EU Debates Café: Securizarea frontierelor UE și ale Republicii Moldova în epoca provocărilor multiple

6aca7ccb 13ef 4f0f bd22 9a55f94ea8ddSecurizarea frontierelor UE în contextul fenomenului migrațional din ultimii ani, rezultatele consolidării managementului integrat al frontierelor Republicii Moldova, rolul și aportul Misiunii EUBAM, dar și principalele beneficii  ale regimului fără vize cu UE după cinci ani. Acestea, dar și alte subiecte au fost discutate în cadrului celui de al doilea eveniment „EU Debates Café”, organizat de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) în cooperare cu Fundația Hanns Seidel în Republica Moldova.

La eveniment au participat experți străini și naționali, reprezentanți ai instituțiilor publice, ai societății civile, jurnaliști, dar și cetățeni interesați de acest subiect.

În deschiderea evenimentului Mihai Mogîldea, Expert Asociat IPRE, a spus: „Scopul acestui proiect este de a aduce în atenția publicului larg din țara noastră subiecte importante la nivel european și internațional. În contextul discuției de astăzi, am analizat probleme ce țin de migrația și azil la nivel european, a securizării frontierelor în contextul fenomenului de migrație masivă din ultimul an care a avut loc în UE. Dar, vom încerca și să analizăm în ce măsură UE a reușit să asigure eficiența frontierelor externe și care este experiența noastră privind managementul frontierelor, atât pe dimensiunea de est, cât și cea de vest, unde mai bine de 14 există un parteneriat eficient între autoritățile R. Moldova și a Ucrainei cu EUBAM. Este important să analizăm în ce măsură avem capacitatea să preluăm practicile existente la nivel european.”

La eveniment a participant un invitat special Roderick Parkes, Analist Senior în cadrul Institutul pentru Studii de Securitate al UE (EUISS) de la Paris, care s-a referit la aspectele legate de politicile de migrație și azil din ultimii trei ani din UE, dar și în ce măsură acestea au reușit să rezolve problema fluxului migrațional.

„Ce răspuns a avut UE în ultimii trei ani? Permiteți-mi să încep cu dimensiunea internă și apoi să trec la dimensiunea politicii externe. În ceea ce privește dimensiunea internă, am fi putut vorbi înainte de criză despre politica europeană comună de migrație și azil. Și probabil că ați fi putut să vă imaginați instinctiv ce însemna această politică, deoarece majoritatea statelor au politici de migrație și azil. De fapt, UE nu a avut niciunul din aceste lucruri. Ceea ce a avut în centru a fost spațiul Schengen, care este o zonă de călătorie fără pașapoarte. Deci noi nu am spus că UE este o mare piață a muncii și că populația noastră se micșorează, iar noi  trebuie să atragem oameni și avem nevoie de o politică comună eficientă în domeniul migrației. Nu am spus că suntem un grup de state europene bogate și că avem capacitatea de a coopera împreună pentru a primi solicitanți de azil. Ceea ce am spus de fapt a fost că avem nevoie doar de o cooperare în materie de migrație și azil pentru a opri persoanele care intră în zona Schengen și profită de faptul că nu avem controale la frontierele interne. De fapt, a trebuit să începem instituirea unei politici adecvate de migrație și azil”, a declarat Roderick Parkes.

La rândul său, Anssi Kartila, Șeful Oficiului EUBAM în Moldova, a venit cu o analiză a principalelor realizări ale Misiunii după 14 ani de la înființare în domeniul consolidării controlului frontierei moldo-ucrainene și promovării bunelor practici UE în domeniul managementului integrat al frontierei.

Totodată, Fredolin Lecari, Șeful Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, s-a referit la experiența Republicii Moldova în domeniul securizării frontierei de vest cu România și cea de est cu Ucraina, cooperarea cu Agenția UE FRONTEX și statele membre ale UE, dar și la beneficiile regimului fără vize cu UE după cinci ani de implementare. „În această săptămână, pe 28 aprilie, noi vom sărbători cinci ani de la implementarea Regimului Liberalizat de Vize cu UE. Astfel, conform estimărilor noastre peste 2 milioane de cetățeni ai Republicii Moldova au călătorit în Uniunea Europeană fără vize, în baza pașaportului biometric, înregistrând peste 6 milioane de traversări a frontierei de stat. Dacă e să facem o comparație cu perioada de până la 2014, atunci traversau frontiera doar circa 300 de mii de cetățeni anual. În aceleași timp, vreau să menționez că numărul cetățenilor care încalcă regulile de ședere în UE este unul relativ mic, majoritatea cetățenilor respectând regulile de călătorie și ședere în UE. Aceasta demonstrează că cetățenii noștri sunt responsabili, utilizează cu bun simți documentele de călătorie moldovenești.”

Pentru mai multe detalii puteți privi în reluarea înregistrarea video a evenimentului aici.

Următorul eveniment în cadrul proiectului „EU Debates Café” va fi dedicat reflecțiilor privind impactul dezbaterilor actuale în UE privind viitorul Europei, viitorul Parteneriatului Estic și a rezultatelor alegerilor Europarlamentare asupra procesului de europenizare al Republicii Moldova. În acest sens, la 4 iunie 2019 la Chișinău, va fi organizată o Conferință națională cu participarea cercetătorilor și oficialilor din Uniunea Europeană. Pentru detalii urmăriți pagina www.ipre.mdși pagina de FacebookIPRE.

Evenimentul este organizat în cadrul proiectului „EU DEBATES CAFÉ: „Advancing the Knowledge and Expertise about EU’s Institutions and Policies in Moldova”, implementat de IPRE în cooperare cu Fundația Hanns Seidel în Republica Moldova și cu sprijinul  financiar al Ministerului Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare.




Ajută-ne să distribuim acest articol:
 

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.