Avertizare
  • JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 3327

Ce este Transparenta?



În primul rand transparenta e mai mult un proces decat un product. Transparenta e un dialog despre ce schimburi de informatii sunt importante si relevante si cat de liber si cinstit este a avea acces la aceste informatii. Cum decide o companie ce si cum sa ofere din informatii, cine are acces la aceste informatii si cum compania decide sa raspunda la reactiile si feedback-ul acestor informatii.

În al doilea rand daca ne gandim la transparenta ca un proces, atunci avem o confruntare dintre comparabilitate si individualitate. ONG-urile au un mare interes in comparabilitate, in timp ce recunoscand ca acele companii care vor avea nevoie de a ajusta modul de raportare. Aspectele procesului de transparenta poate acorda legitimitate alegerilor facute in cadrul unui sistem de raportare flexibil.

În al treilea rand, transparenta e fundamentala pentru incredere si responsabilizare. Atunci cand actionarii straini au responsabilitatea de a face alegeri informate, comportamentul corporativ este influentat. Cu ajutorul transparentei, comunitatile si persoanele beneficiare au parte de responsabilitate, in schimb companiile consolideaza increderea pentru a-si conduce afacerile cat mai eficient.

Un sistem transparent ar furniza la timp date corespunzatoare pentru public cu specificul care ii priveste, si o organizatie ar trebui sa fie pro-activa in evaluarea nevoilor de informatii si date,  dar de asemenea, sa raspunda nevoilor specifice de informare, care sa permita partilor interesate de a influenta acest schimb de informatii.

Totusi ce fel de date si in ce domenii?

  • Responsabilitatii sociale, inclusiv practici de munca, etice, de performanta, finante,  
    mediului de securitate si sanatate
  • Drepturile Omului

Pentru beneficiari este important  de a le se oferi o gama variata in domeniul de aplicare a informatiilor la diferite nivele. Pentru acestea este nevoie de a se gasi cai cat mai eficiente de a face informatia cat mai accesibila. Pentru organizatii, acestea colecteaza multa informatie care este oferita regulatorilor guvernamentali, ceea ce lasa un spatiu foarte ingust pentru accesul public. Asa incat desi e provocator, trebuie sa existe credibilitate si verificabilitate, in acest caz multe ONG-uri recurg la a treia perspectiva, adica o persoana din exterior pentru a face propriile interpretari.

La cel mai inalt nivel (si pe termen lung),  transparenta ar putea ajuta la realizarea de durabilitate si imbunatatirea calitatii vietii printr-o mai buna  performanta:

  • Realizarea echitatii, justitiei si drepturilor fundamentale ale omului
  • Îmbunatatirea vietii  consumatorilor
  • Contributia la o lume durabila
  • Stabilirea unor economii durabile

Transparenta este mult mai mult decat pur si simplu in conformitatea cu reglementarile in jurul divulgarii anual a rapoartelor si conturilor financiare; este vorba de angajarea cu principalele parti interesate pentru a intelege nevoia de informatie si sa raspunda de aceste nevoi, astfel incat sa poata face alegeri in cunostinta de cauza in ceea ce priveste organizatia.

O mai mare transparenta va imbunatati performanta. Fiind transparent deschide canale  
de comunicare cu partile interesate, se bazeaza pe  incredere si imbunatateste impactul. ActionAid International, pentru exemplu, a constatat ca furnizarea de informatii pentru beneficiari cu privire la modul lor de a cheltui banii, si apoi deschiderea de spatiu pentru comentarii in acest sens, a condus la o alocare mai eficienta a resurselor si o mai buna aliniere a cheltuielilor.

Si totusi exista riscuri asociate cu transparenta, daca aceasta nu e gandita cum trebuie. Transparenta are obiceiul de a se regenera de sine statator. Deschiderea unui subiect duce de obicei la aparitia intrebarilor despre altul. De exemplu, cu o transparenta ridicata in ceea ce priveste utilizarea resurselor financiare, ONG-urile cred a fi necesar de asemenea sa explice impactul activitatilor sale. În unele cazuri transparenta are efecte distrugatoare. De exemplu in Filipine, au existat ingrijorari intre ONG-uri, daca salariile si informatiile oficiale sa fie facute publice asta nu ar creste riscul rapirii staff-ului din interiorul acestor ONG-uri.

Îmbarcarea la gradul de transparenta, prin urmare, necesita o atentie de gandire si de planificare strategica. Transparenta trebuie sa fie despachetata in functie de specificul fiecarei organizatii, sectorului si de contextul in care acestea opereaza. Nu exista nici o dimensiune ce se potriveste tuturor abordarilor.

Surse:

  1. http://www.oecd.org/dataoecd/28/57/36203798.pdf
  2. http://www.pacinst.org/topics/globalization_and_environment/management_and_reporting/transparency_workshop_proceedings.pdf