Jurnalismul digital: învățăm să fim în pas cu inovația



studentii la agoraDezvoltarea rapidă a tehnologiilor informaționale și apariția diverselor instrumente online i-a făcut pe jurnaliști să se adapteze la noile schimbări. Cei care nu vor să piardă trenul învață din mers să fie mai eficienți, mai rapizi și să utilizeze în materialele lor nu doar text, dar și foto, video, hyperlink-uri etc. Toate, pentru un conținut original. Cum să scriem contracronometru și cum să îmbinăm, în același timp, textul clasic și inovația? Despre asta studenții ȘSAJ au discutat în cadrul cursului Jurnalismul digital. Cel care i-a inițiat în lumea tehnologiilor media a fost Dumitru Ciorici, cofondator AGORA.

Ca și alte cursuri care se țin la ȘSAJ, cel de Jurnalism digital a fost divizat în două părți. În prima, preponderent teoretică, studenții au aflat cum se lansează și se autofinanțează un portal de știri, cum se calculează audiența unui site și de ce criterii depinde creșterea sau scăderea traficului online. Ei au mai discutat despre promovarea eficientă a conținutului pe online și au participat la un master-class în cadrul căruia, împreună cu instructorul, au testat cum funcționează o dronă.

Jurnaliștii în devenire au învățat ce sunt motoarele de căutare și au aflat de ce este important să ne adaptăm versiunilor mobile. Potrivit instructorului, astăzi, având la îndemână doar un telefon mobil putem transmite în direct imagini de la un accident sau din mijlocul mulțimii care protestează, putem filma un video din timpul sau imediat după un cutremur, inundații sau alte calamități naturale. „Un reporter specializat pe online trebuie să știe cum să completeze armonios textul cu sunet, video, fotografii și grafică. În caz contrar, va dispărea”, a adăugat el.

Pentru a transpune în practică toate cele învățate și pentru ca să vadă „pe viu” o redacție online de știri, Dumitru Ciorici i-a invitat pe studenți să lucreze cot la cot cu reporterii AGORA. Tinerii au participat la ședințele redacționale unde, împreună cu redactora-șefă, discutau și analizau subiectele care urmau să fie realizate. Câteva dintre articole au fost publicate pe site-ul www.agora.md.

De exemplu, studenta Diana Petrușan a fost interesată să afle ce cred cetățenii despre punerea în circulație a monedelor noi de unu, doi, cinci și zece lei. Colega ei, Alexandra Bodarev, a scris despre gropile și denivelările care s-au format pe bd. Ștefan cel Mare și Sfânt la nici un an de la reparația acestuia. Elmira Orozova a realizat un material despre „zebrele invizibile” din capitală, iar Andrei Cebotari a scris despre Legea celor 2%, direcționate ONG-urilor.

La finalul cursului, Dumitru Ciorici a analizat împreună cu studenții cele mai frecvente greșeli pe care le fac jurnaliștii, le-a explicat cum se realizează cel mai bun video pentru web, cum se scrie scurt și clar o știre bună și cum se captează cele mai originale fotografii.