Raport nr. 6 de monitorizare: CCA a fost apatic, iar unele instituţii mass-media recurg la falsuri și denigrări



Asociația Presei Independente (API) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au prezentat al șaselea raport de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2016 care a cuprins perioada 29 octombrie – 5 noiembrie 2016. Sunt monitorizate 28 de instituții mass-media, inclusiv 12 posturi TV, 12 portaluri informaționale și patru ziare.

”În această perioadă, la cele 12 posturi TV monitorizate, Maia Sandu a fost mai mult defavorizată, chiar dacă a apărut mai des pe ecran. Constatăm cu regret că radiodifuzorii se abat de multe ori de la regulile de reflectare a campaniei electorale, iar Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) nu intervine. În studiile de caz anexate la raport, prezentăm cazuri concrete de știri tendențioase. Observăm că unii jurnaliști recurg la falsuri pentru a denigra candidații”, a constatat Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI.

”Portalurile web monitorizate au publicat în această perioadă un număr sporit de știri, explicat prin faptul că în ziua alegerilor, portalurile au publicat informaţii operative despre modul în care au votat candidații, dar și alte informații conexe procesului electoral. În ziua primului tur al votării știrile publicate de portaluri au fost, în general, echilibrate, și nu au existat cazuri de favorizare sau defavorizare evidentă a vreunuia dintre candidați. În zilele următoare, în mod firesc, atenția a fost îndreptată spre cei doi candidați care vor participa la turul doi al alegerilor prezidențiale. Per total, pe cele 12 portaluri monitorizare, candidatul Igor Dodon a fost prezentat de trei ori mai des în context negativ decât în context pozitiv. Unele instituții care în primul tur de scrutin au avut o politică editorială mai mult sau mai puțin echilibrată, în turul doi au favorizat sau defavorizat un anumit candidat. Reiterez poziția noastră că, în această campanie, din păcate, CCA a avut un comportament anemic, ceea ce s-a răsfrânt şi asupra unor posturi de televiziune care și-au permis să utilizeze falsuri și denigrări. Ne-am așteptat ca CCA să intervină mai des și să aibă mai multe rapoarte pentru a influenţa în bine starea de lucruri din audiovizualul moldovenesc”, a declarat Petru Macovei, directorul executiv al API.

Raportul de monitorizare conține și câteva studii de caz care arată încălcarea de către unele instituţii media a normelor deontologice jurnalistice şi a prevederilor legislative privind reflectarea campaniei.

Concluziile generale pentru perioada 29 octombrie – 5 noiembrie 2016 le găsiți aici. Raportul integral va fi publicat pe parcursul zilei de astăzi pe pagina web a API www.api.md și pe site-ul CJI www.media-azi.md. Rapoartele vor fi transmise instituțiilor media monitorizate, Comisiei Electorale Centrale și Consiliul Coordonator al Audiovizualului.

Instituţiile mass-media monitorizate:

Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV

Portaluri online: Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md

Presa scrisă: Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul.

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei, obiectivul proiectului fiind monitorizarea și informarea opiniei publice privind comportamentul editorial al instituțiilor mass-media în perioada electorală și în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din Republica Moldova.

Persoană de contact: Diana Lungu, Coordonatoare comunicare API – 0 22 210602 sau diana.lungu@api.md