Moldova 1 şi-a recuperat caracterul public, expert APEL



altCompania „Teleradio-Moldova” (TRM) a reconfirmat tendinţa clară de recuperare a caracterului său public, tendinţă sesizată la alegerile din anul 2010. Aceasta este concluzia experţilor Asociaţiei Presei Electronice (APEL), expusă în cadrul raportului de monitorizare a procesului de reflectare a campaniei electorale pentru alegerile locale din 5 iunie, transmite Info-Prim Neo. 

Potrivit expertului APEL, Vlad Ţurcan, în perioada 1 mai – 5 iunie, postul public de televiziune Moldova 1 a difuzat în programele sale informative 524 de ştiri despre alegeri şi concurenţii electorali. Dintre aceste, 382 au fost ştiri simple, iar 142 ştiri conflictuale. „Cel mai mediatizat actor politic personalizat a fost preşedintele interimar, Marian Lupu, lider al PDM. Acesta a apărut de 121 de ori în ştirile de la Moldova 1, fiind urmat în acest clasament de vicepreşedintele PL, Dorin Chirtoacă, candidat la funcţia de primar al municipiului Chişinău, care a acumulat 97 de prezenţe”, a declarat Vlad Ţurcan în cadrul unei conferinţe de presă. 

Expertul APEL a mai menţionat că PLDM conduce detaşat în topul partidelor menţionate în ştirile electorale ale postului public de televiziune. Formaţiunea politică a acumulat 248 de prezenţe în ştiri, urmată de PCRM cu 174 de prezenţe şi PDM cu 132 de prezenţe. Cel de-al patrulea partid în top, PL, a fost menţionat de 118 ori. Totodată, acesta a mai menţionat că situaţia rămâne neschimbată în ceea ce priveşte durata prezenţei partidelor în ştirile de la Moldova 1. PLDM a acumulat 3165 de secunde, urmat de PCRM cu 1909 de secunde, PDM cu 1573 de secunde şi PL cu 1322 de secunde. 

Vlad Ţurcan a subliniat că politicienii, funcţionarii şi cetăţenii de rând au fost reprezentanţi în proporţie aproape egală în ştirile de la Moldova 1, aceştia fiind puşi pe categorii, iar fiecărei categorii revenindu-i aproximativ câte o treime din timpul acordat ştirilor electorale. 

Expertul a mai spus că în programele informative Moldova 1a depăşit de multe ori durata permisă a ştirilor despre evenimentele electorale, însă a avut o politică editorială coerentă, orientată spre satisfacerea nevoilor informaţionale ale publicului cu referire la întregul proces electoral. 

„Postul public de televiziune a organizat dezbateri în perioada 4 mai – 3 iunie pentru candidaţii la funcţiile de primar în municipiile Chişinău, Bălţi şi Comrat şi pentru formaţiunile politice implicate în procesul electoral. Moldova 1 a difuzat în perioada de referinţă 15 programe de dezbateri electorale, cu o durată totală de 817 minute, la care au participat 35 de actori politici”, a mai menţionat Vlad Ţurcan. 

Monitorizarea de către APEL a fost efectuată în perioada 1 mai – 5 iunie, cu sprijinul Fundaţiei Soros-Moldova, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte.