Cum promovezi corect și eficient produsele media pe rețelele sociale? Sfaturi de la expertul Horea Salajan



„Producătorii și distribuitorii de conținut trebuie să fie inovativi, să nu se teamă să experimenteze, să fie curioși și dispuși să se adapteze noilor tendințe în domeniu”, a menționat expertul media Horea Salajan în cadrul unei întâlniri cu jurnaliștii la care s-a vorbit despre promovarea corectă a produselor media pe rețelele sociale.


Evenimentul a fost organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent pe 26 iulie la sediul Școlii de Studii Avansate în Jurnalism, cu scopul de a ajuta jurnaliștii să fie mai eficienți în relația cu cititorii. Horea Salajan a analizat o serie de postări de pe Facebook, modalitățile lor de prezentare, prin prisma datelor analitice pe care le furnizează rețeaua socială.
 
„Datele analitice ne permit să colectăm informații care să ne ajute să îmbunătățim conținutul. Analizând datele respective vedem de ce materiale este mai interesat publicul, care format de reflectare a informațiilor este mai accesibil sau la ce oră sunt acestea mai mult accesate. Distribuitorii de conținut trebuie să fie un fel de psihologi, pentru a înțelege solicitările publicului de media și a le oferi conținutul de care au nevoie”, a spus expertul.
 
Horea Salajan a accentuat faptul că pentru a atrage atenția cititorilor, instituțiile media trebuie să aibă conținut dinamic, actualizat zilnic și o abordare personalizată.
 

„Nu există un peștișor de aur atunci când discutăm despre promovarea pe rețelele sociale. În fiecare redacție trebuie identificată propria abordare, promovată creativitatea și inițiativa. Să nu avem teama de a experimenta. În momentul în care apare o aplicație nouă să fim primii care o testează. În concluzie, social media înseamnă conținut de calitate, multă imaginație și deschidere către nou”, consideră expertul.

El a evidențiat că noua tendință în social media este prezentarea informației în format video sau în regim de slide show. „Este o modalitate mult mai accesibilă pentru consumator de a se informa referitor la un anumit subiect în condițiile în care nu are timp să citească integral un articol. Vă încurajez să faceți astfel de materiale în care mesajul să fie redat în 15 secunde. Este destul de dificil să exprimi esența unui produs media în 15 secunde, dar vă asigur că este posibil și, cel mai important, eficient. În acest mod, reușiți să treziți interesul cititorului pentru a se informa mai detaliat despre subiectul enunțat în cele 15 secunde”, a îndemnat Horea Salajan.
 
Expertul a încurajat jurnaliștii să aibă o comunicare pe rețelele sociale cât mai accesibilă cu consumatorii de media, care de fiecare dacă să se termine cu un îndemn la acțiune: să citească, să descarce, să analizeze, să urmărească etc.   
 
Participanții la întâlnire au apreciat importanța unor astfel de discuții, în condițiile în care media este asemănător unui organism viu, în continuă dezvoltare. „Jurnalistul contemporan nu trebuie doar să scrie despre un subiect anume, ci și să învețe cum să-și promoveze materialul, cum să identifice publicul-țintă, astfel încât să-și atingă obiectivul. Discuția cu Horea Salajan mi-a confirmat, încă o dată, că am stabilit corect strategia de promovare a produselor media și de eficientizare a relației dintre public și instituția pe care o reprezint. Cu siguranță, îmi vor fi utile recomandările expertului cu privire la analiza audienței, modul de «împachetare» a conținutului pentru rețelele sociale, precum și pașii pe care trebuie să-i parcurg pentru un marketing eficient în social media”, a spus Cristina Cucoș de la portalul Suntparinte.md

Horea Salajan este un expert în media și producător de conținut care a lucrat pe cinci continente, în 20 de țări. Originar din Cluj-Napoca și școlit de BBC, el a lansat prima redacție de știri locale a Pro TV-ului, în 1996, la Cluj. În prezent, lucrează în cadrul mai multor proiecte din Moldova, Ucraina, Mongolia și ASEAN pentru Internews, Chemonics Internațional, Mongolian National Broadcaster și Amazing Productions.

Evenimentul a fost organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova (MEDIA-M)”, finanțat de USAID și implementat de Internews.