Elena Rudoi: ,,Un bun formator trebuie să fie creativ și flexibil”



elena rudoi 3 pozaEnergică, plină de entuziasm și receptivă la orice acțiune de voluntariat, acestea sunt calitățile pe care le posedă eroina interviului, Elena Rudoi, tânăra care acceptă provocările cu brațele deschise. Face parte din Cursul de Lungă durată de Formare de Formatori implementat de Institutul de Instruire în Dezvoltare “MilleniuM” și consideră că datorită acestui curs a reușit să-și aprofundeze cunoștințele în domeniul educației non-formale.


Ce te-a motivat să te implici in proiectul “Promovarea educaţiei non-formale de calitate în domeniul tineret în Republica Moldova”?

Sunt interestă de educația non-formală și știu că este domeniul în care voi activa cel puțin în următorii ani. Din acest motiv atunci când am aflat despre proiectul dat, știind că este unul pe termen lung și implică training-uri care acoperă mai multe domenii importante pentru mine și pentru viitorul meu.

Fiind deja al 5 modul, cum te-a ajutat proiectul, ce schimbări ai observat la tine ca formator?

Pe parcursul proiectului am avut ocazia să facem schimb de idei și metode de lucru cu ceilalți participanti și asta cred că este cel mai important rezultat pentru mine. În același timp am început să atrag atenție la detalii mici pe care le fac în timpul unui training: în ce mod livrez informația, cum transmit mesajul participanților și care este feedback-ul. Faptul că avem de realizat o temă pentru acasă și o mică raportare îmi permite să pun accent pe autoevaluare și astfel îmi îmbunătățesc câte puțin tehnicile de lucru.

Cum a fost tema pentru acasă și ce dificultăți ai întâlnit?

A fost interesant și util pentru mine, dar cred eu că și pentru participanții la training. Nu am întâlnit dificultăți pentru că este clar explicat conceptul de lucru și pentru că nu sunt la prima experiență de livrare a unui training. Am ales un grup de studenți din anul III la Psihologi și am discutat cu ei despre stereotipuri și discriminare. Știam că anterior au abordat această temă cu profesoara lor, respectiv am trecut direct la subiect. Am avut o activitate de grup interesantă și provocatoare pentru ei care a provocat discuții și dezbateri foarte interesante și productive. Am fost impresionată de interesul și entuziasmul lor.
Concluzia? Tare aș vrea să ajungem la momentul când în instituțiile de învățământ se vor introduce cât mai multe elemente de educație non-formală. Astfel va fi apreciată fiecare minte și personalitate din țara noastră.

Ce calități și aptitudini consideri că ar trebui să aibă un bun formator?

Mie imi place cuvântul ,,autentic”, îl utilizăm des în grupul nostru de formatori. Consider că un bun formator ar trebui să poată crea o atmosferă pozitivă și productiva în grup, să fie creativ și flexibil.
Fiind formator, îi înveți pe participanți unele lucruri, dar ce ai învățat tu de la ei?
Învăț să văd lucrurile din perspectiva fiecărui participant în parte. Îmi place să observ cât de diferit poate fi văzut un lucru. Cel mai genial în educția non-formală este că fiecare părere e corectă. Fiind formator ai ocazia să aduni idei frumoase și energie pozitivă.

Cu ce alte activități de mai ocupi?

Sunt implicată într-un proiect din cadrul organizatiei ”Parteneriate pentru fiecare copil” și în același timp am început să lucrăm cu un grup de prieteni asupra creării unui ONG. Planificăm să facem lucruri frumoase și interesante .