Raportul de monitorizare nr. 3: În audiovizual situația rămâne aproape neschimbată, în presa online s-a dublat volumul știrilor și se păstrează tendința de prezentare dintr-o singură sursă





Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI ) și Asociația Presei Independente (API) au prezentat miercuri, 13 februarie, cel de-al treilea raport de monitorizare a mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare. Raportul a cuprins perioada 1-8 februarie și datele de monitorizare a 28 de instituții mass-media – 12 posturi TV cu acoperire națională și 16 portaluri informaționale și ziare[1]. Monitorizarea va continua până la 24 februarie inclusiv și vor fi prezentate rapoarte săptămânale.

Potrivit rezultatelor monitorizării, în audiovizual, cea mai mare diversitate din punct de vedere tematic a fost atestată la posturile Pro TV, Jurnal TV, NTV Moldova și Accent TV. Cea mai mare vizibilitate din punctul de vedere al frecvenței și duratei aparițiilor în imagini și al intervențiilor directe în știri, emisiuni și dezbateri, au avut-o Partidul Democrat din Moldova (PDM), Partidul Socialiștilor din Moldova (PSRM), Blocul electoral ACUM, Partidul Politic Șor și Partidul Liberal (PL). Dintre candidații înscriși în cursa electorală în circumscripțiile uninominale, cei mai mediatizați au fost Vladimir Plahotniuc, Andrei Năstase, Maia Sandu, Călin Vieru și Constantin Țutu. „În audiovizual nu am înregistrat schimbări majore față de primele două rapoarte de monitorizare. Ca să te informezi corect despre alegeri trebuie să urmărești cel puțin cinci posturi TV. Unica schimbare pozitivă se observă la postul public Moldova 1 care a prezentat majoritatea știrilor pe o tonalitate neutră, în comparație cu primele două rapoarte. În rest, observăm aceeași situație. Posturile de televiziune locale au desfășurat dezbateri cu concurenții electorali pe circumscripțiile uninominale, în timp ce unele posturi cu acoperire națională au organizat preponderent dezbateri pe subiectul referendumului și nu despre alegerile parlamentare”, a precizat Nadine Gogu, directoarea Centrului Pentru Jurnalism Independent.

În perioada de raport, postul public național de televiziune Moldova 1 a avut o tonalitate neutră în reflectarea știrilor despre campania electorală. În emisiunile puse pe post de radiodifuzorul public regional GRT a fost remarcată tendința de favorizare a candidatului independent Nicolai Dudoglo. Posturile private cu acoperire națională Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika TV au reflectat similar campania electorală în știri, emisiuni și dezbateri. De cele mai multe ori, la aceste posturi au avut acces reprezentanții PDM și candidații afiliați acestui partid. NTV Moldova și Accent TV au acordat în continuare spațiu de emisie preponderent reprezentanților PSRM și președintelui Igor Dodon. Posturile private Pro TV și TV8  au reflectat neutru protagoniștii politici. În emisiunile puse pe post de Jurnal TV, tonalitatea pentru reprezentanții PDM și ai Partidului Șor a fost neutră și negativă. Televiziunea Centrală a alocat mai mult spațiu Partidului Politic Șor, pentru care tonalitatea reflectării a fost mai mult pozitivă și neutră. Tonalitatea față de reprezentanții PSRM și Blocului electoral ACUM a fost mai mult negativă, dar și neutră.

În presa scrisă și online, se accentuează promovarea de către unele portaluri a anumitor candidați și defavorizarea oponenților acestora sau trierea știrilor în funcție de preferințele lor politice. Dezechilibrul de gen al surselor și protagoniștilor s-a accentuat și mai mult. Astfel, în total la cele 16 portaluri online și ziare monitorizare, 54,2% din surse și protagoniști au fost de sex masculin și numai 11,3% de sex feminin. „Volumul materiale jurnalistice în această perioadă s-a dublat. În continuare sunt foarte multe materiale dezechilibrate, prezentate dintr-o singură sursă sau fără dreptul la replică. În general, portalurile cu cea mai mare audiență prezintă echilibrat campania electorală, dar avem și portaluri care favorizează anumiți candidați, transmițând mesaje deosebit de critice și chiar defăimătoare în raport cu oponenții”, a punctat Petru Macovei, directorul executiv al Asociației Presei Independente.

În perioada de raport, portalul Agora.md a continuat să prezinte informații relevante, având o tonalitate neutră. Portalul Aif.md a favorizat editorial Partidul socialiștilor și pe Președintele Igor Dodon. Portalul Deschide.md a prezentat mai des în context defavorizant Partidul socialiștilor și pe Igor Dodon. Portalul Diez.md a avut o abordare editorială în general echilibrată față de concurenții electorali, la fel ca și portalul Esp.md care însă a continuat să reflecte campania doar din perspectivă regională. Portalul din Comrat Gagauzinfo.md a reflectat campania selectiv, favorizând Partidul Socialiștilor și reflectând în general negativ Partidul Democrat. Ziarul “Jurnal de Chişinău” este critic faţă de Partidul socialiștilor, Partidul Democrat, Igor Dodon, Vladimir Plahotniuc și Ilan Şor. Portalul Kp.md continuă să defavorizeze Blocul electoral ACUM, în special pe Maia Sandu, favorizând Partidul socialiștilor și pe președintele Igor Dodon. Portalurile Moldova.org și Newsmaker.md au avut o politică editorială echilibrată și o tonalitate de reflectare neutră. Portalul Noi.md mediatizează intens activitatea lui Igor Dodon, favorizând în general Partidul socialiștilor. Portalul Realitatea.md a reflectat campania electorală, în general, echilibrat. Sputnik.md a publicat puține știri din campania electorală, abordarea fiind una selectivă. Timpul.md continuă să favorizeze editorial Partidul Democrat și pe Vladmir Plahotniuc. Unimedia.info a avut o atitudine/tonalitate preponderent neutră faţă de toţi concurenții electorali din rândul partidelor, însă tonalitatea de prezentare a lui Vladimir Plahotniuc/PDM a fost mai des negativă. Portalul Zdg.md a menținut abordarea generală neutră față de concurenții în alegeri, în editoriale remarcându-se tonalitate negativă față de PDM, PSRM și Partidul Șor.

Mai multe detalii puteți găsi în concluziile generale ale raportului.

Rapoartele de monitorizare integrale vor fi plasate în curând pe paginile web: www.alegeliber.mdwww.api.mdwww.media-azi.md

Pentru detalii suplimentare, contactați-ne la numărul de telefon 022 210602 sau la diana.lungu@api.md, persoană de contact: Diana Lungu, coordonatoare comunicare API.

Raportul este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI ) și Asociația Presei Independente (API), în cadrul unui proiect de monitorizare a mass-media implementat cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA), al Guvernului Suediei și al Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID).  Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.

 

[1] Audiovizual: Moldova 1, GRT, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Pro TV Chișinău, TV8, Accent TV, TV Centrală. Portaluri online și presa scrisă: Agora.md, Aif.md, Deschide.md, Diez.md, Esp.md, Gagauzinfo.md, Jurnal de Chișinău (ziar), Kp.md, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md, Unimedia.info, Zdg.md 




After display content

Ajută-ne să distribuim acest articol:
 

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.

Promo

promo

Promo

Promo