Marketing-ul pentru ONG-uri



Intr-o piata aglomerata de idei, este important ca ONG-urile sa-si stabileasca un loc potrivit si bine definit. Desi organizatiile neguvernamentale nu vand produse, ele promoveaza misiunea organizatiei, ideile, programele si serviciile lor. Intr-o lume in care  lumea este suprasaturata cu informatie, o imagine puternica este cheia catre constiinta comunitatii. Dezvoltarea si mentinerea unei identitati evidente si verosimile prin intermediul marketing-ului va spori sprijinul local al organizatiei tale. 

Multe ONG-uri considera ca programele lor se vor promova singure in baza propriului merit. Ele opereaza cu presupunerea ca o cauza buna le va aduce automat sprijinul si recunoasterea.

Din pacate, aceasta premisa este falsa. Chiar si cele mai bune programe vor ramane in umbra, numai daca managementul ONG-urilor nu le aduce la cunostinta (in mod intentionat) altor grupuri, asociatiilor, afaceristilor si individualilor, care este misiunea lor, si mentine mereu constant nivelul constiintei acestora. Comunicarea creeaza intelegere si capata noi adepti.

ONG-urile ar trebui sa aiba un public-tinta, sa directioneze mesajele catre acest grup, sa evidentieze planurile strategice care vor utiliza cu maxima eficienta resursele limitate pentru a face fata scopurilor si obiectivelor organizatiei.

Cate persoane din comunitatea ta sunt constiente de activitatea productiva a organizatiei tale?

Comunicarea efectiva si imaginea solida sporeste abilitatea ONG-urilor de a obtine resurse financiare. Daca membrii comunitatii locale nu sunt informati de buna activitate a unei organizatii, este mai putin probabil ca ei sa participe la o campanie de colectare de fonduri.  

La randul lor, daca fundatiile private nu observa vreun spijin financiar la nivel local, ele vor avea mai putine motive pentru a acorda granturi. De asemenea, fundatiile care ofera granturi vor sa stie cum aceste organizatii le vor comunica rezultatele programelor lor. Marketing-ul este o strategie continua si cumulativa care poate crea parteneriate financiare.

Indiferent de marimea si misiunea organizatiei, iata cateva elemente esentiale pentru un marketing productiv care va ajuta la crearea constiintei si sprijinului comunitar:

  1. Identifica-ti publicul-tinta: Defineste care sunt grupurile la care vrea sa ajunga organizatia ta.
  2. Mentine o comunicare permanenta: Planifica-ti strategiile de comunicare pentru urmatorul an. Dezvolta un orar pentru comunicatele de presa, scrisori, evenimente deosebite si alte eforturi din marketing.
  3. Creeaza o identitate vizuala: Comunica atat vizual, cat si verbal. Afiseaza cat mai des numele si logo-ul organizatiei in ziare, rapoarte, semne si brosuri. O imagine vizuala usor de memorat si bine-proiectata va intari constiinta organizatiei tale.
  4. Foloseste repetitia si variatia in mesaje: publicul va memora mai bine un mesaj daca acesta este repetat prin diverse tipuri de comunicare. De exempu, imprima intr-o brosura scopul misiunii, publica-l in PSA si apoi anunta un jurnalist despre asta. Sloganele sunt  o cale de captura efectiv esenta mesajului intr-o forma scurta si facil de memorat.
  5. Aplica multiple tactici de comunicare: ONG-urile deseori incearca sa ajunga la mai multe grupuri-tinta, care raspund diferitor abordari.Variatele campanii de comunicare pot contribui la stabilirea si mentinerea unei imagini pozitive larg raspandite.
  6. Selecteaza si foloseste resursele media care ti se potrivesc: Incearca sa folosesti o combinatie de abordari pentru a ajunge la audineta stabilita si gestioneaza cat mai eficient resursele tale financiare. Include o varietate de metode precum apeluri telefonice, scrisori, e-mailuri, scrisori-abonament, PSA-uri, comunicate de presa si editoriale.
  7. Dezvolta o identitate solida, binecunoscuta de-a lungul timpului: Stabilirea vizibilitatii si constiintei este un proces ce se desfasoara treptat. Fii rabdator, persistent si consecvent.

Sursa: http://www.marketingsource.com


Tradus de Ana DUNAF