Blog-ul ca instrument de PR



Fenomenul de blogging este relativ nou, blog-urile fiind de fapt apanajul ultimilor ani. Este remarcabila evolutia rapida a blogurilor, atat din punct de vedere numeric, cat si din perspectiva utilizarii lor. Blog-urile actuale au evoluat practic din jurnalele on-line, personale, primul blog aparand in 1994.

Technorati monitoriza in luna ianuarie 2006 un numar de aproximativ 27.2 milioane de bloguri in intreaga lume, de 60 de ori mai multe bloguri decat in urma cu 3 ani, o evolutie intr-adevar spectaculoasa. De asemenea, tot conform datelor oferite de Technorati, zilnic apar aproximativ 75.000 de bloguri in toata lumea, ceea ce inseamna aproximativ un blog pe secunda in fiecare zi. Poate fi ignorat un astfel de fenomen? Cu siguranta ca nu!

Parerile sunt impartite insa in ceea ce priveste blog-urile in sine, si cu atat mai mult in ceea ce priveste blog-urile abordate ca element al activitatii de PR. De ce am folosi blog-urile drept instrument de PR? In primul rand datorita posibilitatii obtinerii unui feedback direct. Indiferent ca vorbim de o organizatie neguvernamentala, sau de o companie din sectorul business care utilizeaza blog-ul pentru un produs nou lansat de exemplu, exista posibilitatea obtinerii feedback-ului in timp real, ceea ce, trebuie sa recunoastem, reprezinta un avantaj al blog-urilor fata de celelalte forme de interactiune cu publicurile organizatiei.

Este foarte simplu ca in momentul in care dorim un feedback direct, onest din partea publicurilor organizatiei sa utilizam blog-ul drept instrument de comunicare. Este adevarat ca avem aceasta posibilitate si prin intermediul paginii web oficiale, insa procesul in sine nu este atat de simplu ca si blogging-ul si cu siguranta nu are avantajul rapiditatii. Chiar si atunci cand exista formular de contact pe site, mesajul se materializeaza sub forma unui e-mail, care ajunge la una sau mai multe persoane din cadrul organizatiei, fiind apoi directionat dupa caz catre responsabilul programului/ produsului in discutie. Iar aceasta ia timp.

De asemenea, nu trebuie uitata una dintre cele mai importante caracteristici ale unui blog- tonul. Comunicarea cu publicul tinta este adusa la un nivel personal. In momentul in care comunicam prin intermediul paginii web, redactarea textului, ca de altfel si tonul si modalitatea de adresare sunt supuse unor constrangeri, in special in cazul organizatiilor sau companiilor internationale, care sunt in marea lor majoritate nevoite sa respecte anumite specificatii de ordin tehnic. Tonul in cazul redactarii unui text pentru pagina oficiala a organizatiei este mult mai formal, punand de multe ori o oarecare distanta intre organizatiei si publicul care acceseaza pagina web, acest impediment fiind insa depasit in cazul blog-urilor.

Nu in ultimul rand, blog-ul umanizeaza organizatia, care nu mai este acea institutie impersonala, oficiala, ci capata o voce care comunica la un alt nivel cu publicurile sale.

De asemenea, este adevarat ca nu in Romania, se remarca din ce in ce mai des un anumit tip de blog-uri, si anume blog-urile mentinute de reprezentantii de top ai companiilor. Paul Otellini, CEO Intel are blog (disponibil insa numai pentru angajatii intel). La fel si Jeff Jaffe, CTO pentru Novell si multe alte nume se pot adauga listei. Din ce motive aleg top managerii aceasta varianta de comunicare? In primul rand datorita posibilitatii de a comunica direct cu publicul companiei, fara a trece prin toate procedurile de cele mai multe ori incete si oarecum greoaie, si pentru posibilitatea de a primi feedback direct de la acestia.

Pe langa avantajele de care vorbeam insa, sunt voci care sustin faptul ca sfarsitul blog-urilor nu este prea departe. Printre problemele blog-urilor, pe care oponentii lor le semnaleaza in principal cele legate strict de tehnica, de constructia acestora, care in unele cazuri nu permite decat un numar limitat de comentarii pentru un post, prin urmare in cazul in care dupa o perioada de timp cititorii doresc sa aduca informatii noi privitoare la un post, este imposibila afisarea acestora. De asemenea, anonimatul cititorilor este privit drept o problema, la fel ca si comentariile rau-voitoare. Pe de alta parte, acestea sunt riscuri inerente pe care organizatia si le asuma in momentul in care decide utilizarea acestui instrument de comunicare.

Utilitatea blog-ului este un aspect asupra caruia fiecare organizatie in parte trebuie sa decida, in functie de activitatea sa, de publicurile carora se adreseaza, de strategia si de obiectivele de comunicare ale organizatiei, evaluand insa cu atentie atat beneficiile pe care acest instrument de comunicare le poate aduce, cat si dezavantajele.

Vorbe despre PR si blog-uri

Am decis ca blog-ul este necesar, insa cum putem masura impactul acestora? Nu este sufficient doar sa publicam 1-2 articole fara a putea evalua impactul acestora. Iata doua articole interesante pe aceasta tema: "Measuring the Brand Blog" si "Measuring Blog Marketing" -Zachary Rodgers.

 

De ce este timpul sa va ganditi la un blog pentru organizatia dumneavoastra? Ce exemple de blog-uri corporate puteti accesa? Aflati totul aici.

O cercetare realizata in SUA pe un esantion format din executivi ai unor companii din Fortune 1000, cu privire la reactiile fata de credibilitatea in crestere a blog-urilor corporatiste. Informatiile cu privire la cercetare sunt disponibile la adresa http://www.makovsky.com/mak/pdf/press/2006-05-03MakovskySta teOfCorporateBloggingSurvey.pdf.

 

Ofelia Neagu, Specialist PR, Allianz Tiriac