DIRIGINTII VOR STI MAI MULT DESPRE EFECTELE MIGRATIEI ASUPRA COPIILOR



Circa 150 de profesori-diriginti din raioanele Cimislia, Anenii Noi si Calarasi participa la cursuri de instruire privind efectele migratiei asupra copiilor, in cadrul proiectului €žIncluderea sociala a copiilor ramasi fara ingrijire parinteasca in urma migratiei", desfasurat de catre Centrul de Informare si Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC).


Potrivit Danielei Platon, coordonator monitorizare si evaluare in cadrul proiectului, la cursurile cu durata de 3-4 zile participa diriginti ai claselor 5 -10 si directori adjuncti pentru educatie din 30 de comunitati din 3 regiuni, cele mai afectate de migratia parintilor.

Instruirea vizeaza aspecte precum consecintele migratiei parintilor asupra dezvoltarii emotionale si sociale a copiilor, necesitatile specifice copiilor migrantilor, strategii si activitati necesare pentru formarea abilitatilor de viata independenta a copiilor migrantilor, modalitatile de acordar e a suportului psihologic copiilor, activitati extrascolare care ar contribui la confortul copiilor, activitati cu parintii care intentioneaza sa migreze etc.

Ulterior instruirii, dirigintii aplica abilitatile si cunostintele in cadrul orelor educative si in activitatile extrascolare.

In cadrul aceluiasi proiect, CIDDC a elaborat cartea de buzunar pentru copii migrantilor €žSingur acasa", cartea €žCopilul meu singur acasa" destinata parintilor plecati peste hotare si ingrijitorilor copiilor lor, precum si Ghidul pentru profesionistii care lucreaza cu copiii migrantilor.

Proiectul €žIncluderea sociala a copiilor ramasi fara ingrijire parinteasca in urma migratiei" este implementat de catre CIDDC, in colaborare cu Ministerul Educatiei si Tineretului, cu suportul financiar al Organizatiei Suedeze Radda Barnen (Salvati Copiii), Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa (OSCE) si Organizatiei Internationale pentru Migratie (OIM).

Potrivit unui studiu realizat de catre CIDDC cu suportul UNICEF in 2006, copiii ai caror parinti sunt plecati peste hotare se confrunta cu stari emotionale dificile si neplacute - devin tristi, se simt izolati, plang, au sentimente de insecuritate. In cele mai dese cazuri, performanta scolara a copiilor descreste ca rezultat al lipsei suportului parintilor si timpului necesar pregatirii temelor, dar si din cauza convingerii ca studiile sunt inutile.

Rezultatele studiului arata ca lipsa supravegherii adultilor si a oportunitatilor de organizare a timpului liber, dispunerea de mijloace financiare, precum si presiunea semenilor sporesc vulnerabilitatea copiilor migrantilor in fata unor riscuri legate de consumul de substante nocive, abandonul scolar, relatii sexuale precoce si comportamente deviante.

 

www.info-prim.md