Vice-președintele american ajunge (întâmplător) în R.Moldova…




Vizita înaltului oficial american ne-a prins nepregătiți, autoritățile cârpind în ultimele clipe străzile deteriorate de timp, lipsă de bani și iresponsabilitate politică, încercând să imprime infrastructurii rutiere o imagine corespunzătoare unei capitale cât de cât “europene”. Lucrări de amenajare a traseelor pe care sosesc deobicei personalitățile politice străine reprezintă o practică obișnuită, dar niciodată nu a provocat atâta zarvă și incomodități pentru autorități și locuitorii capitalei. Sunt două ipoteze care explică această încurcătura în care a nimerit partea gazdă. Or, vizita vicepreședintelui american este într-atât de istorică că și pregătirile sunt extraordinare, fie al doilea om în statul american a hotărât în ultimul moment că ar trebui să ne viziteze. Oricare din aceste scenarii ar fi valabil, consecința este aceeași – criză de timp acută pentru administrația moldoveană.

Judecând strict după graba și lucrul de mântuială pe care îl îndeplineau drumarii, impuși să niveleze suprafețele itinerarelor alese pentru circulația cortegiului oficialului american, avem impresia că R.Moldova a prins trenul pe ultima sută de metri, reușind să convingă Washingtonul să ne includă în turneul diplomatic al vice-președintelui american. Recunoaștem însă că autoritățile de la Chișinău au depus eforturi mediatice pentru a prezenta vizita, cu adevărat istorică, a oficialul american de rang înalt drept ceva exclusiv și special pentru R.Moldova. Puțini oficiali, dar și formatori de opinie publică autohtoni, au subliniat acest aspect esențial, ce sugerează locul real al Moldovei în misiunea diplomatică a lui Joe Biden în Europa. 

Un argument frivol la prima vedere, dar reparația urgentă a drumurilor avariate dovedește că vizita lui Biden nu a fost planificată din timp, fiind un produs al activității diplomatice colective a diplomației moldovenești împreună cu Ambasada SUA de la Chișinău. Posibil, anumite intervenții diplomatice le-a avut și Bucureștiul, care spre deosebire de noi are în activ un parteneriat strategic funcțional cu autoritățile de peste ocean.

Altă particularitate importantă este faptul că agenda vizitei, precum și durata prezenței lui Biden la Chișinău, sunt destul de modeste. Așadar, potrivit anumitor surse, vizita lui Biden va dura aproximativ 6 ore. Iar agenda este scundă și cel mai probabil nu va include nimic serios ce ar putea impulsiona reglementarea transnistreană, pe care pune accentul foarte mult partea moldoveană. Aceasta poate fi dedus inclusiv din discursul ambasadorului american, înainte de sosirea lui Biden, care a evitat să specifice că dosarul transnistrean ar figura în în discuțiilr din timpul acestei vizite [1] istorice extrem de importante pentru opinia publică din R.Moldova.  De aceea Biden se va concentra pe tematica integrării europene, susținută de americani din varie motive politice și geopolitice, tocmai relevantă în contextul dialogului avansat dintre R.Moldova și UE.

Abordarea subiectului european, chiar dacă este una salvatoare în contextul în care nu au fost anticipate chestiuni mai complexe – precum cel transnistrean sau deschiderea unor negocieri privind fundamentarea unui parteneriat strategic, vine în ajutorul guvernării moldovenești. Aceasta reprezintă o investiţie serioasă în legitimitatea AIE-2, care parcurge o perioadă dificilă, din cauza numeroaselor scandaluri, neînțelegeri și rivalități politice interne, la care se mai adaugă și ofensivele comuniștilor din opoziție.

Cu certitudine vizita lui Biden va rămâne în memoria moldovenilor și a oficialilor datorită eminenții sale istorice, întipărindu-se și în memoria Chișinăului pentru blocarea străzilor, împânzirea lor de către reprezentanții serviciilor de securitate americane, precum și a calvarului cauzat de lucrările grabnice de “reabilitare” a drumurilor rămase altădată fără grija autorităților de resort.

Adițional, atenția pe care Biden ne-o acordă nouă, ca urmare a circumstanțelor mai mult accidentale decât aranjate din timp, a stârnit invidie la Tiraspol [2], unde administrația separatistă s-a arătat deranjată de faptul că oficialul american o neglijează. Reproșul separatiștilor se rezumă la aceea că Chișinăul l-ar putea influența pe Biden, informându-l unilateral despre situația din regiune. Chiar dacă pare caraghioasă poziția Tiraspolului indică o emergență a pretențiilor politice a regiunii separatiste. Mai mult decât atât, acest demers stângaci vine să provoace anumite reacții din partea Chișinăului sau a Ambasadei americane, pentru a fi folosite ulterior în scopuri propagandistice, electorale, dar și pentru acuzarea unor noi motive ce ar putea tărăgăna reluarea negocierilor oficiale.

Cât de importantă nu ar fi vizita lui Biden pentru promovarea imaginii guvernării pro-europene de la Chișinău, oricum gestul american, cât de “întâmplător” nu ar fi el, conține o chemare clară de a continua reformele inițiate de AIE-1 și AIE-2. Aceasta reprezintă o tentativă de sorginte euro-atlantică  de angajare a forțelor politice într-un proces ireversibil de încetățenire a democrației în R.Moldova.

Cu toate acestea, Chișinăul uită că democrația este în corelație cu respectarea și apărarea drepturilor omului (cu referire la parcursul anevoios al Legii privind Prevenirea şi Combaterea Discriminării), care însă la moment devin monedă de schimb și obiectul unor intrigi politice, despre care trebuie să afle în mod obligatoriu și liderul american, al cărei țări promovează la scară globală principiile democrației și drepturilor omului.

Referințe:

1. Sprijinul SUA pentru reformele de integrare UE, http://www.europalibera.org/content/article/2333178.html

2. Тирасполь хотел бы самостоятельно разъяснить вице-президенту США позицию по вопросу молдо-приднестровского урегулирования, http://www.nr2.ru/pmr/323558.html


Filed under: AIE-2, moldova, Relatiile RM-SUA
Posted: 2011-03-10 23:57:23

Observatorul Politic