Despre schimbarea in ONG

caraseni“Nimic nu este mai constant decit schimbarea” sunt cuvintele rostite acum multi an de catre un filozof . Nu stiu de ce aceste ginduri mi-au venit in gind tocmai acum, probabil si prin prisma timpurilor tulburi pe care le traverseaza societatea noastra. Am auzit de atitea ori despre necesitatea schimbarii in societatea noastra incit am decis sa abordez acest subiect in cadrul si in limitele societatii civile din Moldova, mai exact a sectorului neguvernamental.

Schimbarea adevarata la scara larga nationala adesea este impulsionata de “jos in sus” (uneori cu un pret foarte mare, chiar victime, din pacate) insa se asteapta a avea efecte de “sus in jos”. Insa furtuna trece, apele se linistesc aparent si fiecare revine la cercul sau.

Intrebarea mea este: Dar in sectorul “nostru” asociativ ce se aude cu schimbarea? Din pacate, anul trecut multi din cei care au solicitat schimbarea au fost fortati din sectorul asociativ in cel de politie, este adevarat ca schimbarea (inclusiv in ONG) este nu doar necesara si importanta, dar si dureroasa.

Daca e sa analizam sectorul asociativ din tara noastra, la inceputul anilor 90, erau citeva zeci de organizatii nationale, ONG locale aproape ca nu existau, iar donatorii abia apareau fiind debusolati de “ce trebuie de facut”. Aproape fiecare initiativa a ONG era noua, salutabila si necesara pentru societatea noastra, iar cerinetle donatorilor erau minime.

Treptat numarul organizatiilor neguvernamentale a inceput sa creasca in progresie geometrica an de la an atit la scara nationala cit si locala. A crescut si numarul donatorilor desi nu in progresie geometrica si nici macar aritmetica. Bineinteles au crescut si cerintele/standardele corespunzatoare, astfel a inceput  “concurenta”, din pacate, la noi in tara nu pentru beneficiari, ci pentru fonduri. Vom ajunge si la etapa cind ONG vor concura si pentru beneficiari. Atunci vor avea de cistigat toti: beneficiarii, comunitatea locala, ONG, donatorii si societatea in ansamblu, iar ONG vor solicita instruiri si asistenta in domeniul Managementului calitatii. Insa mai e relativ cale lunga pina atunci, desi suntem “in grafic” in acest sens.

Deja nu este suficient ca un ONG sa vrea sa faca bine cuiva, donatorii tot mai inisistent si pe buna dreptate examineaza capacitatea organizatiei, impactul si eficacitatea activitatii acesteia, imaginea, credibilitatea etc. Proiectul sau ideea proiectului poate fi “furata” sau imprumutata, insa nu poate fi furata sau imprumutata capacitatea, credibilitatea sau imaginea organizatiei, acestea pot fi doar pierdute.

In astfel de conditii este important ca ONG nu doar sa reactioneaze la schimbarile ce au loc in societate si in sectorul non-profit, ci sa le sesizeze si  implementeze cit mai rapid si mai eficient.

Este aproape imposibil ca ONG sa promoveze o schimbare  in societate/comunitate, fara a o opera mai intii in cadrul organizatiei atit la nivel individual cit si la nivel organizational.

De regula, membrii echipei ONG sunt implicati in activitatile cotidiene si adesea nu pot vedea “imaginea de ansamblu” si identifica tendintele din sectorul asociativ, de aceea conteaza foarte mult cine este “agentul schimbarii” in ONG, care sunt “rezistentele la schimbare”, care sunt etapele planificate de gestionare a schimbarilor organizationale etc.

La aceaste si la mai multe intrebari voi incerca sa ma refer in articolul urmator, pina atunci insa cred ca sunteti de acord ca este important sa avem o viziune corecta vis -a –vis de ce se intimpla in jurul nostru, idiferent de aparente.

Batrinii spun ca apa trece si spun ca pietrele ramin,

Dar  totul altefel se petrece pe vechiul nostru glob batrin,

Caci cit de tare este piatra, se macina si trece stind

Iar dupa crunta-i macinare ramin doar apele curgind !

 

Pe curind,    

Gheorghe Caraseni

Februarie 2010


aboneaza

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.

Voi ştiaţi că fiecare ONG poate adăuga gratuit pe CIVIC.MD ştiri şi anunţuri? Trimiteţi un mesaj la [email protected] dacă aveţi întrebări sau urmati instructiunile de aici.

Publicitate

Fundraising

13 cele mai frecvente greseli la scrierea proiectelor

1. Nerespectarea instructiunilor de scriere a cererilor de finantare: Cererea de finantare nu corespunde cerintelor inaintate de finantator, in special in ce priveste volumul, formatul, numarul de pagini - in consecinta, cererea este calificata drept necorespunzatoare si nici macar nu este citita. ...

Read more

Marketing Nonprofit

Promoveaza-ti Organizatia cu ajutorul semnaturii de email

Email-ul ofera o modalitatea zilnica, simpla de a face publicitate ONG-ului tau Contine email-ul tau o gluma sau un citat filozofic a unui poet decedat? Daca da, atunci pierdeti cea mai mare oportunitate de a va promova organizatia gratis. O semnatura de email este textul care il vedet...

Read more

Management Nonprofit

Despre schimbarea in ONG

Despre schimbarea in ONG

“Nimic nu este mai constant decit schimbarea” sunt cuvintele rostite acum multi an de catre un filozof . Nu stiu de ce aceste ginduri mi-au venit in gind tocmai acum, probabil si prin prisma timpurilor tulburi pe care le traverseaza societatea noastra. Am auzit de atitea ori despre necesitatea schim...

Read more

Promo

Promo

Promo

Hostingul pentru portalul CIVIC.MD este oferit de compania Amplica


Find us on Google+
Google