”Ești informat - ești independent!”: sesiunile de educație mediatică au continuat în nordul țării



”Ești informat - ești independent!” – acesta a fost genericul a două lecții de educație mediatică, organizate joi, 19 noiembrie, de Centrul pentru Jurnalism Independent, la Liceul ”Victor Dumbrăveanu” din satul Corlăteni, raionul Râșcani, și la Liceul ”Vasile Alecsandri” din orașul Bălți.

În cadrul întâlnirii, tinerii au menționat că funcția principală a mass-media este de a informa, dar acest lucru nu se întâmplă întotdeauna, de aceea ei nu cred în tot ce scrie presa. Unul dintre motivele neîncrederii invocate de elevi a fost că presa nu oferă publicului informații adevărate, credibile și că ei, la nivel intuitiv, simt aceste neadevăruri, atunci când citesc ziare, vizionează emisiuni la TV sau ascultă radioul.

Pentru a se informa corect și a putea analiza în cunoștință de cauză materialele jurnalistice, nu doar bazându-se pe propria intuiție, elevii, împreună cu Liubomir Guțu, student la Jurnalism, Universitatea de Stat ”A. Russo” din Bălți, au definit rolul mass-media, în general, și au elucidat, în particular, structura știrii și caracteristicile acesteia. Apoi, de la teorie ei au trecut la practică, ilustrând aceste definiții și concepte prin exemple de știri mai mult sau mai puțin profesioniste din presa națională și internațională. Pentru a înțelege și mai bine rolul jurnalistului în informarea publicului, participanții la lecțiile mediatice au vizionat video-clipul realizat de CJI ”Încrederea publicului față de jurnaliști”.

În altă ordine de idei, elevii au fost familiarizați cu conceptul de manipulare, pe care l-au asociat cu termenii de minciună, mod de a impune cuiva o opinie. Totodată, s-a discutat și despre unele instrumente de manipulare, folosite în materialele jurnalistice, cum ar fi, trucuri video, efecte muzicale, surse selective, titluri manipulatoare. Pentru a nu deveni victime ale manipulării, elevii au fost încurajați să varieze sursele din care se informează, să analizeze ceea ce citesc în mass-media și, la rândul lor, să transmită aceste cunoștințe și sfaturi membrilor familiei, prietenilor și altor membri ai comunității din care fac parte.

La final, câțiva participanții la eveniment ne-au împărtășit opiniile lor față de cele învățate.
Ana Bologa, elevă la Liceul ”V. Dumbrăveanu” din Corlăteni: ”Astfel de activități mediatice au un rol fundamental în dezvoltarea fiecărui tânăr, deoarece ne ajută să alegem corect sursele din care ne informăm și să nu ne lăsăm manipulați de mass-media”.

Daniela Cateli, elevă la Liceul ”V. Alecsandri” din Bălți: ”Am descoperit de ce trebuie să fiu corect informată și în ce constă esența unei știri. Cred că un bun cetățean este obligat să știe cum să determine veridicitatea unei știri, în cel mai riguros mod”.

Precizăm că, alte patru lecții de educație mediatică vor fi organizate în diferite localități din țară, cu ajutorul unui grup de studenți și lectori universitari care, în august 2015, au beneficiat de instruire în domeniul educației mediatice în cadrul unui program similar implementat de CJI.

Lecțiile mediatice sunt desfășurate în cadrul proiectului "Libertatea de exprimare și dezvoltarea mass-media în Europa de Est, de Sud-Est și Caucazul de Sud" implementat de CJI cu sprijinul Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.