Jurnalismul TV: scriem sub presiune, vorbim prin imagini

Ajută-ne să distribuim acest articol:

colaj TVCare este specificul muncii în televiziune? Cum se creează reportajele TV? Prin ce se deosebește un feature pentru presa scrisă de cel video? Cum să captăm și să menținem atenția telespectatorului modern? Cum se filmează corect și care este secretul unui stand-up reușit? Sunt doar câteva întrebări la care discipolii ȘSAJ au căutat răspuns în cadrul cursului de Jurnalism TV. Împreună cu studenții au lucrat cei mai buni profesioniști de televiziune: Dorin Scobioală, Dumitru Marian, Oxana Iuteș și Andrei Cibotaru.

Cursul a durat patru săptămâni și este unul dintre cele mai complexe în cadrul școlii. Scopul lui este de a le oferi studenților cunoștințe teoretice, dar mai ales practice, necesare unui jurnalist de televiziune. De facto, după aceasta, studenții vor putea să se angajeze ca reporteri, editori, producători sau prezentatori TV. 

Pentru a-i iniția în lumea televiziunii, cursul a fost împărțit în patru module, primul dintre care a fost ținut de Dorin Scobioală, director al Casei de producție „Cat Studio” și corespondent în Republica Moldova pentru Reuters TV și Antena 3. Instructorul le-a vorbit studenților despre funcțiile televiziunii, despre specificul mesajului vizual și despre importanța imaginii. La fel, ei au discutat despre structura unui reportaj TV. Studenții au învățat ce este „sincron”, „voice over”, „beta” și au filmat câte un „stand-up”. Accentul a fost pus pe însușirea deprinderilor de lucru în echipă - aspect foarte important într-o redacție TV. 

După o scurtă și captivantă introducere în televiziune a urmat cel de-al doilea modul - Abilități tehnice TV. Ghidați și instruiți de regizorul Dumitru Marian, studenții au învățat totul despre camera de filmat și au însușit programul de editare video „Adobe Premier”. Dumitru Marian le-a explicat de ce se pun două cadre împreună, cum se combină diverse planuri, cum se filmează o panoramă, un detaliu, un prim și un gros plan. Studenții au aflat ce este o compoziție, încadratură, scenă, axă de filmare, format video, montaj neliniar și montaj liniar.

Următoarele două module le-au oferit studenților posibilitatea de a transpune în practică ceea ce au învățat în teorie. Astfel, după ce s-au echipat cu microfoane, camere video, trepiede și au documentat mai multe subiecte, viitorii reporteri au realizat mai multe materiale gen features și reportaje TV. Timp de cinci zile, împreună cu studenții a lucrat Oxana Iuteș. Jurnalista TV a vorbit cu studenții despre specificul limbajului de televiziune, conținutul materialelor jurnalistice și, nu în ultimul rând, despre importanța muncii pe teren. „Încercați să-l faceți pe telespectatorul vostru să simtă, să vadă și să audă ceea ce ați simțit, ați văzut și ați auzit voi în momentul realizării reportajului”, a menționat instructoarea.

Cum se lucrează într-o adevărată redacție de știri studenții au aflat în timpul ultimului - cel mai complicat, dar și cel mai interesant - modul: News Room TV. De facto, timp de cinci zile, ghidați de instructorul Andrei Cibotaru, discipolii au avut de realizat de sine stătător câteva buletine de știri. Pentru aceasta, în fiecare dimineață, la școală se ținea tradiționala „ședință redacțională”, în cadrul căreia studenții propuneau și stabileau împreună cu producătorul subiectele pentru știri. Apoi, după ore de documentare, lucru pe teren, filmări, discuții cu sursele, se scriau textele și se montau reportajele. Iar la ora 16.00 urmăream împreună buletinul de știri, creat și realizat de către studenții ȘSAJ... La finalul cursului, Andrei Cibotaru i-a felicitat pe toți pentru munca depusă, dar și pentru curajul de care au dat dovadă și i-a îndemnat să continue să-și facă munca cinstit și corect. 

În aceste zile la Școala de Studii Avansate în Jurnalism se ține cursul „Visual Jurnalism”.




Ajută-ne să distribuim acest articol:
 

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.