Despre schimbarea in ONG

caraseni“Nimic nu este mai constant decit schimbarea” sunt cuvintele rostite acum multi an de catre un filozof . Nu stiu de ce aceste ginduri mi-au venit in gind tocmai acum, probabil si prin prisma timpurilor tulburi pe care le traverseaza societatea noastra. Am auzit de atitea ori despre necesitatea schimbarii in societatea noastra incit am decis sa abordez acest subiect in cadrul si in limitele societatii civile din Moldova, mai exact a sectorului neguvernamental.

Schimbarea adevarata la scara larga nationala adesea este impulsionata de “jos in sus” (uneori cu un pret foarte mare, chiar victime, din pacate) insa se asteapta a avea efecte de “sus in jos”. Insa furtuna trece, apele se linistesc aparent si fiecare revine la cercul sau.

Intrebarea mea este: Dar in sectorul “nostru” asociativ ce se aude cu schimbarea? Din pacate, anul trecut multi din cei care au solicitat schimbarea au fost fortati din sectorul asociativ in cel de politie, este adevarat ca schimbarea (inclusiv in ONG) este nu doar necesara si importanta, dar si dureroasa.

Daca e sa analizam sectorul asociativ din tara noastra, la inceputul anilor 90, erau citeva zeci de organizatii nationale, ONG locale aproape ca nu existau, iar donatorii abia apareau fiind debusolati de “ce trebuie de facut”. Aproape fiecare initiativa a ONG era noua, salutabila si necesara pentru societatea noastra, iar cerinetle donatorilor erau minime.

Treptat numarul organizatiilor neguvernamentale a inceput sa creasca in progresie geometrica an de la an atit la scara nationala cit si locala. A crescut si numarul donatorilor desi nu in progresie geometrica si nici macar aritmetica. Bineinteles au crescut si cerintele/standardele corespunzatoare, astfel a inceput  “concurenta”, din pacate, la noi in tara nu pentru beneficiari, ci pentru fonduri. Vom ajunge si la etapa cind ONG vor concura si pentru beneficiari. Atunci vor avea de cistigat toti: beneficiarii, comunitatea locala, ONG, donatorii si societatea in ansamblu, iar ONG vor solicita instruiri si asistenta in domeniul Managementului calitatii. Insa mai e relativ cale lunga pina atunci, desi suntem “in grafic” in acest sens.

Deja nu este suficient ca un ONG sa vrea sa faca bine cuiva, donatorii tot mai inisistent si pe buna dreptate examineaza capacitatea organizatiei, impactul si eficacitatea activitatii acesteia, imaginea, credibilitatea etc. Proiectul sau ideea proiectului poate fi “furata” sau imprumutata, insa nu poate fi furata sau imprumutata capacitatea, credibilitatea sau imaginea organizatiei, acestea pot fi doar pierdute.

In astfel de conditii este important ca ONG nu doar sa reactioneaze la schimbarile ce au loc in societate si in sectorul non-profit, ci sa le sesizeze si  implementeze cit mai rapid si mai eficient.

Este aproape imposibil ca ONG sa promoveze o schimbare  in societate/comunitate, fara a o opera mai intii in cadrul organizatiei atit la nivel individual cit si la nivel organizational.

De regula, membrii echipei ONG sunt implicati in activitatile cotidiene si adesea nu pot vedea “imaginea de ansamblu” si identifica tendintele din sectorul asociativ, de aceea conteaza foarte mult cine este “agentul schimbarii” in ONG, care sunt “rezistentele la schimbare”, care sunt etapele planificate de gestionare a schimbarilor organizationale etc.

La aceaste si la mai multe intrebari voi incerca sa ma refer in articolul urmator, pina atunci insa cred ca sunteti de acord ca este important sa avem o viziune corecta vis -a –vis de ce se intimpla in jurul nostru, idiferent de aparente.

Batrinii spun ca apa trece si spun ca pietrele ramin,

Dar  totul altefel se petrece pe vechiul nostru glob batrin,

Caci cit de tare este piatra, se macina si trece stind

Iar dupa crunta-i macinare ramin doar apele curgind !

 

Pe curind,    

Gheorghe Caraseni

Februarie 2010


Nu uitați să recomandați acest articol prietenilor!

Recomandari din ultima luna:

 

 

 

 

Fundraising

Cum poti face o campanie de fundraising de succes

United Way Romania finanteaza anual zeci de ONG-uri, prin fonduri obtinute integral din campanii de fundraising. Presedintele organizatiei vorbeste despre ce inseamna o campanie de fundraising de succes. Din punctul meu de vedere, actiunea de strangerea de fonduri trebuie gandita ca un business. Ba...

Read more

Marketing Nonprofit

Idei pentru un Web Site de succes

Web-design-ul unei organizatii este de o importanta deosebita. In capitolul "Inspirind donatorii online" din cartea Strategiile Non-profit pe Internet, Todd Baker dezvaluie mai multe idei:

Read more

Management Nonprofit

Organizatiile necomerciale vor avea IDNO

Organizatiile necomerciale vor avea IDNO

Tin sa aduc la cunostinta intregii societati civile ca la 08 mai 2009 in Monitorul Oficial a fost publicata Hotarirea Guvernului nr.345 din 30 aprilie 2009 cu privire la Registrul de stat al organizatiilor necomerciale si aprobat Regulamentul cu privire la Registrul de stat al organizatiilor necomer...

Read more

Promo

CIVIC.MD pe Facebook

Promo

Promo

Hostingul pentru portalul CIVIC.MD este oferit de compania Amplica, hostingul pentru sistemul de gestionare a publicitatii este oferit de compania Starnet

Find us on Google+
Google