Turismul rural în Republica Moldova: Alo, se poate să vorbim deschis?



Cîteva dintre concluziile studiului Institutului pentru Inițiative Rurale privind dezvolarea turismului rural în Moldova:

1️⃣ În virtutea realităților economice și geografice, Moldova cedează vecinilor săi - României și Ucrainei - la capitolul atractivității turistice. De aici trebuie să pornească prioritățile de dezvoltare în domeniu, priorități care să pună în valoare avantajele competitive ale RM (argumente în publicație) 〽️📊

2️⃣ Deși turismul rural pare a fi o nișă atractivă și simpatizată de mulți cetățeni, în viitorul previzibil, în condițiile actuale, turismul rural nu poate deveni un sector economic veritabil sau o sursă de venit esențială. Chiar dacă mulți fermieri nutresc ideea deschiderii unor pensiuni (agropensiuni sau idei conexe), trecerea de la idee la faptă este dificilă. Fermierii trebuie să se „coacă” ca antreprenori. Cea mai evidentă barieră este lipsa de experiență în gestionarea afacerilor turistice din partea fermierilor, dar și „optica” opacă sau incompletă a decidenților de politici publice și desigur deficitul resurselor investiționale pentru a susține masiv și sistemic (pecuniar și la nivel de consultanță) afaceri de acest gen.

3️⃣ Pentru o schimbare de paradigmă este important ca decidenții de politici în domeniu și antreprenorii să înțeleagă că turiștii rurali sunt atrași nu doar de destinații turistice, gospodării rurale și peisaje naturale, dar MAI ALES de experiențe și senzații captivante de călătorie. Turistul modern este în căutarea necunoscutului, a locurilor neexplorate ce au un trecut istoric, a experiențelor noi, a senzațiilor culinare și imersiunilor culturale ce produc memorii și trăiri plăcute - toate acestea cuplate la un mediu de odihnă plăcut, prietenos, sigur și ușor accesibil. (detalii în policy brief)

4️⃣ Cu anumite resurse, eforturi și dedicație, turismul rural poate evolua rapid și deveni o sursă de venit complementară, poate chiar importantă, care va suplini venitul provenit din sursele tradiționale. O soluție pertinentă ar fi mobilizarea unor resurse de capital care depășesc posibilitățile private, dar și educarea factorilor de interes.

↘️ Pentru mai multe detalii vă invitătăm să accesați linkul cu publicația: https://www.iri.md/wp-content/pdf/PB5_Feb-2022_Ro.pdf 

alo turism