie a realitatii exclusiviste in care traiesc cei cu dizabilitati sunt casele internat speciale pentru copiii cu dezabilitati, mentinute de institutiile de stat.

Mai mult, cadrul legal actual permite aplicarea din partea autoritatilor a unui “tratament medical fortat” [2], desi aceasta prevedere incalca dreptul la integritatea mentala si fizica, precum si dreptul la viata, libertate si securitatea persoanei.

Pe langa imperfectiunile legii supreme, un impact major asupra bunastarii acestui grup social il are si sistemul de evidenta care functioneaza la moment si care nu ofera date statistice particulare pertinente cu privire la numarul si profilul persoanelor cu dizabilitati. Bunaoara, sursa statistica nu furnizeaza o baza de date integrata privind persoanele cu dizabilitati, aceasta fiind dezagregata pe informatii privind persoanele de la 16 ani in sus recunoscute invalizi pentru prima data sau invalizii aflati la casele-internat [3]. Aceasta fragmentare statistica impiedica elaborarea unor politici publice consistente si fezabile, care in mod ideal necesita informatie comprehensiva.

Modelarea unui mediu prietenos si deschis pentru persoanele cu dizabilitati poate avea loc in R. Moldova doar dupa ce conducerea tarii va ratifica Conventia privind drepturile persoanelor cu dizabilitati, semnand si adoptand de urgenta si Protocolul Aditional. In acest fel, Chisinaul se va obliga sa-si ajusteze legislatia (de ce nu si Constitutia), ca beneficiarii acesteia sa-si poata proteja si promova drepturile. Or, Conventia data este un instrument juridic obligatoriu pentru statele parte (care va deveni aplicabila doar dupa ratificare ei); cuprinde un set de actiuni pentru a asigura incluziunea persoanelor; pune bazele Comitetului pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati, care va monitoriza implementarea Conventiei si va conduce la crearea unor structuri nationale independente responsabile pentru implementare si monitorizare (alcatuit din ONG-uri si persoane cu dizabilitati).

Din moment ce in regiune tot mai multe tari au ratificat conventia privind persoanele cu dizabilitati (de exemplu, Ucraina a ratificat atat Conventia, cat si Protocolul Aditional, in februarie 2010) sau urmeaza sa o faca in timpul apropiat (Romania) [4], factorii de decizie de la Chisinau trebuie sa demonstreze vointa politica si ingaduinta sociala. In mod obiectiv insa, fortele liberale sunt puse in situatia cand trebuie sa aleaga intre reducerea presiunilor asupra bugetului de stat si sustinerea paturilor vulnerabile, prin care se numara persoanele cu dizabilitati. In randul actualei guvernari este Partidul Democrat in frunte cu M. Lupu, care de pe pozitia de partid de stanga se pronunta in favoarea emanciparii celor cu dizabilitati.

In pofida situatie economice dificile, democratii oricum insista pe necesitatea traducerii in viata cat mai urgenta a Conventiei ONU si a Protocolului. In final, se urmareste eliminarea practicilor discriminatorii fata de persoanele cu dizabilitati, incadrarea lor plenara in activitatea sociala, politica, culturala si garantarea dreptului la munca si sanatate.

In conditiile ratificarii acestor documente va fi ajustata legislatia si vor fi instituite o serie de institutii preocupate de protejarea drepturilor acestui grup social, opunand rezistenta incercarilor societatii traditionaliste si paternaliste de a exclude persoanele cu dizabilitati din viata activa transferandu-i pe seama autoritatilor sau creand linii de demarcatie.

Referinte:

1. Art. 51, Protectia persoanelor handicapate, “(1) Persoanele handicapate beneficiaza de o protectie speciala din partea intregii societati. Statul asigura pentru ele conditii normale de tratament, de readaptare, de invatamint, de instruire si de integrare sociala”,Constitutia R. Moldova

2. “(2) Nimeni nu poate fi supus nici unui tratament medical fortat, decit in cazurile prevazute de lege”, Art. 51, Protectia persoanelor handicapate, Constitutia R. Moldova

3. Protectia sociala a populatiei, www.statistica.md

4. Convention and Optional Protocol signatures si ratificari,

http://www.un.org/disabilities/documents/maps/enablemap.jpg

Explore posts in the same categories: Conventia ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilitatimoldova

 

Observatorul Politic