Fondatorul portalului Meduza despre „secretul” monetizării site-urilor de știri: „Nu urmăriți profitul, creați produse care i-ar putea interesa pe cititori!”



La patru ani de la lansare, portalul Meduza.io a ajuns la performanța de circa 11 milioane de vizitatori unici pe lună. Succesul site-ului poate fi explicat simplu: echipa oferă cititorilor produsele media de care sunt interesați și nu urmărește ca aceste produse să aducă profit.

„Când cititorii sunt interesați de ceea ce scrii, atunci și furnizorii de publicitate sunt interesați să-ți sponsorizeze activitatea”, a explicat Ilya Krasilshchik, unul dintre fondatorii portalului, în cadrul unei întâlniri organizate, joi, 20 septembrie, de Centrul pentru Jurnalism Independent.

„Nu poți să faci un produs pornind doar de la ideea că trebuie să-l vinzi. Acest principiu funcționează prost. Ideal este să creezi produse care ar trezi în permanență interesul cititorilor. Pe parcursul celor patru ani de activitate, prin materialele jurnalistice pe care le-a realizat echipa Meduza, am reușit să ajungem la oameni care niciodată nu au manifestat interes față de media. În acest mod, am atras și atenția celor care oferă publicitate. Însă sponsorii emisiunilor sau ale podcasturilor noastre niciodată nu au influențat conținutul acestora”, susține Ilya Krasilshchik.

Întrebat dacă Meduza publică materiale ale autorilor externi, Ilya Krasilshchik a spus un „Nu” categoric. „Nu putem spune că aceștia nu sunt profesioniști. Noi pornim de la ideea că ei, pur și simplu, nu știu cum să discute cu auditoriul nostru. La acest capitol, noi avem propriile abordări și știm exact cum să captăm atenția auditoriului pe care l-am format pe parcursul a patru ani. Ca să ajungem la această performanță ne-a luat ceva timp, prin urmare, nu dorim ca prin materiale scrise de altcineva să ne pierdem cititorii”, a menționat el.

În cadrul discuției, Ilya Krasilshchik s-a referit și la alte aspecte - cum funcționează conceptul de „publicitate nativă”, care sunt elementele care caracterizează piața media din Rusia și din lume, în general, sau cum să identifici noi abordări de scriere a materialelor pentru a menține interesul consumatorilor de media.

Meduza.io, cu sediul în capitala Letoniei, Riga, a fost creat în anul 2014, având inițial o echipă de 8-9 persoane. În 2018 redacția are peste 80 de jurnaliști, reușind să atragă milioane de vizitatori unici.

„Experiența Meduza.io, care de la câțiva oameni a crescut până la o instituție media profitabilă, trebuie să ne motiveze și pe noi. Sunt multe lucruri pe care le putem prelua de la ei. Mi-a plăcut conceptul de „publicitate nativă”, folosit de jurnaliștii de la Meduza și care aduce bani. Cred că este un segment ce poate fi dezvoltat și în Republica Moldova”, a declarat jurnalista Cristina Straton de la postul de televiziune TV8.

Evenimentul face parte dintr-o serie de întâlniri dintre jurnaliști și dezvoltatori IT, organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID și implementat de Internews. Scopul acestora este de a facilita interacțiunea dintre reprezentanții presei și consumatorii de media, prin intermediul inovațiilor.