hackathon

Raport de monitorizare nr. 4: Unele instituții media se eschivează de la reflectarea știrilor de interes public privind campania electorală

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația Presei Independente (API) au prezentat miercuri, 20 februarie, cel de-al patrulea raport de monitorizare a mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare. Raportul a cuprins perioada 9-16 februarie și datele de monitorizare a 28 de instituții mass-media – 12 posturi TV cu acoperire națională și 16 portaluri informaționale și ziare[1]. Monitorizarea va continua până la 24 februarie inclusiv și vor fi prezentate rapoarte săptămânale.

Potrivit rezultatelor monitorizării, în audiovizual, dintre candidații înscriși în cursa electorală în circumscripțiile uninominale, cei mai mediatizați au fost Vladimir Plahotniuc (PDM), Ilan Șor (Partidul Politic Șor), Vlad Bătrâncea (PSRM), urmați de Pavel Filip (PDM), Valeriu Munteanu (Blocul ACUM) și Călin Vieru (independent). ”În majoritatea cazurilor, de tonalitate pozitivă au beneficiat concurenții electorali în circumscripția națională PDM, urmați de PSRM și Partidul Politic Șor. Blocul ACUM a apărut în cele mai multe materiale cu tonalitatea negativă, fiind urmat de PDM, PSRM și Partidul Șor”, a subliniat Nadine Gogu, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent.

Postul public național de televiziune Moldova 1 a avut un comportament echilibrat. Postul public regional GRT a difuzat în buletinul de știri în limba rusă puține materiale relevante prezentei monitorizări. La posturile private Prime TV și Publika TV de cele mai multe ori, au avut acces reprezentanții PDM și candidații în circumscripții uninominale afiliați acestui partid, tonalitatea reflectării acestora fiind preponderent pozitivă. Canal 2 și Canal 3 au oferit spațiu relativ egal mai multor concurenți electorali în circumscripția națională. Atitudinea față de reprezentanții Blocului electoral ACUM și față de concurenții în circumscripții uninominale afiliați acestui bloc la Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3 a fost în majoritatea cazurilor negativă. Tonalitatea față de PSRM și președintele Igor Dodon a fost și negativă, și neutră. Posturile private NTV Moldova și Accent TV au reflectat preponderent activitățile reprezentanților PSRM și ale președintelui Igor Dodon. PDM și Partidul Șor au fost reflectați mai mult în tonalitate negativă, dar și neutră. Radiodifuzorii privați Pro TV și TV8 au oferit acces în știri și emisiuni/dezbateri mai multor actori politici, tonalitatea reflectării protagoniștilor fiind neutră. Jurnal TV a reflectat evenimentele electorale preponderent neutru. Televiziunea Centrală a alocat mai mult spațiu Partidului politic Șor și concurenților afiliați acestui partid în circumscripții uninominale, pentru care tonalitatea reflectării a fost mai mult pozitivă și neutră. Tonalitatea față de reprezentanții PSRM  și cei ai Blocului electoral ACUM a fost mai mult neutră, dar și negativă.

În presa scrisă și online, cele mai multe din portalurile și ziarele monitorizate au mediatizat activ desfășurarea campaniei electorale, dar sunt și portaluri care se eschivează de la reflectarea știrilor de interes public privind campania electorală, preferând să relateze despre campania electorală selectiv și sumar, sau în general să omită anumite subiecte. Puține surse media monitorizate se ocupă de informarea complexă a alegătorilor, inclusiv prin materiale de educație electorală. „Totuși, în raport cu perioadele precedente de monitorizare, în general, în presa online se observă o ușoară îmbunătățire a situației. Unele portaluri care favorizau masiv anumiți concurenți electorali au avut în ultima săptămână o tonalitate mai mult neutră. Totodată, sunt și portaluri care nu-și ascund preferințele politice, le promovează deschis, admit atacuri la persoană în cazul oponenților și nu oferă dreptul la replică persoanelor vizate în știri”, a precizat Petru Macovei, directorul executiv al API.

În perioada de raport, portalul Agora.md a păstrat tonalitatea generală neutră de prezentare a tuturor concurenților electorali în circumscripțiile națională și uninominale. Prin numărul mare de știri neutre și pozitive despre Igor Dodon, PSRM și unii candidați ai acestui partid, portalul Aif.md favorizează clar PSRM. Portalul Deschide.md i-a prezentat pe Igor Dodon și PSRM preponderent pe o tonalitate negativă. Portalul Diez.md a păstrat abordarea editorială preponderent neutră în raport cu majoritatea concurenților electorali, mai puțin față de Partidul Democrat. Portalul din Bălți Esp.md și portalul din Comrat Gagauzinfo.md au reflectat campania electorală din perspectivă regională, concurenții electorali fiind prezentați preponderent pe o tonalitate neutră. Ziarul Jurnal de Chişinău i-a prezentat pe tonalitate generală pozitivă sau neutră pe reprezentanții și candidații Blocului electoral ACUM, în timp ce PDM a fost prezentat atât negativ, cât și neutru, fiind ușor defavorizat. Portalul Kp.md a continuat să favorizeze editorial PSRM și pe președintele Igor Dodon. Portalul Moldova.org  și Newsmaker.md au păstrat tonalitatea generală neutră în majoritatea materialelor publicate care se referă la alegeri și concurenți. Portalul Noi.md a publicat un număr mare de știri despre activitatea președintelui Igor Dodon, pe o tonalitate generală neutră. Portalul Realitatea.md a relatat evenimentele ce țin de campania electorală în general neutru, cu o ușoară favorizare a PDM. Portalul Sputnik.md alocă în continuare un spațiu mare reflectării evenimentelor la care a participat Igor Dodon, favorizând PSRM. Portalul Timpul.md a continuat să favorizeze masiv PDM. În contrast, Igor Dodon, PSRM, liderii Blocului ACUM Andrei Năstase și Maia Sandu au fost defavorizați. Majoritatea absolută a știrilor cu caracter electoral, publicate de portalul Unimedia.info în perioada de raport, au prezentat concurenții electorali într-o tonalitate generală neutră. Portalul Zdg.md a menținut neutralitatea editorială în știri, iar editorialele au fost critice în raport cu unii concurenți electorali.

Mai multe detalii puteți găsi în Raportul de monitorizare.

Rapoartele de monitorizare integrale sunt publicate pe paginile web: www.alegeliber.mdwww.api.mdwww.media-azi.md

Pentru detalii suplimentare, contactați-ne la numărul de telefon 022 210602 sau la diana.lungu@api.md, persoană de contact: Diana Lungu, coordonatoare comunicare API.

Raportul este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația Presei Independente (API), membre ale Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte, în cadrul unui proiect de monitorizare a mass-media implementat cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA), al Guvernului Suediei și al Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID).  Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.

 

[1] Audiovizual: Moldova 1, GRT, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Pro TV Chișinău, TV8, Accent TV, TV Centrală. Portaluri online și presa scrisă: Agora.md, Aif.md, Deschide.md, Diez.md, Esp.md, Gagauzinfo.md, Jurnal de Chișinău (ziar), Kp.md, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md, Unimedia.info, Zdg.md 




Ajută-ne să distribuim acest articol:
 

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.